HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 02 TEMMUZ 2022, CUMARTESİ

Ortadoğu'ya ulaşan yol uzuyor

18.12.2011 00:00:00
Hükümetin ABD ile paralel tutum takınarak Suriye ile bağlarını koparması, Ortadoğu ülkelerine mal satan ve taşıyan şirketleri olumsuz yönde etkiliyor. Ürdün, Suudi Arabistan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar ve Kuveyt'e gidecek araçlar bundan böyle Mısır üzerinden sözkonusu ülkelere ulaşacak Türkiye'nin ABD'nin telkinlerine uyarak, Suriye ile köprüleri atması, özellikle Hatay, Gaziantep, Kilis ve Şanlıurfa ekonomilerini etkiliyor. Ekonomisi Suriye ile ticarete dayanan Hatay'da, AVM'lerde in cin top oynarken, yaklaşık 7 bin kamyon ve TIR taşıyacak mal bulamıyor. Suriye ile ilişkilerin bozulması, Türkiye'nin Suudi Arabistan, Ürdün, Kuveyt, Katar gibi Ortadoğu ülkeleriyle de dış ticaretini olumsuz yönde etkiliyor. Suriye ile bağların kopması üzerine Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, alternatif güzergahları açıkladı. Çağlayan, Türk Ro-Ro gemilerinin Mısır seferlerine başlamalarına ilişkin düzenlemelerin tamamlandığını, Ro-Ro gemileri ile Mısır'a gelecek Türk TIR'larının buradan Körfez ülkelerine geçişlerinin başlatılmasının önünün açıldığını dile getirdi. Ekonomi Bakanı Zafer Çağlayan, şunları söyledi: "Hükümet olarak Suriye üzerinden Orta Doğu ve Körfez ülkelerine yapılan yük taşımacılığının ve taşıma işini yapan esnafımızın, şirketlerimizin mağdur olmasını önlemek için alternatif güzergahlar üzerinde çalışmalarımıza başladık. Bu güzergahlardan birisi Mersin-İskenderiye arasında Ro-Ro seferlerinin başlatılması idi. Yapılan görüşmelerde, Ürdün taşımaları için Nuweiba (Süveyş Körfezi), Suudi Arabistan taşımaları için de Safaga (Kızıldeniz) limanlarının kullanılabileceği belirlendi. Görüşmeler sırasında aynı zamanda İskenderiye Limanı'ndan ayrılacak araçların karayolu güzergâhları belirlendi. Araçların oluşturacakları konvoyların Ürdün taşımaları için Mısır'ın Süveyş Körfezinde bulunan Nuweiba Limanı'na ve buradan Ro-Ro ile Akabe Limanı'na, Suudi Arabistan ve diğer Körfez ülkeleri taşımaları için Kızıldeniz'de bulunan Safaga Limanı'na ve buradan Duba Limanına gitmeleri planlandı."Ekonomi Bakanlığı verilerine göre, 2010 yılında Suriye'ye yönelik karayoluyla 106 bin 502, 2011 yılının ilk 10 ayında ise Suriye'ye 78 bin 091 adet karayoluyla taşıma gerçekleştirildi. Suriye üzerinden yapılan taşımalar ise 2010 yılında 46 bin 34, 2011 yılının ilk 10 ayında ise 35 bin 449 oldu. Suriye üzerinden yapılan transit taşımalarda başlıca varış ülkeleri sırasıyla Ürdün, Suudi Arabistan, Irak, Lübnan, Birleşik Arap Emirlikleri, Katar ve Kuveyt olarak öne çıkıyor. Türkiye'nin Körfez Bölgesi ülkelerine 2010 yılında gerçekleştirilen ihracatının yüzde 72'si denizyolu ile gerçekleştirilirken, yüzde 13.9'u havayolu ile ve yüzde 13.7'si ise karayolu ile yapıldı. Bu arada Suriye, transit geçiş ücreti ve mazot farkı kapsamında araç başına yaklaşık 2135 dolar tahsil ediyor. Suriye'den ayda yaklaşık 4 bin Türk kamyonu ya da TIR'ının geçtiği dikkate alındığında, Suriye'nin yaklaşık 8.5 milyon dolar kayba uğrayacağı öne sürülüyor.

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

18.12.2010, 18.12.2009, 18.12.2008, 18.12.2007, 18.12.2006, 18.12.2005, 18.12.2004, 18.12.2003, 18.12.2002, 18.12.2001, 18.12.2000, 18.12.1999, 18.12.1998, 18.12.1997, 18.12.1996, 18.12.1995, 18.12.1994, 18.12.1993, 18.12.1992


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.