HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 29 OCAK 2022, CUMARTESİ

Temel eğitimin temeli ne olmalı? -1-

04.12.2021 00:00:00

Temel eğitimin temel amacı kesinlikle erdemli, saygılı, faziletli, güzel ahlaklı, düşenin elinden tutan, açı doyuran, Allah'ın yarattığı bütün varlıklara merhamet ve şefkat nazarıyla bakan, her canı aziz bilen, adil olan ve varlığı ile dosta güven düşmana korku salan duruş sahibi, güzel ahlakın peşinden koşan nesiller yetiştirmek olmalıdır. 

Eğitim sistemimizin "Temel Eğitim" basamağını; okul öncesi eğitim kurumları, ilkokullar ve ortaokullar oluşturur.

Eğitim, öğretim en önemli meselemizdir. İnsanlık olarak, İlk aileden itibaren eğitimin ve öğretimin amaçlanan hedeflerine ulaşıp ulaşmadığı sanırım tartışılmıştır. Bilemiyorum ama acaba Kabil, kardeşi Habil'in canına kıydığı zaman Âdem babamız, Havva anamızla oturup konuşmuşlar mıdır, biz bu Kabil'in eğitiminde neyi veremedik ki bizim oğlumuz kardeş katili oldu. Biz anne, baba olarak oğlumuzun eğitiminde neyi eksik bıraktık ki bu çocuk böyle oldu? Gibi soruları birbirlerine sordular mı? Acaba! Tabi ki bilemiyoruz. Bir peygamber evladının bu sonuçla karşılaşmasını nasıl izah edeceğiz şimdi? Soru bu. Tarihte buna benzer hadiseleri diğer bazı peygamber evlatlarında, eşlerinde ve yakınlarında da maalesef görüyoruz. Allah ümmeti Muhammedi muhafaza eylesin, akıbetimizi hayreylesin.

Burada bize yardımcı olacak BİLMEK, ANLAMAK, İDRAK kavramlarına bakmamız gerekiyor. Bu kavramlar birbirlerinden amaç ve anlam bakımından tamamen farklıdır. Alınan bilgilerin biz insanlarda nasıl karşılık bulduklarını da ifade ediyor. Eğitimin nihai hedefi alınan (Bilmek), öğrenilen (Anlamak) bilginin insanın idrak seviyesine taşımasını sağlamaktır. Aslında Temel eğitimin en temel amacı, kişilerde en temel bilgileri hayatlarının içinde uygulayabilmeleri için, idrak seviyesine ulaşmasını sağlamaktır, örnek davranışları çok doğal bir biçimde hayatın akışında yaşamının olmazsa olmaz parçası kılmaktır. Erdemli, ahlaklı, haklarını ve sorumluluklarını bilen, temel yaşam bilgilerine sahip, adil, insan haklarına saygılı, topluma faydalı insan yetiştirmektir. Eskiden eğitim ve öğretimin yerine talim ve terbiye kavramları kullanılırdı. Talim derken; öğretim, çalışma, araştırma, egzersiz, hazırlık, prova, tatbikat, uygulama gibi anlamları kapsıyor. 

Terbiye ise; adabı muaşeret, adap, edep, görgü, yol erkân, yol yordam, eğitim, maarif, tahsil, tedrisat, yetiştirme anlamlarına karşılık geliyor. Terbiyesiz denilince eğitimsiz olma anlamına geliyor. Ama bunun da çok ötesinde derin anlamları da içinde taşıyor; arlanmaz, arsız, hayâsız, küstah, perdesi düşük, pişkin, sıkılmaz, utanmaz, yırtık, yüzsüz gibi terbiyesizlikte olumsuzluklar var. Terbiyeli olmakta ise olumluluk ve övgü var. Orta öğretimin amacı terbiyeli nesiller yetiştirmek olmalı. Kendine ve Topluma faydalı, temel yaşam bilgilerine sahip, sorumluluklarının bilincinde olan, millî ve manevi değerlerini içselleştirerek yaşayan onların güzelliğini gören gençler yetiştirmektir.

Gerisi Akademik Bilgidir. Onu her zaman alabilir. Ancak "Ağaç yaş iken eğilir" tecrübesi gereğince, küçük yaşta verilecek olan temel eğitimde iyi bir insan nasıl olması gerektiğini müşahhas örnekleriyle birlikte göstermek gerekiyor, çocuklarımızı yeteneklerine göre branşlaştırarak yetiştirmemiz gerekiyor. O tertemiz dimağlara ve gönüllere güzellikler sunmak zorundayız. Gül kokan, gül eken, vicdanlı, erdemli, ahlaklı nesiller yetiştirmeliyiz. Bu bir ideal olmalı. Yoksa nesillerimizi yabandan gelen melez kültürlere feda ediyoruz yönü hedefi olmayan bir acayip nesil oluşuyor.

"Temel Eğitim" basamağını; okul öncesi eğitim kurumları, ilkokullar ve ortaokullar oluşturur. Okul öncesi eğitimden sonra gelen İlköğretim basamağı, ilk 4 yılı ilkokul (1, 2, 3 ve 4. sınıf) ve sonraki 4 yılı ortaokul (5, 6, 7 ve 8. sınıf) olmak üzere toplam 8 yıldır. Biz temel eğitimi maalesef akademik bilgi vereceğiz diye asıl amacından uzaklaştırıp, pas geçiyoruz ve LGS'ye kurban ediyoruz. Oysaki bu çocuklara temel adabımuaşeret kurallarını kazandırsak daha mutlu nesiller yetiştirmiş olmaz mıyız?

Ondan sonra şikâyet ediyoruz, yaşlılarımız Huzur evlerine daha çok, en iyi okullarda okumuş en iyi öğretim alan evlatlar tarafında terk ediliyor diye. Evet, evladını doktor, mühendis, avukat vs. olabilmesi için belki en iyi hocalardan en iyi bilgileri aldırmış olabilirsiniz ama doktorunuz, avukatınız, mühendisiniz, öğretim görevliniz temel eğitimin konusu olan ahlaklı iyi insan, vicdanlı insan olmanın terbiyesini almadı ise bu alanda yetiştirilemedi ise nankör olur, kadir kıymet bilmez olur. Kendi annesi ve babasıyla, canıyla empati kuramayan bir insandan insanlığa nasıl bir hayır bekleyebiliriz ki? (Devam edecek...)

 
Ergül Güner / diğer yazıları
- Eğitim olmadan insan olamayız -2- / 26.01.2022
- Eğitim olmadan insan olamayız -1- / 25.01.2022
- Gün akşama döndü gülüm, bir selam sal sabah olsun / 17.01.2022
- Maya içe mahsus, kültür dışa mahsustur / 10.01.2022
- Evet, eğitim şart / 03.01.2022
- Eğitimin birinci şartı; ‘edep ya hu’ / 27.12.2021
- Mankurtlaşmış zekâlar / 20.12.2021
- Zekâ ile akıl farklıdır / 17.12.2021
- Sorun zekâ sorunu değil, ahlak sorunudur / 13.12.2021
- Temel eğitimin temeli ne olmalı? -2- / 06.12.2021
- Temel eğitimin temeli ne olmalı? -1- / 04.12.2021
- Doğu'da tefekkür, Batı'da felsefe var / 25.11.2021
- İnançların, kültürlerin, kimliklerin melezleşmesi (2) / 21.11.2021
- Gazi Paşa demek tam bağımsız Türkiye demektir (2) / 11.11.2021
- Gazi Paşa demek tam bağımsız Türkiye demektir (1) / 10.11.2021
- İnançların, kültürlerin, kimliklerin melezleşmesi (1) / 09.11.2021
- Cumhuriyetimiz 98 yaşında (2) / 07.11.2021
- Cumhuriyetimiz 98 yaşında (1) / 06.11.2021
- Anadolu / 01.11.2021
- Fütüvvet (2) / 24.10.2021
- Fütüvvet (1) / 23.10.2021
- Batılın 3G’si / 16.10.2021
- Ateş ve toprak anlayışı / 15.10.2021
- Düşünce eylemin tohumudur / 09.10.2021
- Emperyalizm sadece mali bağımlılık mıdır? / 02.10.2021
- Sömürgecilik ve emperyalizm / 26.09.2021
- Batılın tıyneti / 08.09.2021
- Okullar açıldı -2- / 07.09.2021
- Okullar açıldı -1- / 06.09.2021
- Buyurgan batının Müslümanları / 01.09.2021
- Doğu doğudur, batı da batıdır -2- / 27.08.2021
- Doğu doğudur, batı da batıdır -1- / 26.08.2021
- Her zalim bir Yezit’tir, her mazlum bir Hüseyin -2- / 19.08.2021
- Her zalim bir Yezit’tir, her mazlum bir Hüseyin -1- / 18.08.2021
- Batı için insanlık maskeli bir oyun -2- / 17.08.2021
- Batı için insanlık maskeli bir oyun -1- / 16.08.2021
- Dijital çağda esen dijital fırtına / 10.08.2021
- Sanal âlemde milli ve manevi hassasiyet olmalı / 06.08.2021
- Batının değersizlik trajedisi -2- / 04.08.2021
- Batının değersizlik trajedisi -1- / 03.08.2021
- Akıl insanın kalbindedir / 31.07.2021
- Sanal dünyanın sanal kimlikleri ve sanal duyguları / 28.07.2021
- ‘Ben’ farklılıklarından ‘biz’ zenginliğine kavuşmak - 2 / 25.07.2021
- Muhabbetin kantarı fedakarlık ve kurban / 22.07.2021
- Muhabbetin kantarı fedakarlık ve kurban / 22.07.2021
- Muhabbetin kantarı fedakarlık ve kurban / 20.07.2021
- ‘Ben’ farklılıklarından ‘biz’ zenginliğine kavuşmak (1) / 19.07.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (6) / 17.07.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (5) / 05.07.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (4) / 30.06.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (3) / 22.06.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık (2) / 14.06.2021
- Dijital çağda sınıfta kalan insanlık -I- / 08.06.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 5 / 26.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 4 / 25.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 3 / 24.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 2 / 23.05.2021
- Türk Milleti Ehli Beyt gemisinden indirilemez - 1 / 22.05.2021
- Enfeksiyonlu din anlayışı Hz. Ali’yi şehit etti / 06.05.2021
- Şehr-i Ramazan-II / 27.04.2021
- Şehr-i Ramazan-I / 26.04.2021
- Eğitim neden önemlidir?-III / 19.04.2021
- Eğitim neden önemlidir?-II / 16.04.2021
- Eğitim neden önemlidir?-I / 15.04.2021
- İnsanlar şehirleri neden terk etmek istiyor?-III / 08.04.2021
- İnsanlar şehirleri neden terk etmek istiyor?-II / 07.04.2021
- İnsanlar şehirleri neden terk etmek istiyor?-I / 06.04.2021
- Kültür ve kimlik neden önemli / 01.04.2021
- Müslümanı Ehl-i Beyt kurtarıyor-II / 09.03.2021
- Müslümanı Ehl-i Beyt kurtarıyor-I / 08.03.2021
- Hz. Alinin künyeleri ve lakapları-II / 26.02.2021
- Hz. Ali’nin künyeleri ve lakapları-I / 25.02.2021

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

04.12.2020, 04.12.2019, 04.12.2018, 04.12.2017, 04.12.2016, 04.12.2015, 04.12.2014, 04.12.2013, 04.12.2012, 04.12.2011, 04.12.2010, 04.12.2009, 04.12.2008, 04.12.2007, 04.12.2006, 04.12.2005, 04.12.2004, 04.12.2003, 04.12.2002


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.