Alâeddin Medresesi
Alâeddin Medresesi, Anadolu Selçuklu Devleti’nin en büyük ve önemli ulu camilerinden biridir
24.06.2024 11:19:00
Hasan Parlak
Hasan Parlak





Alâeddin Medresesi, Anadolu Selçuklu Devleti'nin en büyük ve önemli ulu camilerinden biridir. İşte bu tarihi yapının bazı önemli özellikleri:
Konumu: Alâeddin Camisi, Konya'nın merkezinde yer alan Alâeddin Tepesi üzerine inşa edilmiştir1. Bu tepe, adını kuzey yamacında bulunan ve Selçuklu Sultanı Alâeddin Keykubat tarafından yaptırıldığı kabul edilen Alâeddin Camii'nden ve Konya Köşkü olarak da bilinen Alâeddin Keykubat'a ait saraydan almıştır.
Plan ve Mimari: Cami, İslam mimarisi tarzında inşa edilmiş olup üzeri ağaç ve toprakla örtülmüştür. Roma ve Bizans dönemlerine ait kırkın üzerinde mermer sütun içermektedir.
Ayrıca, caminin minberi, ahşap işlemeciliğinin şaheserlerinden biri olarak kabul edilen abanoz ağacından kündekâri tekniği ile yapılmıştır. Çinilerle süslü mihrabın önünde yine çini süslü maksure kubbesi bulunmaktadır.
Defin Yerleri: Cami avlusunda Selçuklu sultanlarından I. Mesud, II. Kılıçarslan, I. Gıyâseddin Keyhüsrev, II. Rükneddin Süleyman, III. İzzeddin Kılıçarslan, I. Alâeddin Keykubad, II. Gıyâseddin Keyhüsrev, IV. Rükneddin Kılıçarslan ile III. Gıyâseddin Keyhüsrev'in mezarları bulunan türbe ile yanında I. İzzeddin Keykâvus adına yaptırılmış ve yarım kalmış ikinci bir türbe daha bulunmaktadır.
Alâeddin Medresesi'nin mimari detayları
Alâeddin Medresesi, Konya'nın sembol yapılarından biridir ve Anadolu Selçuklu mimarisinin önemli örneklerinden birini temsil eder. İşte bu tarihi yapının bazı önemli özellikleri:
Plan ve Yapı: Alâeddin Camii, 66 × 44 metre boyutlarında geniş bir dikdörtgen avlu ile bu avlunun güneyinde yer alan 66 × 22 metre boyutlarında cami mekânından oluşur.
Altı payenin birbirinden ayırdığı enlemesine uzun iki nefli bir plana sahiptir. Neflerin üzeri çapraz tonozla, mihrap önündeki diğer üç kubbe ile, avluya bakan nefin uçları da yine iki kubbe ile örtülmüştür.
Taç Kapısı: Caminin taç kapısı, doğu cephenin güney köşesinde konumlandırılmıştır. Bu kapı, klasikleşmiş taç kapı yerleşiminden farklıdır ve yapının simetrisini bozar.
Mihrap ve Minber: Caminin içindeki mihrap ve minber, Candaroğulları süsleme sanatının en güzel örneklerinden biridir. Mermer mihrabın bordürlerindeki kabartma zencirek motifleri, diğer Candarlı mihraplarında da görülür. Minber ise üstüne kubbenin çökmesiyle yıkılmış, bazı parçaları İstanbul'daki Çinili Köşk'e taşınmıştır.
Onarımlar ve Kitabeler: Cami, zaman içinde birçok onarımdan geçmiştir. Candaroğlu Celâleddin Bayezid Bey tarafından 1385 yılında esaslı bir onarım yapılmıştır.
Ayrıca, I. İsfendiyar Bey tarafından 1430 yılında mihrap ve minber yeniden yapılmıştır. Daha sonraki yıllarda da çeşitli tamiratlar gerçekleştirilmiştir.
Konumu: Alâeddin Camisi, Konya'nın merkezinde yer alan Alâeddin Tepesi üzerine inşa edilmiştir1. Bu tepe, adını kuzey yamacında bulunan ve Selçuklu Sultanı Alâeddin Keykubat tarafından yaptırıldığı kabul edilen Alâeddin Camii'nden ve Konya Köşkü olarak da bilinen Alâeddin Keykubat'a ait saraydan almıştır.
Plan ve Mimari: Cami, İslam mimarisi tarzında inşa edilmiş olup üzeri ağaç ve toprakla örtülmüştür. Roma ve Bizans dönemlerine ait kırkın üzerinde mermer sütun içermektedir.
Ayrıca, caminin minberi, ahşap işlemeciliğinin şaheserlerinden biri olarak kabul edilen abanoz ağacından kündekâri tekniği ile yapılmıştır. Çinilerle süslü mihrabın önünde yine çini süslü maksure kubbesi bulunmaktadır.
Defin Yerleri: Cami avlusunda Selçuklu sultanlarından I. Mesud, II. Kılıçarslan, I. Gıyâseddin Keyhüsrev, II. Rükneddin Süleyman, III. İzzeddin Kılıçarslan, I. Alâeddin Keykubad, II. Gıyâseddin Keyhüsrev, IV. Rükneddin Kılıçarslan ile III. Gıyâseddin Keyhüsrev'in mezarları bulunan türbe ile yanında I. İzzeddin Keykâvus adına yaptırılmış ve yarım kalmış ikinci bir türbe daha bulunmaktadır.
Alâeddin Medresesi'nin mimari detayları
Alâeddin Medresesi, Konya'nın sembol yapılarından biridir ve Anadolu Selçuklu mimarisinin önemli örneklerinden birini temsil eder. İşte bu tarihi yapının bazı önemli özellikleri:
Plan ve Yapı: Alâeddin Camii, 66 × 44 metre boyutlarında geniş bir dikdörtgen avlu ile bu avlunun güneyinde yer alan 66 × 22 metre boyutlarında cami mekânından oluşur.
Altı payenin birbirinden ayırdığı enlemesine uzun iki nefli bir plana sahiptir. Neflerin üzeri çapraz tonozla, mihrap önündeki diğer üç kubbe ile, avluya bakan nefin uçları da yine iki kubbe ile örtülmüştür.
Taç Kapısı: Caminin taç kapısı, doğu cephenin güney köşesinde konumlandırılmıştır. Bu kapı, klasikleşmiş taç kapı yerleşiminden farklıdır ve yapının simetrisini bozar.
Mihrap ve Minber: Caminin içindeki mihrap ve minber, Candaroğulları süsleme sanatının en güzel örneklerinden biridir. Mermer mihrabın bordürlerindeki kabartma zencirek motifleri, diğer Candarlı mihraplarında da görülür. Minber ise üstüne kubbenin çökmesiyle yıkılmış, bazı parçaları İstanbul'daki Çinili Köşk'e taşınmıştır.
Onarımlar ve Kitabeler: Cami, zaman içinde birçok onarımdan geçmiştir. Candaroğlu Celâleddin Bayezid Bey tarafından 1385 yılında esaslı bir onarım yapılmıştır.
Ayrıca, I. İsfendiyar Bey tarafından 1430 yılında mihrap ve minber yeniden yapılmıştır. Daha sonraki yıllarda da çeşitli tamiratlar gerçekleştirilmiştir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.