logo
19 EKİM 2025


Cehalet yayma bilimi: Agnatoloji-1

20.07.2017 00:00:00
"Cehalet yayma bilimi" de olur mu demeyin? Kasıtlı "kitlesel" cehaletin yaygınlaştırılmasının ne denli önemli olduğunu, kitlelerin cahil bırakılmasından menfaat uman dev şirketler tarafından satış için veya hırslı politikacılar tarafından oy için büyük bütçeler harcandığını biliyor muydunuz?
Cevabınız ne olursa olsun, 1970'lerden bu güne böyle bir olgu ve bilimsel bir adı bile var artık: Agnatoloji.
Kitlelere "cehalet' atfetmenin ilk anda insanı inciten bir yanı var elbette... Kendini "zeki" ve "eğitimli", diğerlerini "geri zeka" ve/veya "eğitimsiz" cahil görerek büyüklenen, kibirli "entelektüel" çıkışları yapan kendi beğenmiş burjuva çocuklarının alt tabakadan gördüğü halkı beğenmeyen şımarık tavırları karşısında duyulan iç kıyıcı, duygusal bir inciniş ve keskin acı veren bir duygudur bu? Bunun gibi kişisel cehaletin doğurduğu sonuçlardan bahsetmiyoruz. 
Cahil bıraktıkları kitleleri kendi menfaatlerine kullanmak için kitleleri bilinçli olarak cahil bırakan, "cehaleti" bilinçli olarak yayan bir oluşumun adını koyan bilimsel bir disiplinden bahsediyoruz? 
Kapitalist sermaye odaklarının, kitleleri "cehalete gönüllü, cehalete adanmış olmaktan rahatsızlık duymayan ve kendilerini cehaletleriyle mutlu" hissetmelerini sağlamak için cehaletlerini özel bir yetenek veya üstünlükmüş gibi algılatıp, farkındalık sahibi kişileri aşağılayıcı tavırlarının izini süren ve bu tavırları ile daha derin bir cehalete iten oluşumdan bahsediyoruz: "Agnotoloji"?
"Agnotoloji" deyiminin ortaya çıkışı
1969'da Brown & Williamson tütün şirketinin kaleme aldığı "Sigara ve Sağlık Önerileri" başlıklı bir yazıda, büyük tütün şirketlerinin sigara karşıtı kampanyalara karşı uyguladığı taktiklerden söz ediliyordu. 1979'da ise sigara ve tütün şirketlerinin gizli bir talimatı ortaya çıkmıştı. 
Sigaranın kitlelere nasıl pazarlanması gerektiğini ele alan bölümde şunlar anlatılıyordu: "Genel kamuoyunun kafasındaki olgusal gerçeklerle başa çıkmanın en iyi yolu bu konuda ihtilaf ve şüphe yaratmaktır."
Bu bilgilerin ortaya çıkması üzerine Stanford Üniversitesi'nden bilim tarihçisi Robert Proctor tütün şirketlerinin uygulamaları ve sigara içmenin kansere yol açıp açmadığı konusunda "kafa karışıklığı yaratma" girişimlerini araştırmaya başladı.
Proctor, tüketicilerin sigaranın zararlarını öğrenmesini istemeyen tütün sanayisinin, tütünün sağlık üzerindeki zararlı etkileri hakkındaki bilimsel bulguları saptırmak için milyarlar harcadıklarını tespit eti. 
1969'da yayınlanan taktikler ve 1979 tarihinde ortaya çıkan talimatlar Agnotoloji için ideal örnekler oldu. Bu çalışmalar sonunda Proctor, kitlesel cehaleti kasıtlı olarak yayma konusunun incelenmesini "Agnotoloji: Bilgisizlik Bilimi" olarak adlandırdı. 
Agnatolojiye göre "Bilginin yaygın ve erişilebilir olması, doğru bilgiye kolayca erişildiği anlamına gelmez."
"Güçlü sanayilerin kendi ürünlerini satmak için bilgisizliği nasıl teşvik edebileceğini araştırıyordum. Bilgisizlik güç sağlar ve Agnotoloji de "kasıtlı olarak yaratılan cehaletle" ilgilenir. Agnotolojiye yoğunlaşınca gizli bilimin gizli dünyasını keşfettim ve tarihçilerin buna daha fazla ilgi göstermesi gerektiğini düşündüm" diyor Proctor? 
Proctor cehaletin sadece öğrenilmemiş şeyler değil, aynı zamanda siyasi bir manevra veya kitlelerin bilgi sahibi olmasını istemeyen kurumlar tarafından yayılan kasıtlı bir bilgisizlik olduğunu vurguluyor. Buna göre Agnotoloji, "bir ürünü satmak ya da çıkar elde etmek için kasıtlı olarak kafa karışıklığı ve yalan bilgi yaymanın incelenmesi" demek oluyor.
(devam edecek?)
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Yaşar Teber / diğer yazıları
Sandıklar kapandı, oylar sayılıyor
KKTC'de seçimi kim kazanacak?
Ünlü Louvre Müzesi soyuldu
Hırsızlar tüm mücevherleri çaldı
Pakistan ile Afganistan anlaştı
Kalıcı ateşkes sağlandı
AK Parti Sözcüsü Çelik'ten yuvarlak cümleler
'Erdoğan ve Bahçeli'ye dönük haksız iftira ve ithamları en güçlü şekilde kınıyoruz'
KKTC sandık başında
Cumhurbaşkanlığı için 7 aday yarışıyor
İstanbul güne yağmurla başladı
Sabaha karşı bastırdı
İsrail, Batı Şeria'nın Tubas kentine saldırı başlattı
Buldozerlerle tahribat yaptı
Edremit'te dehşet
Gasp ettiği araçla 2 kişiyi öldürdü
Putin'in, Trump'tan, savaşı sona erdirme şartı
Donetsk'in tam kontrolü
Hem katil, hem hırsız, hem yüzsüz
2026 seçimlerinde yine aday olacak
Hakan Fidan'dan KKTC seçimleri mesajı
'İki devletli çözüm' vurgusu
Sane attı Galatasaray kazandı
Başakşehir'den kritik 3 puan
Arsa, lojman...
Devlet ne varsa satmaya devam edecek
Hepsi tanıdık markalar!
Avrupa’nın dev şirketleri dökülüyor
Trabzonspor 2 attı, yattı
Karadeniz derbisini bordo mavililer kazandı
Sandıklar kapandı, oylar sayılıyor
KKTC'de seçimi kim kazanacak?
Ünlü Louvre Müzesi soyuldu
Hırsızlar tüm mücevherleri çaldı
Pakistan ile Afganistan anlaştı
Kalıcı ateşkes sağlandı
AK Parti Sözcüsü Çelik'ten yuvarlak cümleler
'Erdoğan ve Bahçeli'ye dönük haksız iftira ve ithamları en güçlü şekilde kınıyoruz'
KKTC sandık başında
Cumhurbaşkanlığı için 7 aday yarışıyor
İstanbul güne yağmurla başladı
Sabaha karşı bastırdı
İsrail, Batı Şeria'nın Tubas kentine saldırı başlattı
Buldozerlerle tahribat yaptı
Edremit'te dehşet
Gasp ettiği araçla 2 kişiyi öldürdü
Putin'in, Trump'tan, savaşı sona erdirme şartı
Donetsk'in tam kontrolü
Hem katil, hem hırsız, hem yüzsüz
2026 seçimlerinde yine aday olacak
Hakan Fidan'dan KKTC seçimleri mesajı
'İki devletli çözüm' vurgusu
Sane attı Galatasaray kazandı
Başakşehir'den kritik 3 puan
Arsa, lojman...
Devlet ne varsa satmaya devam edecek
Hepsi tanıdık markalar!
Avrupa’nın dev şirketleri dökülüyor
Trabzonspor 2 attı, yattı
Karadeniz derbisini bordo mavililer kazandı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.