HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 26 TEMMUZ 2021, PAZARTESİ

Cuma namazı kadınlara da farz mı'-II

20.07.2001 00:00:00
Herhangi bir hüküm getiren Sünnet uygulamalarının Allah'ın vahiy ve ilhamiyle olması son derece tabiidir. Çünkü İslam Dini'ni gönderen O'dur. Elbette hükümleri de O'nun öğretisi doğrultusunda olacaktır. Bu konuda Kur'an-ı Kerim'de "Ey Allah'ın Resûlü! Sana Rabbinden indirilenleri tebliğ et. Eğer bunu yapmazsan O'nun risaletini tebliğ etmemiş olursun" (Ma'ide: 67) buyurulmuştur. Şu hale göre aynı hitapla gelen oruç hükmü kadın erkek ayırımı olmadan tüm müslümanlara, Cuma namazı emri ise yalnızca erkeklere tahsis edilmesi Cenab-ı Hakk'ın muradı doğrultusundadır. Başka türlü izah edilemez.

Öte yandan bir başka ayet-i kerimede şöyle buyurulmuştur: "Eğer o bizim üzerimize bazı sözler uydurursa elbette onu yakalarız. Sonra da can damarını koparırız" (Hakka: 44-46). Bu ayete göre de Hz. Peygamber (s.a.v)'in din adına kendiliğinden bir şey uydurması düşünülemez. Din bazındaki tüm hükümler kendisini peygamberlikle görevlendiren yüce makamın iradesine uygun olarak hayata geçirilmiştir.

Günümüze gelinceye kadar Cuma namazının kadınlara da farz olduğunu ileri süren kimse çıkmamıştır, denildi. Bu konuda asr-ı saadetten beri gelen uygulama bugünkü gibidir. Ekleyecek olursak haftada bir gün cemaatle eda edilen bu namaz ilk farziyetinden bugüne kadar hep erkekler tarafından eda olunagelmiştir. Doğrusu da budur. Öyle olunca aksine olan rivayetler sahih değillerdir. Nitekim bunlardan biri Tirmizi tarafından nakledilmiştir. Bu büyük hadis alimi, Sünen'inin Cuma namazı bahsinde şöyle bir haber nakletmiştir. "Ahmed İbnu'l-Hasen'i şöyle derken işittim. "Bizler Ahmed b. Hanbel'in yanında idik. Derken üzerlerine Cuma namazı farz olan kimseleri andılar. Tabiilerden ve diğer bazı ilim ehlinden haberler naklettiler. Ben, "o konuda Hz. Peygamber (s.a.v)'den hadisler gelmiştir" dedim. Ahmed b. Hanbel "Hz. Peygamber (s.a.v)'den hadis mi gelmiştir?" diye sordu. "Evet" cevabını verdim, ve ekledim, "Ahberanâ... Ebû Hureyre isnadıyla rivayet ettiklerine göre Hz. Peygamber (s.a.v) Cuma namazı, gecenin çoluk çocuğu yanına sığındırdığı herkes üzerine farzdır" buyurdu. Bunun üzerine Ahmed b. Hanbel kızdı ve iki kez "Rabbine tevbe istiğfar et; Rabbine tevbe istiğfar et; diye bağırdı." (Tırmizî, Cumu'a r. 501; 502).

Büyük hadis alimi Ahmed b. Hanbel'in Cuma namazı herkese farzdır gibi bir rivayete karşı böylesine sert tepki göstermesi, bu konuda herhangi bir sahih rivayetin olmayışı yüzündendir. Nitekim hadis kitaplarında kadınların sabah namazını kılmak üzere mescide geldikleri, yatsı namazı için çocukları ile mescide geldikleri sahih olarak gelen rivayetler arasındadır. Herhangi bir hadis kitabının namaz, cemaatle namaz bahsine dair hadislerin bulunduğu bölüme bakılırsa bulunabilir. Bayram namazlarına da kadınların geldikleri sahih değildir. Gerçi Ümmü Atıyye'den gelen rivayetler vardır. Ne var ki bu rivayetlerden çoğunda kadınların, genç kızların erkekler bayram namazını kılarlarken musalla dışında oldukları, hatta onlar zevait tekbirlerini alırlarken dışarıdaki kadınların da tekbiri tekrar ettikleri açıkça belirtilmiştir.

Bu konuda daha fazla izaha hiç de gerek yoktur. Bundan ötesi heva ve hevesin beslediği asılsız iddiadan öte gitmez.

Globalleşme sevdalılarına benzetmek gibi olmasın, Hıristiyanların haftada bir gün karısını koluna takıp kiliseye gittikleri gibi namaza gitmek belki normal gelebilir. Ancak unutmamak lazımdır ki İslam ibadet esasları Kur'an-ı Kerim bazında Sünnetle uygulama alanı bulmuştur. Bu konuda arzu ve isteğin yeri olamaz. Yüce Allah "Allah Resulüne uyarsanız hidayete erersiniz" buyuruyor. Dünya işlerinde Hz. Peygamber'in önerdiği çözümler nasıl ki hayra ve fazilete sebep olursa; dinî hükümler konusunda O'nun koyduğu esaslar dışında mü'minlere alternatif olamaz.
 
Mücteba Uğur / diğer yazıları


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2021

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.