HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 25 HAZİRAN 2022, CUMARTESİ

Doğru bilgi için usül ve yöntem

05.09.2021 00:00:00
'Doğru bilgi için usül ve yöntem' seslendirme dosyası:

Bilgi kirliliği ve doğru bilgiye ulaşma zorluğu yüzünden bilgi için değil, özellikle doğru bilgi için usül ve yöntem belirlemek durumundayız.

Günümüzde karşımıza çıkan bu kadar genel problemden sonra çözüm üzerine duracak olursak, aslında bu konuda yapılması gerekenler göründüğü kadar karmaşık değil. Ancak bunun için evvela "temel bilgi ve genel doğruları" bilmek ve bunları öğrenmekle başlanılmalıdır. 

Bu yüzden öncelikle yazılı ve sözlü kaynaklardan tarihi gerçekliğini koruyan belgeler, değişikliğe uğramayan kutsallar ve temel ilkelerde güncelliğini koruyan bilimsel veriler hakkında genel bilgi sahibi olmalı, daha sonra bireyin kabiliyetine ve ilgisine göre öznel alandaki bilgi ve ilgi düzeyi artırılmalıdır.

Bu temel ilkeden sonra, yeni ve doğru bilgileri edinmek için metodolojik olarak amaç ve yöntemi belirlemek gerekir. Bu yüzden ilk ilke olarak önce amaç üzerine düşünmeliyiz.

Kanaatimce ilk ve temel ilke olan amaç;  "toplumsal fayda" yani "kamu yararı" üzerine kurgulanmalıdır. Zira bilgi, toplumsal fayda için edinilir ve kamu yararı için kullanılırsa ancak ve ancak bu durumda kamu huzuru ve mutluluğu sağlanacaktır. Ve aslında bu durum dolaylı olarak zamanla bireysel faydayı da doğuracaktır. Ancak kamu yararı ütopik bir değer olarak görülür ve topluma "bireysel fayda" hakim olursa; bu durum kişisel menfaat ve tatmini doğuracağından kısa zamanda haz toplumu oluşacak ve toplum donuk zihinlerden oluşan bir yığın haline gelecektir. Bu da bizi kısa zamanda "üst aklın" kontrolüne sokmaya yeter de artar bile. Belki de günümüzün problemi ve modern dünyanın özeti kısaca bu kadardır.

Oysa bilgi kamu yararı için edinilir ve bu yönde kullanılırsa sanırım insanlık adına en büyük adımı atmış oluruz. Ziyadesiyle asıl hazzı ve kalıcı huzuru oluşturan "kolektif" mutluluktur. Hepimiz bileşik kaplarda yaşıyoruz zira. Unutmamak gerekir ki bireyin mutsuzluğu zamanla toplumun umutsuzluğu haline gelir. Bu temel prensibi belirledikten sonra yönteme geçebiliriz.

Yöntemi belirlemek güçtür. Çünkü yöntemin sınırları belirlemek çok çok daha zordur. Aslında yöntem için bir sınır kabul etmemek de gerekir. Burada yapabileceğimiz şey, ancak ve ancak yöntemin genel kabulü için çerçeveyi belirleyebilmek olur. Bu çerçeve de ancak ve ancak "sorgu ve soru" yöntemi olacağı kanaatindeyim. "Soru sormak ve sorgulamak" eleştirel ve nesnel düşünceyi doğuran bir yöntemdir. Oysa "şüphe" kavramında, toplumsal bir septik düşünce tehlikesi vardır ve beraberinde sosyal kaosu oluşturma ihtimali yüzündendir.  

Hâlbuki yöntemi "sorgu-soru" düşüncesi üzerine yoğunlaştırmamızın sebebi, sorgulayan bir düşünce sisteminin doğru soruyu da zamanla bulma ihtimalindendir. Bu hem de her bireyin sınırlarını öznel belirleyeceği bir yöntemdir. Böylece herkesin kendi sorgulamasını yapacağı ve yeter cevabını bulan sorular soran bir düşünce sistemi oluşacaktır. Bu yüzden genel kabul gören bir sistem olarak belirlediğimiz bu yöntem; sınırları öznel, sorgulama tekniği genel bir yöntem olacaktır. Bu yöntem böylelikle ilim, bilim, vicdan ve irfanın hemen hemen her alanda özellikle felsefi, sosyoljik, teolojik ve bilimsel sahalarda da hayata geçen, genel geçer ve yaşayan bir sistem ve metot olacaktır.

Bu konuda Aliya İzzetbegoviç "Ben olsam Müslüman Doğudaki tüm mekteplere 'eleştirel düşünme' dersleri koyardım. Batı'nın aksine, Doğu bu acımasız mektepten geçmemiştir ve birçok zaafın kaynağı budur" diyerek özetlemiştir. Devamında Bacon'dan sonra Batı bunu gerçekleştirdiği için Doğu toplumların önüne geçmeyi başardığını söyler. Bilge lider bu tespit ve teşhisinde çok ta haklıdır. 

Problemleri çözmek için evvela doğru teşhis yapmak gerekir. Bu doğru teşhisten sonra biz de bunu doğru tedavi metodu üzerinde yani "sorgu ve soru" yöntemi olarak postulaştırdık.

Özetle epistemolojik açıdan doğru bilgiyi elde etmek için temel belirlenmeli bunun için de "genel ve temel" kabul gören doğru bilgiler edinilmeli, sonra amaç ve yöntemi oluşturmalıyız. Bu kadar bilgi kirliliğine karşın süzgeçleri belirlemeliyiz. Bunun için de belirlediğimiz üzere amaç olarak; "kamu yararı/toplumsal fayda", yöntem olarak da "sorgu ve soru" yöntemiyle bilgi kirliliğinden arınarak doğru ve kullanımlı bilgiye ulaşmış olacağız. Bunun da hayata geçirilme metodu "niyet" ayracını doğru yerde kullanmaktır. 

Bu genel değerlendirmeden ve temel bilgiden sonra sanırım bizler de yazılarımız için amaç-yöntem ilkelerimizi belirlemiş durumda oluyoruz. Niyetimiz doğru bilgiye, doğru metotla ulaşma ve ulaştırma olacaktır. Vesselam…

Sözün özü

Bireyin mutsuzluğu zamanla toplumun umutsuzluğu haline gelir…

 
Arda Karani / diğer yazıları
- Holosen / Mavi Cennet / 09.06.2022
- Bir Deniz Masalı/ Günebakan Şiiri / 09.05.2022
- Sakız orucu bozar mı? -2- / 19.04.2022
- Sakız orucu bozar mı? -1- / 18.04.2022
- Şiir gibi / 16.04.2022
- Türk manifesto! / 26.02.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -VI- / 22.01.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -V- / 19.01.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -IV- / 12.01.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -III- / 30.12.2021
- Akıl-Kur’an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -II- / 22.12.2021
- Akıl-Kur’an-sünnet ilişkisi / akıl mı üstün, vahiy mi? -1- / 06.12.2021
- İslam ve bilim ilişkisi üzerine -II- / 27.11.2021
- İslam ve bilim ilişkisi üzerine -I- / 12.11.2021
- Din ve bilim ilişkisi / 04.10.2021
- Özgürlük ve özgürlükler problemi -II- / 27.09.2021
- Özgürlük ve özgürlükler problemi / 13.09.2021
- Doğru bilgi için usül ve yöntem / 05.09.2021
- Epistemoloji ve bilgi problemi / 30.08.2021
- Doğru bilgiye nasıl ulaşırız? / Usül ve bilgi problemi / 22.08.2021
- Boyutlar ve mutlak zaman üzerine / 16.08.2021
- Miraç mucizesi astral bir yolculuk mudur? / 02.08.2021
- Astral seyahat mi, zamanda yolculuk mu? (Tayyi zaman) / 11.07.2021
- Astral seyahat mi? Mekanda yolculuk mu? (tayyi mekan) / 01.07.2021
- Kozmik takvimde zaman ve ışık yılı / 24.06.2021
- Kozmik takvimde zaman -II- ve izafiyet / 19.06.2021
- Kozmik takvimde zaman / 16.06.2021
- Elbise kuramı -II- insan elbisedir / 11.06.2021
- İnsan nedir? Elbise kuramı -I- / 03.06.2021
- İnsanlık açısından din- III / 26.05.2021
- İnsanlık açısından din - II / 25.05.2021
- İnsanlık açısından din – I / 09.05.2021
- Türk Soykırımı - 13 Kasım 1918 / 04.05.2021
- Din Açısından İnsanlık-II / 02.05.2021
- Din açısından insanlık - I / 01.05.2021
- İSLAMOFOBİ / Vatikan’ın Necefle SON VALSİ / 25.04.2021
- Misyoner Müslümanlar / 24.04.2021
- Misyoner Müslümanlar / 23.04.2021
- Yargı Problemi / İslam Dini Açısından - II / 19.04.2021
- Yargı Problemi / İnsanlık Açısından - I / 18.04.2021
- Felsefe - Din ilişkisi / Samanlıkta Ben Seni Buldum - III / 12.04.2021
- Felsefe - Din ilişkisi / Samanlıkta Ben Sana Yandım - II / 11.04.2021
- DİN -FELSEFE İLİŞKİSİ / Samanlıkta Ben Sana Kandım -I / 10.04.2021
- "Baş" Manifestom / 04.04.2021
- Deizmin Sebepleri / Çuvaldız - II / 28.03.2021
- Deizmin sebepleri / Çuvaldız -I- / 27.03.2021
- Din ve insanlık / Homo Homini Lipus / 21.03.2021
- Din afyon mudur ? / Etik manifesto / 14.03.2021
- Yine Yeni Yeniden Yeni Mesaj Merhaba! / 07.03.2021
- Niçin Türkiye, niçin Elazığ? / 22.08.2016
- Manevi Mimar Hacı Ömer Hüdai Baba-III / 12.08.2015
- Manevi mimar Hacı Ömer Hüdai BabaII / 09.08.2015
- Manevi mimar Hacı Ömer Hüdai BabaI / 08.08.2015
- Ebu Hanife Ehl-i Beyt, Muaviye Sünnidir! / 26.04.2015
- Fitne ateşinin kapısı Muaviye / 03.03.2015
- Fırka-i Naciye nedir ve kimlerdir? / 08.01.2015
- Mutluluğun formülü-II / 15.12.2014
- Mutluluğun formülü-I / 14.12.2014
- Yeditepe aşk / 25.10.2014
- Birlik, temel ve umut / 20.10.2014
- Memleketin kafa kağıdı / 08.10.2014
- Nuh'un gemisi / 01.09.2014
- Türkiye Vahhabileşiyor mu? / 24.08.2014
- Enis Karani ARDA / 07.08.2014
- Kudüs ve ben / 02.08.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı-V / 24.07.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı-IV / 22.07.2014
- Çağ değiştirecek model / 17.06.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı-III / 16.06.2014
- Anadolunun manevi mimarı-II / 15.06.2014
- ABABD gergefinde Türkiye / 08.06.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı / 07.06.2014
- Mekandan dinlediklerim / 09.05.2014
- Hannane / 20.04.2014
- Kervana mektup / 12.04.2014
- Yeni "Neokonlar" kim? / 28.03.2014
- Varoluş destanı Çanakkale / 18.03.2014
- Ne mutlu Türk milletine! / 16.03.2014
- Surda bir gedik açıldı / 13.03.2014
- Hangimiz dindar? / 09.03.2014
- Baştürk azizler şehrinde... / 26.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik-IV / 18.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik-III / 16.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik-II / 15.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik / 09.02.2014
- Sahili olmayan umman / 12.01.2014
- Alaca Aslan / 01.01.2014
- 'Nimet verdiklerinin yolu'-II / 15.12.2013
- Nimet verdiklerinin yolu / 03.12.2013
- Unutmak ve hatırda tutmak üzerine / 01.12.2013
- Hayali kendisinden güzel şehir / 20.10.2013

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

05.09.2020, 05.09.2019, 05.09.2018, 05.09.2017, 05.09.2016, 05.09.2015, 05.09.2014, 05.09.2013, 05.09.2012, 05.09.2011, 05.09.2010, 05.09.2009, 05.09.2008, 05.09.2007, 05.09.2006, 05.09.2005, 05.09.2004, 05.09.2003, 05.09.2002
Megadentist



logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.