Tasavvuf büyükleri derler ki; edebe riayet lütuflara, ikramlara nail olmanın sebebidir. Kendi fakirliğini ve acizliğini bilmek de Allah-ü Teala'nın lütfudur.Bizim fakirliğimizi ve acizliğimizi bilmemiz ne manaya gelir? İnsanda hem meleklere özgü hem de hayvanlara ait bazı sıfatlar vardır. En kısa anlatımla insan kendini ve Rabbini bilmeye çalışmazsa aşağılanmış, yerilmiş sıfatlarla sıfatlanması kolaylaşır. Ve ne acıdır ki, kalp gözüyle görme nimetinden yoksun olduğu için kendi içinde bulunduğu hali de göremez. Zaten görmüş olsaydı bir çıkış bulmak için arayışa geçerdi. İnsanın kendi hatalarına karşı kör olması ve düzeltme konusunda ısrarlı olamaması onun acizliğidir. Fakirliği ise, asıl verenin ve alanın Allah-ü Teala olmasından kaynaklanır. Veren ve alan Allah'tır, insanın bunu hakiki manada fark etmesi bir aşamadır.Kur'an-ı Kerim'de takva'dan (Allah'ın emirlerine uygun hareket, haya ve iffetini korumaktan) bir elbise olarak bahsedilir ve bu elbisenin daha hayırlı bir elbise olduğu söylenir. Takva elbisesini giyebilmek fakirliğini ve acizliğini fark etmekle başlar. Peygamberler ve Allah-ü Teala'nın korudukları dışında bütün insanlar günahlara meyillidir ve yine ne acıdır ki; ölümü ve hesabı her zaman aklında tutamayacak kadar unutkandır.Yine büyükler derler ki; kendini bilmek zor sanattır. Yine Kur'an-ı Kerim'de takva sahiplerinden bahsedilirken, bollukta ve darlıkta Allah rızası için sarfetmek, öfkeyi yutmak ve insanları affetmekten söz ediliyor. Bunların hepsi insan nefsine zor gelen işlerdir. Ve kendini bilme yolunda geçilecek istasyonlardan bazılarıdır. İnsan kendini bilme yolunda bir çok duraklardan geçer. Nihayette maksat Hz. Peygamber'in ahlakı ile ahlaklanmaktır.Hz. Peygamber'in güzel ahlakını sekiz ana başlıkta toplamak mümkündür. Biz insanlar batıl olan şeyleri tekrarlamaktan, en yaramaz kelimeleri söylemekten çekinmiyoruz, gelin bu güzel huyları tekrar edelim, ne dersiniz? Merhamet ve şefkat, doğruluk, sadakat, cömertlik, sır tutmak, fakirliğini ve acizliğini bilmek ve Rabbimize şükretmektir.İnsan hayatı boyunca yaşadığı olaylarda, duygu ve düşüncelerde bu durakların izlerine rastlar, eğer bir arife yakınlığı söz konusu ise bu izleri sürerek, bu duyguların asıllarına ulaşır. Bu sekiz güzel huyun asıllarına ulaşmak hem ilim hem de irfanı gerektirir, sabır gerektirir yola bağlılık gerektirir, hatta iyi bir gözlemci olmayı? Allah cümlemize nasib eylesin.Kendinde varlık görmek, fakirlik ve acizliğini bilmenin zıddı olduğu için bu yolda yürümeyi engeller. Tasavvuf büyükleri derler ki; insan ne kadar gelişirse gelişsin bu gelişmeyi kendinden bilmemeli ve Allah-ü Teala'nın bir lütfu olarak görmelidir. İşte asıl bunun adı fakirliğini ve acizliğini bilmektir.Merhaba sevgili okuyucular, bugün haddimiz olmayarak seyr-i sülukda geçebileceğimiz bazı istasyonlardan bahsettik.Yazının mutfağındayız. Allah'ın selamı, rahmeti ve bereketi üzerinize olsun.
Kevser Doyurum / diğer yazıları
- İrfan sofrası / 24.10.2023
- Tecelli / 27.07.2023
- İmam Hüseyin'in kıyamının sebepleri / 24.07.2023
- Kâmil insan, insanlar için bir aynadır / 21.07.2023
- Hayat rehberi Kur'an-ı Kerim / 01.12.2022
- Gaflet ve uyanıklık / 29.11.2022
- Bilinçli olgunlaşma / 26.11.2022
- Hayat memat / 22.11.2022
- Güzel ülkemin güzel insanları / 19.11.2022
- Bir tez olarak Milli Ekonomi Modeli / 26.09.2022
- Tecelli / 27.07.2023
- İmam Hüseyin'in kıyamının sebepleri / 24.07.2023
- Kâmil insan, insanlar için bir aynadır / 21.07.2023
- Hayat rehberi Kur'an-ı Kerim / 01.12.2022
- Gaflet ve uyanıklık / 29.11.2022
- Bilinçli olgunlaşma / 26.11.2022
- Hayat memat / 22.11.2022
- Güzel ülkemin güzel insanları / 19.11.2022
- Bir tez olarak Milli Ekonomi Modeli / 26.09.2022