logo
23 NİSAN 2024

Formula 1 artık eskisi gibi olmayacak

2017 kurallarıyla ortaya çıkan otomobillerin son sezonu olacak 2021 Formula 1 Dünya Şampiyonası, yeni takımlar ve yeni yüzlerin yanı sıra tanıdık isimlerin dönüşünü de izleme fırsatı sunacak
25.03.2021 09:50:00
Formula 1 artık eskisi gibi olmayacak
Formula 1 artık eskisi gibi olmayacak
Takım mühendislerinin, 4 yıl önceki kural değişikliğinden itibaren gösterdiği gelişimle F1 tarihinin en hızlısı haline gelen araçların dönemi, yarış içindeki geçiş sayısının azalması sebebiyle 2022'de kapanacak.

Seyir zevkini düşüren bu konuyu çözmek isteyen Formula 1 yönetimi, çareyi, araçların aerodinamik yapısıyla ilgili radikal değişiklikler yapmakta buldu. 2017'de temas yüzeyi geniş lastiklerle donatılan, uzayan ve genişleyen F1 otomobillerinin, 2020'de son kez pistlere çıkması planlanıyordu. Fakat yeni tip koronavirüs (Kovis-19) salgını, kural değişikliğinin 2022'ye sarkmasına yol açtı.

F1 yönetimi, 2022 reformu öncesindeki son sezonu daha heyecanlı kılmak için de bazı kural değişikliklerine gitti.

Uzun ömürlü lastikler için yere basma gücünden feragat edildi

Organizasyonun lastik tedarikçisi Pirelli, daha dayanıklı lastikler üretmek adına kolları sıvadı. İtalyan firma, bunun mümkün olabilmesi için otomobillerin ürettiği yere basma kuvvetinin düşürülmesini talep etti. Bu nedenle 2021 otomobillerinde tabanın, arka lastiklerin önündeki kısmı daraltıldı ve taban üstündeki yarıklar yasaklandı. Difüzörün üstündeki kanatçıklar 5, arka fren kanallarındaki kanatçıklar ise 4 santimetre kısaltıldı.

Mercedes'in geçen sezon kullandığı ve DAS (çift eksenli yönlendirme) adını verdiği sistem yasaklandı. Mercedes sürücüleri, bu sayede ön tekerlerin içe-dışa dönüklük açısını sürüş sırasında değiştirebiliyordu. Motorların asgari ağırlığının 145'ten 150 kiloya yükseltilmesiyle araçların ağırlığı da 746'dan 752 kiloya çıktı.

Daha önce takımlara bırakılan lastik setleri kullanımı da standart hale getirildi. Önceki yıllarda hangi hamurdan, kaç set lastik kullanacağına takımlar karar veriyordu. Fakat bu sezonki yarışlarda tüm takımlar, 2 set sert, 3 set orta, 8 set yumuşak hamurlu lastik kullanacak. Rekabetin artması amacıyla getirilen harcama limiti kuralı da bu sezon yürürlüğe girdi. Buna göre takımların Ar-Ge ve üretim bütçesi 145 milyon doları geçemeyecek. Üst sınır, 2022'de 140, 2023'te ise 135 milyon dolara düşecek.

Yarış sayısı 23'e çıktı

Yeni sezonun 28 Mart'taki Bahreyn Grand Prix'siyle başlayacağı 2021'deki yarış sayısı, F1 tarihinin rekoru olan 23'e yükseldi. Geçen yıl olduğu gibi Kovid-19 kaynaklı iptaller yaşanmazsa Hollanda, 1985'ten bu yana, Suudi Arabistan ise tarihinde ilk kez Formula 1'e ev sahipliği yapacak.

Otomobiller, revize edilen 2020 programında yer alan Imola ve Portimao pistlerinin yanı sıra geçen yılki yarışların iptal edildiği Monaco, Interlagos, Albert Park gibi şampiyonayla özdeşleşmiş pistlere de çıkacak.

Alonso ve Schumacher isimleri geri döndü

Kanadalı pilot Lance Stroll'un babası Lawrance Stroll'un ortakları arasında yer aldığı konsorsiyumun sahibi olduğu Racing Point takımı, Aston Martin adını aldı. Cyril Abiteboul'un, geçen sezonun sonunda takım direktörlüğünden ayrıldığı Renault da 2021'den itibaren Alpine ismiyle mücadele edecek.

Alpine takımının kadrosuna kattığı 2005 ve 2006 şampiyonu Fernando Alonso, iki yıllık aranın ardından Formula 1'e dönecek. 39 yaşındaki İspanyol pilot, son olarak McLaren takımıyla 2018'de F1'e veda etmiş ve kariyerini diğer otomobil yarışlarına yönlendirmişti.

Formula 1'in efsane ismi Michael Schumacher'in oğlu Mick Schumacher de 2021'den itibaren Haas takımında yarışacak. Böylece Schumacher soyadı, 2012 Brezilya Grand Prix'sinden beri ilk defa şampiyonada yer alacak. 2018 Formula 3 Avrupa Şampiyonası, 2020 Formula 2 Dünya Şampiyonası'nı zirvede tamamlayan Mick Schumacher, kayak yaparken geçirdiği kaza nedeniyle vücudunun büyük bölümü felç kalan babasının ilk yarışından (1991 Belçika Grand Prix) 30 yıl sonra F1 kariyerine adım atacak.

22 yaşındaki Alman pilotun takım arkadaşı, bir diğer çaylak sürücü Nikita Mazepin olacak. Rus kimya şirketi Uralchem'in sahibi Dmitry Mazepin'in oğlu olan 22 yaşındaki pilot, 2018 GP3 Serisi'ni 2. sırada tamamlamıştı. 2020 Formula 2 sezonunu üçüncü sırada bitiren 20 yaşındaki Japon Yuki Tsunoda ise AlphaTauri takımıyla F1'e "merhaba" diyecek.

Tanıdık yüzler, farklı takımlarda yarışacak

Red Bull takımıyla 2010'dan 2013'e kadar üst üste 4 şampiyonluk yaşayan ancak Ferrari'de beklentileri karşılayamayan Sebastian Vettel, kariyerine Aston Martin'de devam etme kararı aldı. McLaren'deki istikrarlı performansıyla dikkatleri üzerine çeken Carlos Sainz, Ferrari ile 2 yıllık sözleşme imzaladı.

McLaren, Sainz'dan boşalan koltuğu, 7 yarış birinciliği bulunan ve son iki sezondur Renault'da mücadele eden Daniel Ricciardo ile doldurdu. 2021'in son transferi ise Red Bull takımından geldi. Son 7 yıldır yarıştığı Racing Point takımındaki koltuğunu Sebastian Vettel'e kaybeden Sergio Perez, Max Verstappen'in yeni takım arkadaşı oldu.

F1 kariyerinde 10 kez podyuma çıkan Perez, son sıraya düştüğü 2020 Sakhir Grand Prix'sinde kariyerinin ilk birinciliğini alarak büyük bir sürprize imza atmıştı.

Mercedes testlerde iyi görünmedi

Takımlar ve pilotlar klasmanında arka arkaya 7 şampiyonluk elde eden ilk üretici olarak tarihe geçen Mercedes için hazırlık dönemi pek iyi geçmedi. Mercedes ile sözleşmesi 2020 sezonu sonunda biten yıldız sürücü Lewis Hamilton arasındaki görüşmeler, 2 ay sürdü. F1'deki ilk şampiyonluğunu McLaren'de yarıştığı 2008'de kazanan Hamilton'ın, 74 yarış birinciliği ve 6 şampiyonluk yaşadığı Mercedes ile yalnızca bir yıllık anlaşma yapması, kafaları karıştırdı.

Alman üreticinin yeni aracı W12, önceki yıldan farklı olarak 6 yerine 3 gün süren ve İspanya yerine Bahreyn'de yapılan sezon öncesi testlerinde iyi sinyaller vermedi. 304 turla testlerin pistte en az kalan takımı olan Mercedes, bu alanda zirvede yer aldığı 2020'de günlük 150 tur atmıştı. Valtteri Bottas'ın direksiyonda olması gereken ilk gün sabah seansını, vites kutusu arızası yüzünden neredeyse tamamen kaçıran Mercedes, Hamilton'ın görev saati içindeki ilk günün akşam seansında ise kum fırtınası yüzünden sağlıklı veri toplayamadı. Mercedes'in motor ve şanzıman sağladığı Aston Martin'in de benzer arızalar sebebiyle 314 tur atabilmesi, dayanıklılık sorularını beraberinde getirdi.

Hamilton ve Bottas, aracın sürüşünden memnun olmadıklarını da testler boyunca ifade etti. Bottas, yeni otomobilin arka tarafının oynak ve hata affetmez olduğunu söyledi. Benzer şeyleri dile getiren Hamilton, hem cumartesi hem de pazar günü spin attı.

Red Bull'da moraller yerinde

Geçen sezon takımlar klasmanını Mercedes'in arkasında 2. sırada bitiren Red Bull-Honda, kendi adına belki de son yılların en iyi test performansını sergiledi. Bu sezonun sonunda F1'den ayrılacak Honda, 2022 için geliştirdiği motor projesini öne almıştı. Red Bull'un yeni aracı RB16B'nin, Mercedes motorlu otomobillerden geri kalmayan düzlük hızı, Japon üreticinin kayda değer bir güç artışı elde ettiğinin ipuçlarını verdi.

Virajlarda da daha stabil gözüken ve pistte geçirdiği 369 tur süresince herhangi bir arızayla karşılaşmayan Red Bull'un Hollandalı sürücüsü Verstappen, 1 dakika 28.960 saniyeyle testlerin en hızlı turuna imza attı. Red Bull'un alt takımı AlphaTauri-Honda ise 422 turla 2021 sezon öncesi testlerinin pistte en fazla kalan takımı unvanını, Alfa Romeo ile paylaştı.

Turbo hibrit çağının başladığı 2014'ten beri Mercedes'e zıt bir tasarım felsefesi olan Red Bull'un oluşturduğu olumlu izlenim, Mercedes'in yıllardır başarılı olan düşük rake açısı (otomobilin arka tarafının yerle arasındaki yükseklik) formülünün, 2021 değişikliklerinden olumsuz etkilenmiş olabileceği ihtimalini gündeme getirdi. Mercedes ve 2020 aracıyla (Racing Point RP20) onun tasarımını adeta kopyalayan Aston Martin dışındaki takımlar, yüksek rake açısı konseptini benimsiyor. Bu öngörünün doğruluk payı olup olmadığını zaman gösterecek.

Ferrari soru işareti

Formula 1'in ilk sezonu 1950'den bu yana düzenlenen tüm şampiyonalara katılan tek takım olan Ferrari, geçen yıl taraftarlarına büyük hayal kırıklığı yaşattı. Takımlar klasmanında 6. olan İtalyan ekibi, 10. tamamladığı 1980 sezonundan beri en kötü derecesini aldı. 2007'den bu yana pilotlar, 2008'den beri de takımlar klasmanında şampiyonluk kazanamayan Ferrari, testlerde hızlı turlar atmak yerine otomobili anlamaya ve yarış simülasyonlarına odaklandı.

Uluslararası Otomobil Federasyonunun (FIA), yakıt akışını ölçmek için 2020'de araçlara bir sensör daha takılmasını zorunlu kılmasının ardından düzlüklerde rakiplerinden bariz biçimde yavaş kalan Ferrari, bu sezon için yeni bir motor üretti. Ferrari, 2021 sezonundan itibaren yürürlüğe giren handikap kuralı gereği şampiyonayı ilk 5'te bitiren rakiplerine göre yeni aracının gelişimi için rüzgar tünelinde daha fazla zaman geçirdi.

SF21 adındaki yeni aracı için tanınan geliştirme haklarını, arka süspansiyon ve vites kutusu için kullanan takım, otomobilin motor muhafazası, ön kanadı, yanlardaki aero parçaları ve burnundaki değişikliklerle dikkati çekti.

Testlerde 404 tur atarak sağlamlık konusunda geçer not alan Ferrari'nin takım direktörü Mattia Binotto, bu sezon 3'üncülük hedeflediklerini söyledi. Geçen sezonun 3'üncüsü McLaren'in, Mercedes motoru kullanmaya başlaması, Aston Martin, Alpine ve testlerde etkileyici bir performans gösteren AlphaTauri düşünüldüğünde Ferrari'nin işi hiç de kolay olmayacak.

İstanbul'da kutlamaların merkezi Taksim Meydanı'ydı
Taksim Cumhuriyet Anıtı'na çelenk sunuldu
Esad, Abhazya Dışişleri Bakanı'na söyleşi verdi
'ABD'yle zaman zaman görüşüyoruz'
Bilim adamından korkutan uyarı
'Sıcaklık 4 ila 6 derece arttı'
Erdoğan buradaki törene katılmadı
Devlet erkanı Anıtkabir'de
Erbil ziyareti Metiner'i heyecanlandırdı
'Erdoğan’ı Kürtsüz bırakma operasyonu'
Havaların ısınmasıyla yine ortaya çıktı
Yılın ilk kene vakası görüldü
Arapça soru sorulunca Türkçesini istedi
Erbaş, Arapça bilmiyor mu?
Barzani'den Erdoğan'a teşekkür
'Zor zamanlarımızda yardım etti'
Milli irade 104 yıl önce hakim oldu
23 Nisan kutlu olsun
8 gün önce intihar etmişti
Mezarını açıp cesedi ateşe verdi!
Yatırım değil dizi tavsiyesi verdi
'İzlemeyen kalmasın'
Yükselirse, işi zor
Biden'ın geleceği petrol fiyatlarına bağlı
Vergileri indirin
Çin'in Ankara Büyükelçisi'nden tuhaf istek
Şampiyonluk yarışında önemli kayıp
Fenerbahçe son dakika penaltısı ile yıkıldı
İstanbul'da kutlamaların merkezi Taksim Meydanı'ydı
Taksim Cumhuriyet Anıtı'na çelenk sunuldu
Esad, Abhazya Dışişleri Bakanı'na söyleşi verdi
'ABD'yle zaman zaman görüşüyoruz'
Bilim adamından korkutan uyarı
'Sıcaklık 4 ila 6 derece arttı'
Erdoğan buradaki törene katılmadı
Devlet erkanı Anıtkabir'de
Erbil ziyareti Metiner'i heyecanlandırdı
'Erdoğan’ı Kürtsüz bırakma operasyonu'
Havaların ısınmasıyla yine ortaya çıktı
Yılın ilk kene vakası görüldü
Arapça soru sorulunca Türkçesini istedi
Erbaş, Arapça bilmiyor mu?
Barzani'den Erdoğan'a teşekkür
'Zor zamanlarımızda yardım etti'
Milli irade 104 yıl önce hakim oldu
23 Nisan kutlu olsun
8 gün önce intihar etmişti
Mezarını açıp cesedi ateşe verdi!
Yatırım değil dizi tavsiyesi verdi
'İzlemeyen kalmasın'
Yükselirse, işi zor
Biden'ın geleceği petrol fiyatlarına bağlı
Vergileri indirin
Çin'in Ankara Büyükelçisi'nden tuhaf istek
Şampiyonluk yarışında önemli kayıp
Fenerbahçe son dakika penaltısı ile yıkıldı

Futbolcular tekme tokat birbirine girdi

Bölgesel Amatör Lig 4. Grup'un 25. haftasında oynanan 1969 Bilecik Spor Kulübü-Çeşme Belediyespor maçının 65. dakikasında saha içi bir anda karışırken, futbolcular tekme tokat birbirlerine girdi.
23.04.2024 11:12:00 / Güncelleme: 23.04.2024 11:16:03
İhlas Haber Ajansı
Futbolcular tekme tokat birbirine girdi
Futbolcular tekme tokat birbirine girdi
Bölgesel Amatör Lig 4. Grup'un 25. haftasında 1969 Bilecik Spor Kulübü ile İzmir temsilcisi Çeşme Belediyespor, İstasyon Sentetik Sahası'nda karşı karşıya geldi.

Karşılaşma Çeşme Belediyespor'un 1-0'lık üstünlüğüyle devam ederken, yaşanan bir pozisyon sonrası saha içi karıştı.

Olayların ardından maçın orta hakemi Yusuf Burak Özyüzer, 1969 Bilecik Spor Kulübü oyuncusu Berat İş ile Çeşme Belediyespor'dan Ersin Aslantoğ'a direkt kırmızı kart gösterdi.



Çeşme Belediyespor'dan Emre Şahin ve Mehmet İncebacak'ın da kırmızı kart görmesi gerektiğini söyleyen 1969 Bilecik Spor Kulübü teknik heyeti, maçın dördüncü hakemi Furkan Duman'a itiraz etti.

Bu tepkilere taraftarlar da katılırken, Duman yaşanan olaylarda başına cisim geldiğini belirterek, maçın orta hakemi Yusuf Burak Özyüzer'i yanına çağırdı.

Özyüzer, bu olaydan sonra saha komiserine gerekli uyarılarda bulunarak, maça devam etti.



Gergin geçen müsabaka Çeşme Belediyespor'un 2-0'lık üstünlüğüyle sonuçlandı.

Şampiyonluk yarışında önemli kayıp

Fenerbahçe, şamapiyonluk yarışında çok önemli 2 puan kaybetti. Sarı-lacivertliler 90+4'te Manaj'ın attığı penaltı golüyle Sivasspor ile 2-2 berabere kaldı
22.04.2024 22:08:00 / Güncelleme: 22.04.2024 22:16:47
Haber Merkezi
Şampiyonluk yarışında önemli kayıp
Şampiyonluk yarışında önemli kayıp
Süper Lig'in 33. haftasında Fenerbahçe, Sivasspor deplasmanına konuk oldu. Yeni 4 Eylül Stadyumu'ndaki maç 2-2 sona erdi.

Fenerbahçe, 45+2'de Fred'in ceza sahası dışından attığı golle öne geçti. Sivasspor, bu gole 57. dakikada Fode Koita ile yanıt verdi. Fenerbahçe, 80. dakikada İrfan Can Kahveci'nin attığı golle yeniden öne geçti. Sivasspor, uzatma dakikalarında penaltı kazandı. Penaltıda topun başına geçen Rej Manaj 90+4'te skora denge getirdi.

Bu sonucun ardından Fenerbahçe puanını 86, Sivasspor 45 yaptı. Zirve yarışında Galatasaray ile Fenerbahçe arasındaki puan farkı 4'e çıktı.

Barcelona El Clasico'nun tekrarını istiyor

Barcelona, golünün iptal edildiği iddiasıyla El Clasico'nun tekrarını isteyebileceğini açıkladı
22.04.2024 16:22:00
Anadolu Ajansı
Barcelona El Clasico'nun tekrarını istiyor
Barcelona El Clasico'nun tekrarını istiyor

Barcelona Kulübü Başkanı Joan Laporta, La Liga'da Real Madrid'de karşı dün oynadıkları El Clasico maçında Lamine Yamal'ın şutunda kaleci Andriy Lunin topu kale çizgisi içinden çıkardığına inandıklarını savunarak, bundan emin olmaları halinde yasal girişimde bulunacaklarını ve maçın tekrarını isteyeceklerini duyurdu.

Laporta, yaptığı açıklamada, El Clasico'nun en çok tartışılan pozisyonu olan, skor 1-1 iken 28. dakikada Lamine Yamal'ın şutunda topun kale çizgisini geçtiğini ve iptal edilen golün geçerli sayılması gerektiğini kaydetti. İspanya Futbol Federasyonundan ve Hakem Komitesi'nden, Yamal'ın pozisyonuyla ilgili tüm ses kayıtlarını ve görüntüleri acil bir şekilde kendilerine ulaştırılmasını istediklerini ifade eden Laporta, "Barcelona'nın başkanı olarak, dünya futbolunun en önemli maçlarından bir gün sonra, VAR gibi bir aracın yanlış kullanılmasının gündemimizi belirlemesinin yarattığı memnuniyetsizliği aktarmak istiyorum." dedi.

VAR kullanımını savunan birisi olmadığını ancak bunun futbolda olduğu gerçeğinden dolayı her zaman adil kullanılması gerektiğini dile getiren Laporta, "Biz bu pozisyonun gol olduğunu düşünüyoruz. Federasyondan ve Hakem Kurulu'ndan gelecek kayıtlardan sonra bizim düşündüğümüz teyit edilirse, daha da ileriye giderek yasal girişimlerde bulunma hakkımızı kullanabilir ve maçın tekrar edilmesi isteyebiliriz." şeklinde konuştu.

Barcelona Kulübü Başkanı, sezon başından beri hakem hatalarının mağduru olduklarını ileri sürdü. Real Madrid'in 3-2 kazandığı maçın ardından basın toplantısında konuşan Barcelona Teknik Direktörü Xavi Hernandez, söz konusu pozisyonda golün geçersiz sayılmasının "utanç verici" olarak değerlendirmişti. AA

Yönetimden takıma destek

Beşiktaş, MKE Ankaragücü maçının hazırlıklarını tamamladı
22.04.2024 15:00:00
Anadolu Ajansı
Yönetimden takıma destek
Yönetimden takıma destek

Ziraat Türkiye Kupası yarı final ilk maçında yarın MKE Ankaragücü'ne konuk olacak Beşiktaş, hazırlıklarını tamamladı.

Siyah-beyazlı kulüpten yapılan açıklamaya göre, BJK Nevzat Demir Tesisleri'nde teknik sorumlu Serdar Topraktepe yönetiminde gerçekleştirilen antrenman, ısınma koşularıyla başladı. Top kapma ve pas çalışmasıyla devam eden idman, taktik organizasyonlarla sona erdi.

Antrenmanı Beşiktaş'ın eski oyuncusu Serdar Kurtuluş da takip etti. Siyah-beyazlı ekip, saat 17.00'de Sabiha Gökçen Havalimanı'ndan kalkacak özel uçakla başkent Ankara'ya gidecek.

Yönetim kurulu, takımla buluştu

Beşiktaş Kulübü Yönetim Kurulu üyeleri, siyah-beyazlı futbol takımıyla bir araya geldi. Asbaşkanlar Mete Vardar ile Onur Göçmez, futbol şube sorumlusu Feyyaz Uçar ile futbol takımları genel koordinatörü Samet Aybaba, yarınki MKE Ankaragücü müsabakasının önemine vurgu yaptı. Siyah-beyazlı takımın rövanş öncesi avantajlı bir skor alacağına inandıklarını ifade eden yöneticiler, futbolculara başarı diledi. AA

logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2024

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.