(dünden devam…)
Berat ve Kadir gecelerine kavuşmaktan dolayı yıkanmak.
İnsanların toplanacağı bir yerde bulunmak için yıkanmak.
İstihaze (illet kanından) kurtulan kadının yıkanması.
Cünüplüğü-nün hemen arkasından hayız (âdet) görmeye başlayan bir kadın, isterse, cünüplüğü için yıkanır, isterse yıkanmasını âdetin sona ermesine bırakır.
Her cinsel ilişki için yıkanmak. Zevcesi ile cinsel ilişkide bulunan kimse, henüz yıkanmadan tekrar ilişkide bulunabilir. Fakat bu arada yıkanması veya abdest alması mendubdur.
Henüz namaz vakti gelmeden yıkanmak. Çünkü namaz vaktine kadar cünüp bir kimsenin yıkanmayı geciktirmesi günah sayılmaz fakat daha önce yıkanmanın fazileti vardır.
Guslün farzları:
1- Bol su verip ağzın her tarafını yıkamak.
2- Buruna bol su verip burun boşluğunu yıkamak. (Mâlikîler ve Şâfiîler, ağzın ve burnun içini, bedenin zâhirine (dışına) dahil saymazlar, birer iç organ olarak kabûl ederler. Bu sebeple, bunları gusülde ve abdestte yıkamak onlara göre farz değil, sünnettir).
3- Bütün vücudu birer kez yıkamak.
İmam Rıza(a.s.)buyurdu ki: "Temizlik, insanın kendisine dokunan meniyi temizlemesi ve vücudunun diğer yerlerini pak etmesidir. Çünkü cenabet, insanın bütün vücudundan çıkmakta-dır. Dolayısıyla, vücudunun hepsini temizlemesi vacibdir. İşte bundan dolayı bütün bedenini temizlemesi insana farzdır." (Prof. Dr. Haydar Baş, İmam Rıza, s.317).
Vücut yıkanırken iğne ucu kadar bir yerin kuru kalmamasına dikkat edilmeli, kulaklar ve göbek oyuğu yıkanmalı. Su saçların, sakalların, kaşların ve bıyıkların aralarına ve altlarındaki deriye kadar geçmelidir. Allah Resûlü (s.a) şöyle buyurdu: "Her kılın dibinde cünüplük vardır; onun için saç ve kılları iyi yıkayın, cildi temizleyin." (Ebû Dâvud, No.248; Tirmizî,No. 106; İbn Mâce,No.597; Beyhakî,I,174,179).
Ali (r.a.)'dan; Allah Resûlü (s.a) şöyle buyurdu: "Kim bir kıl kadar yıkanmadık yer bırakırsa, ona cehennemde şöyle olur, böyle olur." Ali üç defa tekrar ederek dedi ki: "İşte ben de bu sebeple başımın saçına düşman oldum." Nitekim o, saçlarını bu yüzden keserdi. (Tayâlisî Müsned No.175; Ahmed,I,94,101,133; Ebû Dâvûd,I,192; Ebû Dâvud,No.249; İbn Mâce,No.599; Taberânî,Mu'cemu's-Sağîr II,18; İbn Cerîr Tehzibu'l-Âsâr, Müsned-u Ali,No.41-42; Beyhakî, I,175,227).
Guslün sünnetleri:
1- Niyet ederek başlamak. Bir kimse bir akarsuya veya bir havuza dalsa veya yağmur altında durup bütün vücudu ıslansa, ağzına ve burnuna su vermek halinde, gusül farziyetini yerine getirmiş olur. Bu durumda organlarını kımıldatır veya su içinde biraz beklerse, sünneti yerine getirmiş sayılır. (Mâlikîler ile Şâfiîlerde niyet farzdır. Hanbelîlere göre ise, niyet guslün sıhhat şartıdır).
2- Besmele çekmek. Hanbelî mezhebinde, guslün başlangıcında Besmele çekmek farzdır).
3- Gusülde önce elleri, sonra oyluk yerlerini yıkamak. Eğer bedende bir pislik varsa onu gidermek.
4- Gusülden önce, sünnet üzere abdest almak. Abdest alınan yerde su birikiyorsa ayakları yıkamak en sona bırakılır.
5- Abdest aldıktan sonra önce üç kez başa, sonra üç kez sağ omuza, sonra üç kez sol omuza su dökmek. Her su döktükçe, beden iyice ıslansın diye, bedeni iyice oğuşturmak. (İmam Malik ve İmam Ebu Yusuf'dan bir rivâyete göre, gusül yaparken bedeni ovalamak farzdır). Gusülde bir organdan su damlarken onu alıp diğer organı yere düşmeyen bu su ile yıkamak caizdir; çünkü gusülde bütün beden bir organ sayılır. Abdestte bunu yapmak caiz değildir.
6- Gusül yaparken fazla su harcamamak ve çok kısıntı da yapmamak.
7- Kimsenin görmeyeceği bir yerde yıkanmak. Eğer erkekler erkekler arasında, kadınlar da kadınlar arasında bulunurlar da yıkanmak için tenha bir yer bulamazlarsa, bir köşeye çekilip avret mahallerini bir peştemal ile örterek yıkanırlar. Avret yerlerini açmaları caiz olmaz. Erkeklerin veya kadınlarla erkeklerin arasında bulunan kadınların da bunlar arasında yıkanmaları caiz değildir. Bu durumda teyemmüm ederek namazlarını kılmaları uygundur. Çünkü hükmen su bulunmamış demektir. Sonra tenha bir yer veya bir peştemal bulunca gusledip teyemmüm ile kılınan namazlar iade edilir.
8- Tenha bir yerde yıkanıldığı zaman, yine avret yerini açık bulundurmamak. Açık bulundurulursa kıble yönüne dönmemek.
9- Guslederken konuşmamak.
10- Gusülden sonra elbiseyi giyerken çabukça örtünüvermek.11-Gusülden sonra bedeni bir havlu veya bir mendil ile silmek. Abdestte sayılan edepler, gusülde de aynen uyulması gereken edeplerdir. Abdestte mekruh olan şeyler, gusülde de mekruhtur."
Gökhan Demir / diğer yazıları
- Mustafa Kemal ile beraber hareket dönemi-II / 10.12.2020
- Mustafa Kemal ile beraber hareket dönemi-I / 09.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-VI / 08.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-V / 07.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-IV / 04.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-III / 03.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-II / 02.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-I / 01.12.2020
- Millî Mücadele’de din adamları-XI / 30.11.2020
- Millî Mücadele’de din adamları-X / 29.11.2020
- Mustafa Kemal ile beraber hareket dönemi-I / 09.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-VI / 08.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-V / 07.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-IV / 04.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-III / 03.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-II / 02.12.2020
- Ankara millî şahlanışa katılıyor-I / 01.12.2020
- Millî Mücadele’de din adamları-XI / 30.11.2020
- Millî Mücadele’de din adamları-X / 29.11.2020