logo
19 EYLÜL 2025


Halifenin Fedek’e el koyması-II

28.01.2020 00:00:00

(dünden devam…)

Allame Semhudi'nin Tarihu'l-Medine'sinde ve Yakut b. Abdullah Rumi'nin Mu'cemu'l-Buldan'ında şu rivayet vardır: "Ebu Bekir hilafeti zamanında Fedek'e el koydu. Ama Ömer hilafeti zamanında onu Ali'ye ve Abbas'a geri verdi." İmam Ali Fedek üzerinde o dönemde tasarrufta bulundu. Bu tasarruf Fedek'in O'na ve ailesine Hz. Ömer tarafından miras hükümlerine göre bırakıldığının ispatıdır. 

"Hz. Fâtıma ilk önce mülkiyet ve tasarruf sahibi olması unvanıyla, Peygamberin (s.a.v.) Fedek'i kendisine bağışladığı esasında Ebu Bekir ile tartıştı. Şeriatın beğendiği tanıkları olmayınca da miras iddiası ile hakkını aradı." (Ali bin Burhanuddin Halebî, Siretu'l-Halebiyye, s. 39). Yani "miras" iddiası "bağıştır" iddiası reddedildikten sonra gündeme gelmiştir. İbn Hacer, Savâiku'l-Muhrika adlı eserinde "rafizilerin şüphelerinden 7. şüphe" başlığında şunları aktarıyor: "Fâtıma ilk önce Fedek'in bir bağış olduğu iddiasında bulundu. Şahitleri reddedilince üzülerek şöyle buyurdu: Artık sizinle konuşmayacağım." (İbn Hacer, Savâiku'l-Muhrika, s. 21).

Sire-i Halebî'de bu olay şöyle aktarılmaktadır: "Resûlullah'ın (s.a.v.) rıhletinden on gün geçmeden Hz. Zehra'ya (a.s.) halifenin memurlarının Fedek'e el koyup, oradaki işçileri dışarı çıkardıkları haberi geldi. Bunun üzerine Hz. Zehra Ben-i Hâşim kadınları ile birlikte hakkını onlardan geri alabilmek için halifenin yanına gitti ve aralarında şöyle bir konuşma geçti: Hz. Fâtıma (a.s.): 'Neden Benim işçilerimi Fedek'ten çıkardın ve neden Benim hakkıma el koydun?' Halife: 'Ben Babandan duyduğum üzere peygamberler kendilerinden miras bırakmazlar.' Hz. Zehra (a.s.): 'Babam hayattayken Fedek'i Bana bağışlamıştı ve Ben, O hayattayken Fedek'in sahibi idim.' Halife: 'Bunun için şahitlerin var mı?' Hz. Zehra (a.s.): 'Evet şahitlerim Ali ve Ümmü Eymen'dir.' Böylece Ali (a.s.) ve Ümmü Eymen, Peygamber (s.a.v.) hayattayken Hz. Zehra'nın (a.s.) Fedek'in sahibi olduğuna şahitlik ettiler.  Halife, Hz. Zehra'nın (a.s.) iddiasını ispat etmek için getirdiği  şahitleri yeterli görmedi ve şöyle dedi: Ben asla bir erkek ve bir kadının şahitliğini kabul etmem. Ya iki erkek ya da bir erkek ve iki kadını şahit getir." (Sire-i Halebî, c. 2, s. 400; Fethu'l-Buldan, c. 43).

Sünni eserlerde, Ebu Bekir'in şer'i hükümlere göre karar verdiği, iki erkek veya dört kadın veya bir erkek ve iki kadının şahitliğinin aranması gereğinin doğru olduğu, Hz. Fâtıma'nın bu hükmün kapsamında şahitleri olmadığı için, Ebu Bekir'in verdiği kararın doğru olduğu savunması yer alır. Ancak Ehl-i Beyt âlimleri ise, "Şer'i hükümlere göre hareket edilecekse, şahit istemekle ilgili hükümlere geçilmeden evvel şahit getirmesi gereken tarafın hangisi olduğu tespit edilmeli idi" diyorlar ve şu hadisi esas alıyorlar: "Belge getirmek iddia sahibine, yemin etmek de inkar edene aittir." (Keşfu'l-Gumme, 1/478).

Yani, İslam fıkhına göre, mal üzerinde tasarrufta bulunan değil, tersini iddia eden şahit getirmeli idi. Buna göre,Ebu Bekir'in yapması gereken bu malı halen tasarruf edenden değil, Fedek'in Hz. Fâtıma'nın olmadığını iddia edenden (kendisinden) şahit istemesidir. Hz. Fâtıma (a.s.) şahit getirmesine gerek olmadığı halde şahit getirmiş ve Hz. Ebu Bekir kabul etmemişse; o zaman Hz. Ebu Bekir kendi iddiası için şahit getirmeli idi.  (devam edecek…)

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Gökhan Demir / diğer yazıları
Soykırımdan kaçış
Yüzbinler göç yolunda
YPG'ye silah bırak çağrısı
Bakan Güler'den dikkat çekici mesaj
Kız öğrenci yurdunda skandal
Yaşanan olaya ilişkin soruşturma başlatıldı
Sera ve bahçelerde hasar var
Alanya'daki orman yangını sürüyor
Bir belediye başkanı daha gözaltına alındı
Yok, CHP'li değil
Sarıyer'de kasaba silahlı saldırı kamerada
Saldırganların 2'si 14 ve 15 yaşlarında
Alanya'da orman yangını sürüyor
Rüzgar müdahaleyi zorlaştırıyor
ABD'den Lübnan'a "Hizbullah'ı silahsızlandır" baskısı
ABD, İsrail'in önünü açıyor!
ABD'nin Filistin'i tanıması için tasarı sunuldu
Senato tarihinde bir ilk
ABD mi, İsrail mi?
Kim kimi kontrol ediyor?
Katil ABD!
ABD'den BMGK'nın Gazze'de ateşkes kararı tasarısına veto
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
İsrail’e dron saldırısı
Saldırıyı henüz üstlenen olmadı
İyi başladı, hüsranla bitti
Galatasaray'a Almanya'da şok
Kemal Can dosyası gündem oldu
Berhan Şimşek 19 yıl önce sormuştu
Soykırımdan kaçış
Yüzbinler göç yolunda
YPG'ye silah bırak çağrısı
Bakan Güler'den dikkat çekici mesaj
Kız öğrenci yurdunda skandal
Yaşanan olaya ilişkin soruşturma başlatıldı
Sera ve bahçelerde hasar var
Alanya'daki orman yangını sürüyor
Bir belediye başkanı daha gözaltına alındı
Yok, CHP'li değil
Sarıyer'de kasaba silahlı saldırı kamerada
Saldırganların 2'si 14 ve 15 yaşlarında
Alanya'da orman yangını sürüyor
Rüzgar müdahaleyi zorlaştırıyor
ABD'den Lübnan'a "Hizbullah'ı silahsızlandır" baskısı
ABD, İsrail'in önünü açıyor!
ABD'nin Filistin'i tanıması için tasarı sunuldu
Senato tarihinde bir ilk
ABD mi, İsrail mi?
Kim kimi kontrol ediyor?
Katil ABD!
ABD'den BMGK'nın Gazze'de ateşkes kararı tasarısına veto
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
İsrail’e dron saldırısı
Saldırıyı henüz üstlenen olmadı
İyi başladı, hüsranla bitti
Galatasaray'a Almanya'da şok
Kemal Can dosyası gündem oldu
Berhan Şimşek 19 yıl önce sormuştu
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.