İhracatta BRICS açılımı
Ticaret Bakanı Pekcan, İstanbul’da yaptığı sunumda, ihracatın yeni rotasını açıkladı. İhracat Ana Planı olarak şekillenen yeni vizyonda hedef pazar olarak 17 hedef ülke belirledi. BRICS ülkelerinin tamamının bu 17 ülke arasında yer alması dikkat çekiyor
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, İstanbul'da İhracat Ana Planı'nı açıkladı. İhracat Ana Planı'nda 17 hedef ülke seçtiklerini vurgulayan Pekcan, "Bu ülkeleri sırasıyla, ABD, Brezilya, Çin, Etiyopya, Fas, Güney Afrika, Güney Kore, Hindistan, Irak, İngiltere, Japonya, Kenya, Malezya, Meksika, Özbekistan, Rusya ve Şili olarak belirledik" dedi. BRICS ülkelerinin tamamının yani Brezilya, Rusya, Hindistan, Çin ve Güney Afrika'nın bu listede yer alması dikkat çekiyor. Söz konusu ülkeler arasında 4 İslam ülkesi (Fas, Irak, Özbekistan ve Malezya) bulunuyor. Pekcan, 5 sektörü de 'hedef sektör' olarak belirlediklerine işaret ederek, bunları "makine, otomotiv, elektrik-elektronik, kimya ve gıda endüstrisi" olarak sıraladı.
2023 hedefi 226 milyar dolar ihracat
Pekcan, İhracat Ana Planı'nı hazırlarken Kalkınma Planı hedeflerini dikkate alarak, 2023'te 226.6 milyar dolarlık ihracat hedeflediklerini söyledi. Oysa Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) bundan yaklaşık 10 yıl önce ihracat hedefini 500 milyar dolar olarak açıklamıştı. Küresel ekonominin görünümüne ilişkin de değerlendirmelerde bulunan Pekcan, "Son dönemde artan korumacılığa, bununla bağlantılı olarak, ticaret savaşlarına şahit olduğumuz bir dönemden geçiyoruz" ifadelerini kullandı.
Yüksek teknolojili ihracat şart
İhracattaki olumlu performansı gelecek yıllara yaymanın, aynı zamanda ihracatın, teknolojik bileşimini ve katma değerini de artırmanın ve geliştirmenin temel hedefler olduğunu vurgulayan Pekcan, "Küresel ihracattan aldığımız payı artırırken aynı zamanda yıllık yüzde 3.5-4 bandına sıkışmış olan 'yüksek teknolojili' sanayi ürünlerinin ihracatımızdaki ağırlığını da artırmayı hedefliyoruz. İhracat Ana Planımızla ihracatçılarımız için Akıllı İhracat Platformu kuruyoruz. Blokzincir uygulamalarını dış ticaretin her alanında yürürlüğe koyuyoruz. E-ihracat stratejimizle KOBİ'lerimiz başta olmak üzere ihracatçılarımızı dünyaya açıyoruz" dedi. Pekcan, online B2B (internet üzerinden iş toplantısı) ofislerinden müşterilerle firmaların buluşmalarının sağlandığını dile getirdi.
Plan kılavuz niteliğinde
Türkiye İhracatçılar Meclisi (TİM) Başkanı İsmail Gülle, İhracat Ana Planı toplantısında yaptığı konuşmada, Türkiye ihracatının hükümetin destekleri ve ihracatçının gayretleri ile bugünlere geldiğini dile getirdi. İhracatın ulaştığı hacme işaret eden Gülle, şunları kaydetti: "Ulaşılan hacim, küresel gelişmelerin seyrine rağmen yüzümüzü güldürse de, 2023 ve 2030 ihracat hedeflerimize giden yolda, İhracat Ana Planı gibi bir pusulaya da ihtiyacımız var. İhracatçımıza yön veren, böyle bir ana planın, ihracatımıza ilişkin yerel ve küresel tüm çalışmalara kılavuzluk edeceğine, ihracatçılarımızın hedefe giden yolda önlerini sonuna kadar açacağına ve destekleyeceğine inancımız tamdır. İhracatçılar olarak, İhracat Ana Planı'nı, Bakanlığımızın, Hükümetimizin bizler için yürürlüğe koyduğu bir plandan öte, bizzat kendi kılavuzumuz, ailemize yön verecek bir manifesto olarak görüyoruz."
RECEP BAHAR / İSTANBUL