Kur’an ayetlerinde Hz. Mehdî (a.s. ) -3-
İmam Zeynelâbidîn (aleyhi’s-selâm) şöyle buyurdular: “Allah’ın Kitabı’nda, ‘Kan bağıyla akraba olanlar yekdiğerlerine nispetle evlâdırlar’ ayeti bizim hakkımızda nâzil olmuştur
02.07.2024 08:04:00
Haber Merkezi
Haber Merkezi





Sâbit-i Sumalî'den şöyle nakledilir: "İmam Zeynelâbidîn (aleyhi's-selâm) şöyle buyurdular:
"Allah'ın Kitabı'nda, 'Kan bağıyla akraba olanlar yekdiğerlerine nispetle evlâdırlar' ayeti bizim hakkımızda nâzil olmuştur.
Aynı şekilde, 'Ve bunu (imameti) insanlar Allah'a dönsünler diye O'nun (Hz. İbrahim'in) ardında (soyunda) kalıcı bir kelime olarak kılıp bıraktı' ayeti de bizim hakkımızda inmiştir.
Bu ayette geçen, imamet kıyamet gününe kadar Hz. Hüseyin'in (aleyhi's-selâm) soyundadır ve bunlardan biri olan Gaybet'e çekilecek olan İmam'ın (Hz. Mehdî'nin) iki Gaybet'i olacaktır ki, biri diğerinden daha uzun sürecektir.
Birincisi kısa süreli olacak; diğeri ise o kadar uzayacaktır ki, buna inananların çoğu bu inançlarından döneceklerdir; yakîni güçlü ve bilgisi doğru olan, kalbinde bizim rızamızdan başka hiçbir şey hissetmeyen ve biz, Ehl-i Beyt'e tam bir teslimiyetle teslim olanlardan başka, imamete inanan kimse kalmayacaktır.'"
"... Açık ve gizli nimetlerini size tamamlamıştır..."
Şeyh Sâduk, Ebu Ahmed Muhammed b. Ezdî'den şu rivâyeti nakleder: "Efendim İmam Mûsâ b. Ca'fer'e (aleyhi's-selâm), ". açık ve gizli nimetlerini size tamamladı..." ayetinin açıklamasını sordum, şöyle buyurdular:
"Zâhir ve açık nimet, zâhirde olan ve açıkça görebildiğiniz İmam'dır, gizli nimet de Gaybet'teki İmam'dır.'
Bunun üzerine kendisine, 'İmamlar arasında Gaybet'e çekilecek olanı var mıdır' diye sordum. 'Evet' buyurdular, 'Kendisi Gaybet'te kalacak ve insanların gözünden gizlenecektir ama mü'min- lerin kalplerinde sürekli anılacaktır, O bizim (Ehl-i Beyt İmamlarının) on ikincimizdir.
Allah Teâlâ bütün zorlukları O'na kolaylaştıracaktır, yeryüzünün hazinelerini O'na âşikâr edecektir, her çeşit uzaklığı O'na yakın kılacaktır, zorba ve zâlim olan herkesi O'nun eliyle yok edecektir, O'nun elleriyle, tuğyan eden her şeytanı helak edecektir.
Câriyelerin en iyisinin oğludur; O'nun, dünyaya gelişi gizli olacaktır, Allah Teâlâ O'nu âşikâr edinceye kadar adını anmak insanlara helal olmayacaktır, (zuhûr edince) zulüm ve kötülükle dolmuş bulunan yeryüzünü, adalet ve doğrulukla dolduracaktır."
"Onlar ki, eğer onlara yeryüzünde egemenlik verirsek namazı dosdoğru kılarlar, zekât verirler, ma'rufu emreder ve münkerden sakındırırlar. İşlerin sonu Allah'a aittir."
Ebu'l-Carud, Hz. İmam Muhammed Bâkır'ın (aleyhi's-selâm) şöyle buyurduğunu söyler:
"Bu ayet Hz. Mehdî ve ashabı hakkında nâzil olmuştur. Allah Teâlâ Onları yerin doğu ve batısına egemen kılacak, Onların eliyle dini âşikâr edecektir. O, zuhûr edince, artık zulüm ve sapıklıktan eser kalmayacaktır."
Bu hadis ayrı bir rivayette Hz. İmam Muhammed Bâkır'dan (aleyhi's-selâm) şöyle nakledilmiştir:
"Bu ayet, İmam Mehdî'ye kadar olan Âl-i Muhammed (sallallâhu aleyhi ve âlih) hakkında nâzil olmuştur. Allah Teâlâ, İmam Mehdî ve ashabını yerin doğu ve batısına egemen kılacaktır; dini kâmil edip O'nun eliyle bâtılı, bidatleri ve yanlışlıkları giderecektir.
Nitekim daha önce cahiller hakkı yok etmişlerdi. O zuhûr edince, artık zulümden eser kalmaz. O'nun yârânı iyiliği emreder ve kötülüklerden sakındırırlar."
"De ki: Hak geldi ve bâtıl zâil olup gitti..."
Bu ayet hususunda Hz. İmam Muhammed Bâkır (aleyhi's-selâm) şöyle buyurmuşlardır:
"Kıyam edecek Mehdî zuhûr ettiği zaman tüm bâtılların hükümranlığı yok olup gidecektir."
"Bilin ki, şüphesiz Allah yeri öldükten sonra diriltir; Biz, akledesiniz diye sizlere ayetleri açıkladık."
İbn-i Abbas bu ayetin tefsirinde şöyle demiştir: "Yani, Allah Teâlâ yeri öldükten sonra Âl-i Muhammed'in kıyam edecek olanı ile ıslah edecektir."
Selâm b. Müstenir de, İmam Muhammed Bâkır'dan (aleyhi's selâm) bu konuda şu hadisi rivâyet etmiştir:
"Allah Teâlâ, kıyam edecek Mehdî'nin eliyle yeri diriltecektir. O, adalet üzere halkı yönetecektir. Böylece yeryüzü zulümle öldükten sonra, adaletle tekrar dirilecektir."
"De ki: Haber verin, eğer suyunuz yere batacak olursa, bu durumda kim size bir akarsu kaynağı getirebilir."
Bu ayetle ilgili olarak Hz. Resûlullah Ammar Yâsir'e şöyle buyurmuştur:
"Ey Ammar, Allah, Hüseyin'in neslinden dokuz İmam getireceğini ahdetmiştir. O'nun dokuzuncu çocuğu Gaybet'e çekilecektir. İşte, Allah'ın buyruğu budur."
Sonra da anılan ayeti okudu. "Onun uzun bir Gaybet'i olacaktır ki, birtakım insanlar bu dönemde imanlarını kaybedecek, diğer bir grubu ise imanlarını koruyacaklardır.
O, âhir zamanda çıkıp yeryüzünü adaletle dolduracaktır. O, Allah'ın kelamının tevili (yorumu) için savaşacak, nitekim ben Allah'ın kelamının tenzili (nâzil oluşu) için savaştım. Ey Ammar, O Benim ismimi taşıyacak ve halkın Bana en çok benzeyeni olacaktır." (Prof. Dr. Haydar Baş Hasan el-Askeri ve İmam Mehdi eserinden)
"Allah'ın Kitabı'nda, 'Kan bağıyla akraba olanlar yekdiğerlerine nispetle evlâdırlar' ayeti bizim hakkımızda nâzil olmuştur.
Aynı şekilde, 'Ve bunu (imameti) insanlar Allah'a dönsünler diye O'nun (Hz. İbrahim'in) ardında (soyunda) kalıcı bir kelime olarak kılıp bıraktı' ayeti de bizim hakkımızda inmiştir.
Bu ayette geçen, imamet kıyamet gününe kadar Hz. Hüseyin'in (aleyhi's-selâm) soyundadır ve bunlardan biri olan Gaybet'e çekilecek olan İmam'ın (Hz. Mehdî'nin) iki Gaybet'i olacaktır ki, biri diğerinden daha uzun sürecektir.
Birincisi kısa süreli olacak; diğeri ise o kadar uzayacaktır ki, buna inananların çoğu bu inançlarından döneceklerdir; yakîni güçlü ve bilgisi doğru olan, kalbinde bizim rızamızdan başka hiçbir şey hissetmeyen ve biz, Ehl-i Beyt'e tam bir teslimiyetle teslim olanlardan başka, imamete inanan kimse kalmayacaktır.'"
"... Açık ve gizli nimetlerini size tamamlamıştır..."
Şeyh Sâduk, Ebu Ahmed Muhammed b. Ezdî'den şu rivâyeti nakleder: "Efendim İmam Mûsâ b. Ca'fer'e (aleyhi's-selâm), ". açık ve gizli nimetlerini size tamamladı..." ayetinin açıklamasını sordum, şöyle buyurdular:
"Zâhir ve açık nimet, zâhirde olan ve açıkça görebildiğiniz İmam'dır, gizli nimet de Gaybet'teki İmam'dır.'
Bunun üzerine kendisine, 'İmamlar arasında Gaybet'e çekilecek olanı var mıdır' diye sordum. 'Evet' buyurdular, 'Kendisi Gaybet'te kalacak ve insanların gözünden gizlenecektir ama mü'min- lerin kalplerinde sürekli anılacaktır, O bizim (Ehl-i Beyt İmamlarının) on ikincimizdir.
Allah Teâlâ bütün zorlukları O'na kolaylaştıracaktır, yeryüzünün hazinelerini O'na âşikâr edecektir, her çeşit uzaklığı O'na yakın kılacaktır, zorba ve zâlim olan herkesi O'nun eliyle yok edecektir, O'nun elleriyle, tuğyan eden her şeytanı helak edecektir.
Câriyelerin en iyisinin oğludur; O'nun, dünyaya gelişi gizli olacaktır, Allah Teâlâ O'nu âşikâr edinceye kadar adını anmak insanlara helal olmayacaktır, (zuhûr edince) zulüm ve kötülükle dolmuş bulunan yeryüzünü, adalet ve doğrulukla dolduracaktır."
"Onlar ki, eğer onlara yeryüzünde egemenlik verirsek namazı dosdoğru kılarlar, zekât verirler, ma'rufu emreder ve münkerden sakındırırlar. İşlerin sonu Allah'a aittir."
Ebu'l-Carud, Hz. İmam Muhammed Bâkır'ın (aleyhi's-selâm) şöyle buyurduğunu söyler:
"Bu ayet Hz. Mehdî ve ashabı hakkında nâzil olmuştur. Allah Teâlâ Onları yerin doğu ve batısına egemen kılacak, Onların eliyle dini âşikâr edecektir. O, zuhûr edince, artık zulüm ve sapıklıktan eser kalmayacaktır."
Bu hadis ayrı bir rivayette Hz. İmam Muhammed Bâkır'dan (aleyhi's-selâm) şöyle nakledilmiştir:
"Bu ayet, İmam Mehdî'ye kadar olan Âl-i Muhammed (sallallâhu aleyhi ve âlih) hakkında nâzil olmuştur. Allah Teâlâ, İmam Mehdî ve ashabını yerin doğu ve batısına egemen kılacaktır; dini kâmil edip O'nun eliyle bâtılı, bidatleri ve yanlışlıkları giderecektir.
Nitekim daha önce cahiller hakkı yok etmişlerdi. O zuhûr edince, artık zulümden eser kalmaz. O'nun yârânı iyiliği emreder ve kötülüklerden sakındırırlar."
"De ki: Hak geldi ve bâtıl zâil olup gitti..."
Bu ayet hususunda Hz. İmam Muhammed Bâkır (aleyhi's-selâm) şöyle buyurmuşlardır:
"Kıyam edecek Mehdî zuhûr ettiği zaman tüm bâtılların hükümranlığı yok olup gidecektir."
"Bilin ki, şüphesiz Allah yeri öldükten sonra diriltir; Biz, akledesiniz diye sizlere ayetleri açıkladık."
İbn-i Abbas bu ayetin tefsirinde şöyle demiştir: "Yani, Allah Teâlâ yeri öldükten sonra Âl-i Muhammed'in kıyam edecek olanı ile ıslah edecektir."
Selâm b. Müstenir de, İmam Muhammed Bâkır'dan (aleyhi's selâm) bu konuda şu hadisi rivâyet etmiştir:
"Allah Teâlâ, kıyam edecek Mehdî'nin eliyle yeri diriltecektir. O, adalet üzere halkı yönetecektir. Böylece yeryüzü zulümle öldükten sonra, adaletle tekrar dirilecektir."
"De ki: Haber verin, eğer suyunuz yere batacak olursa, bu durumda kim size bir akarsu kaynağı getirebilir."
Bu ayetle ilgili olarak Hz. Resûlullah Ammar Yâsir'e şöyle buyurmuştur:
"Ey Ammar, Allah, Hüseyin'in neslinden dokuz İmam getireceğini ahdetmiştir. O'nun dokuzuncu çocuğu Gaybet'e çekilecektir. İşte, Allah'ın buyruğu budur."
Sonra da anılan ayeti okudu. "Onun uzun bir Gaybet'i olacaktır ki, birtakım insanlar bu dönemde imanlarını kaybedecek, diğer bir grubu ise imanlarını koruyacaklardır.
O, âhir zamanda çıkıp yeryüzünü adaletle dolduracaktır. O, Allah'ın kelamının tevili (yorumu) için savaşacak, nitekim ben Allah'ın kelamının tenzili (nâzil oluşu) için savaştım. Ey Ammar, O Benim ismimi taşıyacak ve halkın Bana en çok benzeyeni olacaktır." (Prof. Dr. Haydar Baş Hasan el-Askeri ve İmam Mehdi eserinden)
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.