Hıristiyan misyon faaliyetleri çoğu zaman askeri, ekonomik ve hatta kültürel sömürgecilik hareketleriyle birleşmiş, batı hegemonyasının zeminini hazırlamıştır. Bütün bunlara hedef "Hıristiyan iman ruhunu" insanların kabul etmesine zemin hazırlamak olmuştur. Bunun için Hıristiyan imanını yaymakla görevli olan misyoneri, bazen bir asker, bazen bir doktor, ya da bir barış gönüllüsü olarak görebilirsiniz. (Aydın, Mehmet, "Misyonerlik Faaliyetleri ve Türkiye" Türkiye'de Misyonerlik Faaliyetleri, Türkiye Diyanet Vakfı Yayınları, s. 10, Ankara, 1996). Şu veya bu kılık altında faaliyet sürekli canlıdır. Ortodoks veya Protestan mezheplerinin bünyesinde oluşmuş tarikatlar, gençlik teşkilatları, dini cereyanlar sürekli misyonerlik ruhunu canlı tutmuşlar ve ilgili kilise mezheplerinden ve hatta devletlerinden destek bulmuşlardır. (Aydın, Mehmet, a.g.e., s.11).Katolik dünyada hala adları ve müesseseleri yaşayan, faaliyet gösteren Dominikler, Fransiskenler, Cizvitler ile Ortodoks dünyada faaliyet gösteren "Ortodoks Gençlik Hareketi" (Besnard, Albert M., Hıristiyan İlahiyatı, s. 43), Paris'teki "Saint-serge İlahiyat Enstitüsü", New York'taki "Saint Wladmir Papaz Okulu" (Besnard, Albert M, a.g.e., s. 78-80), Protestanlık dünyasında ise "Genç Hıristiyanların Evrensel İttifakı", "Genç Kızlar Hıristiyan Birliği Evrensel İttifakı" (Besnard, Albert M., a.g.e., s. 78-80) gibi bazı Hıristiyan teşkilatları bugün bir yandan Hıristiyan birliği için faaliyet gösterirken diğer yandan Hıristiyan misyonunun gereği için çaba göstermektedirler.İlk misyoner mektepleri, 19. yüzyılda Miss Mary Reinold tarafından açılmıştır. İzmir'de başlatılan bu faaliyet, Türk çocuklarına hayat yolunu gösterme iddiasında idi. Misyoner okullarının anası işte ülkemizde bu kadın oldu. 1904'de Ortadoğu'da, altmış bin talebesi olan altı bin misyoner mektebi vardı. Ortadoğu'da ki en önemli merkez ise İstanbul idi. Alman Doğu misyonerinin müdiresi Dr. Letsiyu, bir dergideki makalesinde bu noktaya parmak basmış, bütün İslam ülkelerinin gözünün İstanbul'da olduğunu, İslami gelişmenin İstanbul'dan kaynaklandığını, haç ve hilal arasındaki mücadelede bunun unutulmaması gerektiğini söylemiştir. (Tümer, Günay, "XIX. Yüzyılda Sömürgelerin Destek Kuvveti Misyonerlik ve Yehova Şahitleri Gerçeği, Türkiye'de Misyonerlik Faaliyetleri, TDVY., Ankara, 1996, s. 61-62).
Arda Karani / diğer yazıları
- İCMA VE İCTİHAD / 26.10.2022
- Geylani okulunda Ehl-i Beyt ekolü / 10.08.2022
- Geylani Okulu / 29.07.2022
- Bir tasavvuf anatomisi / 22.07.2022
- Antroposen Çağı / 30.06.2022
- Holosen / Mavi Cennet / 09.06.2022
- Bir Deniz Masalı/ Günebakan Şiiri / 09.05.2022
- Sakız orucu bozar mı? -2- / 19.04.2022
- Sakız orucu bozar mı? -1- / 18.04.2022
- Şiir gibi / 16.04.2022
- Geylani okulunda Ehl-i Beyt ekolü / 10.08.2022
- Geylani Okulu / 29.07.2022
- Bir tasavvuf anatomisi / 22.07.2022
- Antroposen Çağı / 30.06.2022
- Holosen / Mavi Cennet / 09.06.2022
- Bir Deniz Masalı/ Günebakan Şiiri / 09.05.2022
- Sakız orucu bozar mı? -2- / 19.04.2022
- Sakız orucu bozar mı? -1- / 18.04.2022
- Şiir gibi / 16.04.2022