logo
28 MAYIS 2025

Meddahlar

05.04.2003 00:00:00
İzmir Sanat tarafından düzenlenen "İzmir Tiyatro Günleri" kapsamında, "Meddahlığın Geleneği ve Kökeni" konulu konferansı veren Nutku, meddahlığın Müslümanlıkla ortaya çıktığını belirtti.

Nutku şunları söyledi:

"Meddahlığın gelişmesinde yüzyıllara göre gelişme vardır. 14. yüzyıldan beri yapılan bu sanatın Türk toplumundaki yeri Arap toplumlarından farklı bir yerdedir. Meddahlık dışında, Araplardan alınan başka bir hikaye geleneği yoktur. Türk meddahlarını oyuncu olarak kabul ediyorum. Meddahlar, seyircinin psikolojisini anlayan akıllı sanatçılardır." Meddahların tarihçiler tarafından yazılmış hikayeleri kendi yorumlarıyla anlattıklarını belirten Nutku, meddahların toplumsal eleştiriye de katkıda bulunduklarına dikkati çekti. Karagöz ve ortaoyunundan sonra geleneksel Türk tiyatrosunun bir başka özgün öğesi de Meddahtır. Meddah için tek kişilik ortaoyunu da denilebilir. Gerçekten de meddah oyuncusu, ortaoyunundaki bütün tipleri, kılıktan kılığa girerek, sesini değiştirerek, küçük aksesuarların da yardımı ile sahnede canlandırır.

Meddahın en önemli aksesuarı pastavdır. Pastav, yerine göre hem bir efekt aletidir (kapı vurulması, çarpışmalar vs. bununla diğer ele vurularak elde edilir)hem de yerine göre oyunda anlatılan bir kişinin kuklavari temsilidir. Meddah onu oyununa göre kah bir baston olarak kullanır kah bir ağaç olarak kullanır. Ferhat ile Şirin anlatılıyorsa pastav Ferhat ın deldiği dağı simgeler. Ferhat ile Şirin karşılıklı konuşuyorsa meddah, Ferhat ı oynarken, Şirin i de pastav temsil eder. Osmanlının son döneminde pastavın yerini bastona bıraktığına tanık oluruz.

Taklit, sanatın temel yapı taşıdır

Meddah da karagöz ve ortaoyunundaki gibi gücünü taklit sanatından alır. Taklit, sanatın temel yapı taşıdır. Meddah olabilmek için her şeyden önce tipleri, insanları, hayvanları çok iyi taklit edebilme yeteneğine sahip olmak şarttır. Ünleri günümüze kadar gelen eski meddah ustalarının taklit konusunda ne denli başarılı olduğunu zamanın edebiyat yazarları anlata anlata bitirememektedirler. Karagöz ve ortaoyununun Osmanlı imparatorluğu içerisinde sadece imparatorluk başkenti olan İstanbul'da olmasına karşılık, meddah geleneğinin tüm imparatorluğa yayıldığını söyleyebiliriz. Gezginci meddahlar, aşıkların köy köy gezmesi gibi, imparatorluğun belli başlı şehir merkezlerini, o günkü adı ile sancakları, ipek yolu üzerindeki yerleşim merkezlerini, hanları, kahvehaneleri dolaşarak sanatlarını icra ettikleri var sayılmaktadır.

Karagöz ve Ortaoyununda zaman sınırlaması (bir-iki saat) olmasına karşılık Meddah oyunlarının yer ve zaman sınırlaması yoktur. Anlatıldığına göre, meddahın anlattığı hikayenin içeriğine uygun olarak meddahın gösterisi saatlerce, çoğu zaman ikindiden gece yarısına, hatta sabaha, hatta birkaç hikayenin birbirine bağlanarak ve o anda doğaçlanarak (coşkuyla uydurularak) günlerce, haftalarca sürdüğü olurmuş. Meddahlar repertuarlarında her zaman hazır bulunan Ferhat ile Şirin, Leyla ile Mecnun, Arzu ile Kamber, Aslı ile Kerem gibi halk hikayelerinin yanı sıra yaşanmış gerçek olayları, duydukları yeni aşkları derleyerek, sanatçı içgüdüleri ile bunları yeniden yorumlayarak, harmanlayarak, yerine göre uzatarak ve ya kısaltarak, seyircinin profiline ve izleme coşkusuna göre, o anda doğaçlayarak bu hikayelerini yer yer anlatarak, yer yer oynayarak mesleklerini icra ederlermiş. Meddahlar hikayelerini çeşitli bilmecelerle süsler, çeşitli taklitlerle seyircinin ilgi ve dikkatini sürekli ayakta tutar, hikayenin eğlenceli veya dramatik sahnelerinin tadını çıkararak hikayelerini çeşitli söz oyunları ile şiirlerle bezerlermiş. Anlaşıldığı kadarıyla, meddahta da ortaoyunundaki gibi, geleneksel Türk tiyatrosunun özgün bir yönü olan doğaçlama öğesi ile karşılaşıyoruz. Esasen genel bir halk tiyatrosu olan doğaçlama yöntemi, diğer halk tiyatro geleneklerinden ayrı olarak küçük bir söz ekleme ya da çıkarmanın çok ötesinde, oyunu oluşturan sahnelerin hikayeyi oluşturan bölümler arasında, belli bir amaç doğrultusunda, çoğu zaman seyirci profiline ve ilgisine bağlı olarak, bölümlerin yerlerinin değiştirilmesi ya da hiç yoktan bir sahne eklenerek ya da varolan sahneler kısaltılarak ya da tamamen atılarak, bize özgü bir biçime kavuşturulmuştur. Ne var ki meddahlık da suya yazılan yazılar gibi, onları anlatan ve dinleyen insanlarla birlikte tarih olmuştur.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Tunceli'ye yeni vali
Şefik Aygöl atandı
Silivri uyarısı
Naci Görür yine acı konuştu
Tam 23 bin çalışan greve giriyor
İzmir'de hayat duracak
Pakistan Başbakanı Şerif de Bakü'ye geliyor
Cumhurbaşkanı Erdoğan, yarın Azerbaycan'a gidiyor
53 yaşındaki beyaz İngiliz cinayete teşebbüsten gözaltında
Liverpool'daki araçlı saldırıda bilanço ağırlaşıyor
Eski manken Deniz Akkaya'ya hapis cezası
'Hakime hakaret ve tehdit' davası
Özgür Özel TBMM Grup Toplantısı'nda konuştu
'Bütün darbecilerin karşısındayız'
DEM Parti-MHP görüşmesi gerçekleşti
DEM Parti'den açıklama geldi
İSO 500 açıklandı
TÜPRAŞ zirvedeki yerini korudu
Tutuklamalara CHP'den tepki
'Adı operasyon özü intikam'
Bayrampaşa'da esnaf biber gazından etkilendi
Her şey otoparkta başladı
Suudi Arabistan'dan "Hac" açıklaması
"Hiçbir ihlale izin vermeyeceğiz"
Kağıthane'de iş yerine bombalı saldırı
7 kişi yaralandı
Soykırımcı Netanyahu Kudüs'e gözünü dikti
"Tamamen ve daima İsrail'e ait" iddiası
Mescid-i Aksa yerine 'tapınak inşası' planı
İsrailli bakan açık açık söyledi!
Tunceli'ye yeni vali
Şefik Aygöl atandı
Silivri uyarısı
Naci Görür yine acı konuştu
Tam 23 bin çalışan greve giriyor
İzmir'de hayat duracak
Pakistan Başbakanı Şerif de Bakü'ye geliyor
Cumhurbaşkanı Erdoğan, yarın Azerbaycan'a gidiyor
53 yaşındaki beyaz İngiliz cinayete teşebbüsten gözaltında
Liverpool'daki araçlı saldırıda bilanço ağırlaşıyor
Eski manken Deniz Akkaya'ya hapis cezası
'Hakime hakaret ve tehdit' davası
Özgür Özel TBMM Grup Toplantısı'nda konuştu
'Bütün darbecilerin karşısındayız'
DEM Parti-MHP görüşmesi gerçekleşti
DEM Parti'den açıklama geldi
İSO 500 açıklandı
TÜPRAŞ zirvedeki yerini korudu
Tutuklamalara CHP'den tepki
'Adı operasyon özü intikam'
Bayrampaşa'da esnaf biber gazından etkilendi
Her şey otoparkta başladı
Suudi Arabistan'dan "Hac" açıklaması
"Hiçbir ihlale izin vermeyeceğiz"
Kağıthane'de iş yerine bombalı saldırı
7 kişi yaralandı
Soykırımcı Netanyahu Kudüs'e gözünü dikti
"Tamamen ve daima İsrail'e ait" iddiası
Mescid-i Aksa yerine 'tapınak inşası' planı
İsrailli bakan açık açık söyledi!
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.