Otomotiv sektörü zam yapmamak için direniyor. Ancak yüzde 30'a varan döviz artışı karşısında, sektörün dayanacak gücü kalmadı. Sektör yetkilileri, "Endişe duyuyoruz" dedi.
Dolarda yüzde 30'u bulan fiyat artışını otomobil fiyatlarına yüzde 508 arasında yansıtan otomotiv sektörünün zam yapmamakta direndiği, önümüzdeki dönemlerde fiyatların patlamasından tüketici kadar sektör temsilcilerinin de endişe duyduğu bildirildi. Çukurova Yetkili Otomotiv Satıcıları Derneği (YODER) Başkanı ve merkezi İstanbul'da bulunan Otomobil Yetkili Satıcılar Derneği (OYDER)Başkan Yardımcısı Süleyman Onatça, Merkez Bankası'nın 2,25 puanlık faiz artışına rağmen dolarda beklenen düşüşün olmadığını vurguladı. Onatça, daha önce yüzde 1 seviyesinde olan otomobil kredilerinin son dönemlerde ortalama yüzde 1,64'e yükseldiğini, ancak önümüzdeki günlerde Merkez Bankası'nın faiz artışından etkileneceğini ifade etti. Dövizdeki yükselişin maliyetleri artırdığını, faizlerdeki yükselişin ise satışları azalttığını anlatan Onatça, "Dolarda yüzde 30'u bulan artışı fiyatlarımıza yüzde 5 ile yüzde 8 arasında yansıtmak zorunda kaldık. Maliyet yükselişi nedeniyle oluşan farkı otomotiv üreticileri, distribütör ve satıcılar sineye çekerek, depremi atlatmaya çalışıyor. Ancak, bu fedakarlığı daha ne kadar gösterir o bilinmez, çünkü dayanacak gücü kalmadı" dedi. Onatça, otomotivde kar marjının iyice daraldığını, aslında mevcut fiyatlarla sektörün, "ekonomiye meydan okuduğunu" ifade ederek, şunları söyledi: "Özellikle ithal otomobillerde mevcut ekonomik göstergelere direnç göstermek oldukça zor. Felaket tellallığı yapmak istemiyorum ancak, ortada reddedilmesi mümkün olmayan gerçekler var. Otomobil kredisi faizleri daha da yükselecek, dolar nedeniyle oluşan maliyet artışı fiyatlara yansıtılmak zorunda kalacak. Yani, önümüzdeki dönemlerde otomobil fiyatları artacak. Bu atışın ne zaman olacağı konusunda tarih vermek istemiyorum, ancak uzun sürmeyeceğe benziyor. Fiyatların patlamasından tüketici kadar biz de endişe duyuyoruz. Çünkü satışlarımız düşecek." Satıcının kârıOnatça, otomobil satıcılarının bir yanda ekonomideki olumsuz göstergeler diğer yanda da düşük kar marjı, KDV ve ÖTV yüzünden zor günler yaşadığını belirterek, şöyle dedi: "Bir otomobilin üreticiden satıcıya geldiği fiyat üzerine katmerli vergi uygulanıyor. Aracın çıplak değeri üzerine önce yüzde 37'den başlayan ÖTV ilave ediliyor. Bu vergi, motor gücü 1600 cc ve altındakilerde yüzde 37, 1600 cc üzeri araçlarda yüzde 60, 2000 cc üzeri araçlarda ise yüzde 84'dür. Yani 10 bin YTL değerinde bir aracın8 bin 400 YTL ÖTV'si var. ÖTV'li fiyatın üzerine bir de yüzde 18 KDV alınıyor. Böyle bir uygulama dünyanın hiçbir yerinde yoktur. Bu durumda, aracın gerçek değerinin neredeyse iki katına ulaşan vergilerle karşı karşıya kalıyoruz. Oysa, biz satıcılar, aracın çıplak değeri üzerinden yüzde 5 ile yüzde 6 arasında değişen komisyon alıyoruz."
Dolarda yüzde 30'u bulan fiyat artışını otomobil fiyatlarına yüzde 508 arasında yansıtan otomotiv sektörünün zam yapmamakta direndiği, önümüzdeki dönemlerde fiyatların patlamasından tüketici kadar sektör temsilcilerinin de endişe duyduğu bildirildi. Çukurova Yetkili Otomotiv Satıcıları Derneği (YODER) Başkanı ve merkezi İstanbul'da bulunan Otomobil Yetkili Satıcılar Derneği (OYDER)Başkan Yardımcısı Süleyman Onatça, Merkez Bankası'nın 2,25 puanlık faiz artışına rağmen dolarda beklenen düşüşün olmadığını vurguladı. Onatça, daha önce yüzde 1 seviyesinde olan otomobil kredilerinin son dönemlerde ortalama yüzde 1,64'e yükseldiğini, ancak önümüzdeki günlerde Merkez Bankası'nın faiz artışından etkileneceğini ifade etti. Dövizdeki yükselişin maliyetleri artırdığını, faizlerdeki yükselişin ise satışları azalttığını anlatan Onatça, "Dolarda yüzde 30'u bulan artışı fiyatlarımıza yüzde 5 ile yüzde 8 arasında yansıtmak zorunda kaldık. Maliyet yükselişi nedeniyle oluşan farkı otomotiv üreticileri, distribütör ve satıcılar sineye çekerek, depremi atlatmaya çalışıyor. Ancak, bu fedakarlığı daha ne kadar gösterir o bilinmez, çünkü dayanacak gücü kalmadı" dedi. Onatça, otomotivde kar marjının iyice daraldığını, aslında mevcut fiyatlarla sektörün, "ekonomiye meydan okuduğunu" ifade ederek, şunları söyledi: "Özellikle ithal otomobillerde mevcut ekonomik göstergelere direnç göstermek oldukça zor. Felaket tellallığı yapmak istemiyorum ancak, ortada reddedilmesi mümkün olmayan gerçekler var. Otomobil kredisi faizleri daha da yükselecek, dolar nedeniyle oluşan maliyet artışı fiyatlara yansıtılmak zorunda kalacak. Yani, önümüzdeki dönemlerde otomobil fiyatları artacak. Bu atışın ne zaman olacağı konusunda tarih vermek istemiyorum, ancak uzun sürmeyeceğe benziyor. Fiyatların patlamasından tüketici kadar biz de endişe duyuyoruz. Çünkü satışlarımız düşecek." Satıcının kârıOnatça, otomobil satıcılarının bir yanda ekonomideki olumsuz göstergeler diğer yanda da düşük kar marjı, KDV ve ÖTV yüzünden zor günler yaşadığını belirterek, şöyle dedi: "Bir otomobilin üreticiden satıcıya geldiği fiyat üzerine katmerli vergi uygulanıyor. Aracın çıplak değeri üzerine önce yüzde 37'den başlayan ÖTV ilave ediliyor. Bu vergi, motor gücü 1600 cc ve altındakilerde yüzde 37, 1600 cc üzeri araçlarda yüzde 60, 2000 cc üzeri araçlarda ise yüzde 84'dür. Yani 10 bin YTL değerinde bir aracın8 bin 400 YTL ÖTV'si var. ÖTV'li fiyatın üzerine bir de yüzde 18 KDV alınıyor. Böyle bir uygulama dünyanın hiçbir yerinde yoktur. Bu durumda, aracın gerçek değerinin neredeyse iki katına ulaşan vergilerle karşı karşıya kalıyoruz. Oysa, biz satıcılar, aracın çıplak değeri üzerinden yüzde 5 ile yüzde 6 arasında değişen komisyon alıyoruz."