Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: "Ramazan ile Zilhicce bayram aylarıdır. (Sayıca eksik yani bazen yirmi dokuz olsalar da sevap bakımından) hiç eksikleri olmaz." (Buhârî, savm 12/1-2, II, 229-230; Müslim, siyâm no. 31-32, s. 766).Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem buyurdu: "Biriniz sakın 'Ramazan'ın tüm gecelerini ihyâ ettim, hepsini tuttum' demesin." Râvi Hasan el-Basrî diyor ki: "(Bu sözüyle) o, nefis tezkiyesinden mi hoşlanmadığını, yoksa Ramazan gecelerinde mutlaka uyumanın da gerekli olduğunu mu belirtmek istedi, bilmiyorum." (Ebû Dâvud, no. 2415 ve Nesâî, siyâm 6/1, IV, 130).Âişe radiyallahu anhâ'dan: "Allah Resûlü sallallahu aleyhi ve sellem Ramazan'da ibadete gösterdiği düşkünlüğü başka hiçbir ayda göstermemiştir. Ramazan'ın son on gününe gösterdiği düşkünlüğü ve gayreti de diğer günlerine göstermemiştir." (Ahmed, VI, 82, 122, 255; Müslim, i'tikâf no. 8, s. 832). Râvilerden İbn-i Abbâs (r.a.) şöyle demiştir: "Allah'ın Resûlü, insanların en cömerdi idi. Ramazan ayında Cibril ile buluştuğu zaman ise cömertliği en son dereceye ulaşırdı. Allah'ın Resûlü, Ramazan'ın her gecesinde Cibril ile buluşarak sıra ile Kur'ân okurlardı. Böylece Resûl-i Ekrem, Cibril ile karşılaştığında Müslümanlara rahmet eder ve rüzgârdan daha çok cömert olurdu." (Buhari ve Müslim).İmam Zeynelâbidin (a.s.), Ramazan'ı şöyle anlatmaktadır: "? ve hamd Allah'a ki, oruç ayı, İslam ayı, temizlenme ayı, arınma ayı ve kıyam ayı olan Ramazan ayını bu yollardan biri (rıdvanına ulaşmanın bir yolu) kıldı. 'İnsanlar için hidayet kaynağı olan, doğrunun ve doğruyu eğriden ayırmanın açık delillerini içeren Kur'an'ı bu ayda indirdi.' (Bakara, 185).Ona tanıdığı ayrıcalıklar ve faziletlerle diğer aylara olan üstünlüğünü ortaya çıkardı. Büyüklüğünü bildirmek için diğer aylarda helal ettiğini bu ayda yasakladı; ona belli bir vakit belirleyerek ondan öne geçirilmesine veya sona bırakılmasına müsaade etmedi. Sonra da gecelerinden belli bir geceyi bin aydan üstün kıldı ve onu Kadir Gecesi olarak adlandırdı." (Prof. Dr. Haydar Baş, İmam Zeynelâbidin, s.119; Sahife-i Seccadiye, Ramazan ayı girdiğinde okuduğu duasından).İmam Sâdık (a.s.) buyurmuştur ki: "İmam Zeynelâbidin (a.s.) Şaban ve Ramazan aylarının orucunu birleştirerek şöyle buyuruyordu: İki ay ard arda oruç tutmak, Allah tarafından tevbenin kabul olmasına sebep olur." (Prof. Dr. Haydar Baş, İmam Zeynelâbidin, s.120; Usul-i Kâfi, c.4, s.92).İmam Sâdık (a.s.) buyurmuştur ki: "İmam Zeynelâbidin (a.s.), oruç tuttuğu gün, bir koyunun alınıp kesilmesini, doğranmasını ve pişirilmesini emrediyordu. Akşam olduğunda oruçlu olduğu halde yemeğin kokusunu almak için eğilip kazanlara bakar ve şöyle buyururdu: 'Kapları getirin, falan ve filan aile için yemek doldurun.' Son kazana kadar böyle yapardı. Daha sonra kendisi için hurma ile ekmek getirirlerdi ve bu onun akşam yemeği olurdu." (Prof. Dr. Haydar Baş, İmam Zeynelâbidin, s.120; Biharu'l-Envar, c.46, s.71).
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016