HOŞGELDİNİZ! BUGÜN 30 HAZİRAN 2022, PERŞEMBE

Sakız orucu bozar mı? -1-

18.04.2022 00:00:00

Ramazan ayına girdiğimiz bu günlerde konu yine ibadetler. Sakız orucu bozar mı? Tavuktan kurban olur mu? Sığlığından kurtulduğumuza sevindiğimiz anda bu defa da karşımıza orucun günü ve vakti tartışması çıktı. Bu konuda o kadar çok yorum ve soru aldım ki, konuyu mecburi anlatmak durumunda kaleme aldım.

Bazı ilahiyatçı akademisyenlerin iddiasına göre; Peygamber Efendimiz döneminde Ramazan için özel bir uygulama yapılmamıştır. Allah Resulü'nün Ramazan'ı baştan sona geçirdiğine dair bir kanıt yoktur. Teravih ve benzeri uygulamalar kendisinden sonra uygulamaya alınmıştır. Ramazanla alakalı Allah Resulü'nün hayatında tek net bilinen gerçek bu ayda hayır hasenat ve yardımlaşmayı arttırdığıdır. Elbet akademisyenin bu iddiası da başka bir popülist yaklaşımıdır. 

Gazeteci yazar Rıza Zelyut da "O yüzdendir ki, iyi işler yapan, paylaşmasını bilen, elinden ve dilinden kötü bir şey çıkmayan insanın oruç tutmasına gerek yoktur. Ben de kendimi bu basamakta gördüğüm için oruç tutmuyorum."

Ermeni kökenli yazar Sevan Nişanyan'ın iddia ettiği bilgilere göre Ramazan, İslam öncesi Arap ay takviminde Temmuz-Ağustos aylarına verilen isimdir. Bu sistem Hicretten 17 yıl sonra, Ömer zamanında terk edilerek her yıl bir öncekine göre 11 gün erken gelen Hicri takvime geçilmiştir.

Bir diğer iddia, ateist-eski imam Arif Tekin de ayette geçen sayılı günler ifadesinin Arapçada kıllet (azlık) ifade eden ve 3 ile 9 arasında değişebilecek gün sayılarının olduğunu söylemiştir. Ayrıca Alevilikte de bu görüşe uygun olarak Ramazan ayında 3, 9 veya az bir kesim de 30 gün oruç tutulur.

Günümüzde etkin olan ama yetkin olmayan bazı iddia sahipleri yorum ve anlayışını din diye ortaya koyup hüküm vermeye başladılar. Oysa Kur'an'ı yorumlamak, bu konuda hüküm koymak ancak peygamberin uygulamaları iledir. Fiili sünnet uygulamalarında ve özellikle "icma" konularında yorum yapmak hükümsüzdür. Bir konuda hüküm bulunmaz ise ancak o zaman dini açıdan yorum yapılabilir. 

Orucun 3 gün olduğu iddiasına gelince Kur'an-ı Kerim bu konuda rakam vermemiş oruç 3 veya 9 dememiştir. Bu yüzden rakamın yanına sonradan hata ile nokta eklenmesi ya da 3 rakamının yanlışlıkla 30 okunması diye bir iddiası dahi söz konusu değildir. Direkt ay ifadesi mevcuttur ve ay da 29 ya da 30 gündür.

Öncelikle temelden konuyu alıp iddialara gelirsek, orucun farziyeti ve mahiyeti açısından Kur'an'da hüküm açık ve nettir. "Ey inananlar! Oruç, sizden öncekilere farz kılındığı gibi, Allah'a karşı gelmekten sakınasınız diye, size de farz kılındı."(Bakara, 2/183)

"(O sayılı günler), insanlar için bir hidayet rehberi, doğru yolun ve hak ile batılı birbirinden ayırmanın apaçık delilleri olarak Kur'an'ın kendisinde indirildiği Ramazan ayıdır. Öyle ise içinizden kim bu aya ulaşırsa, onu oruçla geçirsin" (Bakara s, 2/ 185)

Ayette geçen "eyyamen me'dudat" yani sayılı günleri, sayılabilen rakamlar olarak değerlendirip bu sayıları 9'a kadar sayanların ayetin devamındaki şehr/ay ifadesine dikkat etmeleri gerekir. Zira ayette sayılı günlerin açıklaması ayetin devamında "şehr" ay olarak yapılmıştır. Zaten devamında "şehr-i ramadan" ifadesi vardır ki, şehr "ay" demektir.

Böylelikle hadislerde peygamberin kendisinin yani sünnetin uygulanmasında birçok delil vardır. Efendimizin "Ramazan hilalini görünce oruç tutunuz diğer hilali görünce bayram ediniz" demesi gibi. Bir ay boyunca ibadetin, hayr ve hasenatın yapılması gibi. Zekâtın bu ayda verilmesinin fiili sünnet olması gibi. Peygamberimizin Ramazan'ın son on gününde itikafa girmesi gibi. Cebrail ile Ramazan'da bir ay boyunca mukabele etmesi gibi binlerce rivayet, birçok uygulama vardır. Yani bu konuda filli sünnet binlerce rivayetle meşhurdur. Daha da önemlisi İslam âlimlerince "icma" olan bir konudur.

Ramazan orucunun vakti ve sayısı konusunu, teravihin Hz. Ömer döneminde cemaatle kılınmasıyla, hicri takvimin onun döneminde resmi olarak kullanmaya başlaması ile ilişkilendirmek abestir. Zira bunlar geleneksel içtihadî yorumlarıdır. Resmileştiği zamanlardır. Zaten bu uygulamaları Hz. Ömer döneminde resmileşmiş olması daha önce Arapların kullandığı gelenekler olduğunun delilidir. Bunların önceden de olduğunu söyleyip bu uygulamaları dini hüküm ile ilişkilendirmek iyi niyetli yorumlar değildir. Ayrıca ilahiyatçı akademisyenin bu ayda hayır ve hasenatın yapılması ile uygulamaların var olduğunu söylemesi de Ramazan'ın varlığının kullanıldığının ve vaktinin de "ay" olduğunun delilidir.

Devam edecek nasipse…

 
Arda Karani / diğer yazıları
- Antroposen Çağı / 30.06.2022
- Holosen / Mavi Cennet / 09.06.2022
- Bir Deniz Masalı/ Günebakan Şiiri / 09.05.2022
- Sakız orucu bozar mı? -2- / 19.04.2022
- Sakız orucu bozar mı? -1- / 18.04.2022
- Şiir gibi / 16.04.2022
- Türk manifesto! / 26.02.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -VI- / 22.01.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -V- / 19.01.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -IV- / 12.01.2022
- Akıl-Kur'an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -III- / 30.12.2021
- Akıl-Kur’an-Sünnet ilişkisi / Akıl mı, vahiy mi? -II- / 22.12.2021
- Akıl-Kur’an-sünnet ilişkisi / akıl mı üstün, vahiy mi? -1- / 06.12.2021
- İslam ve bilim ilişkisi üzerine -II- / 27.11.2021
- İslam ve bilim ilişkisi üzerine -I- / 12.11.2021
- Din ve bilim ilişkisi / 04.10.2021
- Özgürlük ve özgürlükler problemi -II- / 27.09.2021
- Özgürlük ve özgürlükler problemi / 13.09.2021
- Doğru bilgi için usül ve yöntem / 05.09.2021
- Epistemoloji ve bilgi problemi / 30.08.2021
- Doğru bilgiye nasıl ulaşırız? / Usül ve bilgi problemi / 22.08.2021
- Boyutlar ve mutlak zaman üzerine / 16.08.2021
- Miraç mucizesi astral bir yolculuk mudur? / 02.08.2021
- Astral seyahat mi, zamanda yolculuk mu? (Tayyi zaman) / 11.07.2021
- Astral seyahat mi? Mekanda yolculuk mu? (tayyi mekan) / 01.07.2021
- Kozmik takvimde zaman ve ışık yılı / 24.06.2021
- Kozmik takvimde zaman -II- ve izafiyet / 19.06.2021
- Kozmik takvimde zaman / 16.06.2021
- Elbise kuramı -II- insan elbisedir / 11.06.2021
- İnsan nedir? Elbise kuramı -I- / 03.06.2021
- İnsanlık açısından din- III / 26.05.2021
- İnsanlık açısından din - II / 25.05.2021
- İnsanlık açısından din – I / 09.05.2021
- Türk Soykırımı - 13 Kasım 1918 / 04.05.2021
- Din Açısından İnsanlık-II / 02.05.2021
- Din açısından insanlık - I / 01.05.2021
- İSLAMOFOBİ / Vatikan’ın Necefle SON VALSİ / 25.04.2021
- Misyoner Müslümanlar / 24.04.2021
- Misyoner Müslümanlar / 23.04.2021
- Yargı Problemi / İslam Dini Açısından - II / 19.04.2021
- Yargı Problemi / İnsanlık Açısından - I / 18.04.2021
- Felsefe - Din ilişkisi / Samanlıkta Ben Seni Buldum - III / 12.04.2021
- Felsefe - Din ilişkisi / Samanlıkta Ben Sana Yandım - II / 11.04.2021
- DİN -FELSEFE İLİŞKİSİ / Samanlıkta Ben Sana Kandım -I / 10.04.2021
- "Baş" Manifestom / 04.04.2021
- Deizmin Sebepleri / Çuvaldız - II / 28.03.2021
- Deizmin sebepleri / Çuvaldız -I- / 27.03.2021
- Din ve insanlık / Homo Homini Lipus / 21.03.2021
- Din afyon mudur ? / Etik manifesto / 14.03.2021
- Yine Yeni Yeniden Yeni Mesaj Merhaba! / 07.03.2021
- Niçin Türkiye, niçin Elazığ? / 22.08.2016
- Manevi Mimar Hacı Ömer Hüdai Baba-III / 12.08.2015
- Manevi mimar Hacı Ömer Hüdai BabaII / 09.08.2015
- Manevi mimar Hacı Ömer Hüdai BabaI / 08.08.2015
- Ebu Hanife Ehl-i Beyt, Muaviye Sünnidir! / 26.04.2015
- Fitne ateşinin kapısı Muaviye / 03.03.2015
- Fırka-i Naciye nedir ve kimlerdir? / 08.01.2015
- Mutluluğun formülü-II / 15.12.2014
- Mutluluğun formülü-I / 14.12.2014
- Yeditepe aşk / 25.10.2014
- Birlik, temel ve umut / 20.10.2014
- Memleketin kafa kağıdı / 08.10.2014
- Nuh'un gemisi / 01.09.2014
- Türkiye Vahhabileşiyor mu? / 24.08.2014
- Enis Karani ARDA / 07.08.2014
- Kudüs ve ben / 02.08.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı-V / 24.07.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı-IV / 22.07.2014
- Çağ değiştirecek model / 17.06.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı-III / 16.06.2014
- Anadolunun manevi mimarı-II / 15.06.2014
- ABABD gergefinde Türkiye / 08.06.2014
- Anadolu'nun manevi mimarı / 07.06.2014
- Mekandan dinlediklerim / 09.05.2014
- Hannane / 20.04.2014
- Kervana mektup / 12.04.2014
- Yeni "Neokonlar" kim? / 28.03.2014
- Varoluş destanı Çanakkale / 18.03.2014
- Ne mutlu Türk milletine! / 16.03.2014
- Surda bir gedik açıldı / 13.03.2014
- Hangimiz dindar? / 09.03.2014
- Baştürk azizler şehrinde... / 26.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik-IV / 18.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik-III / 16.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik-II / 15.02.2014
- Küreselleşen dünya ve misyonerlik / 09.02.2014
- Sahili olmayan umman / 12.01.2014
- Alaca Aslan / 01.01.2014
- 'Nimet verdiklerinin yolu'-II / 15.12.2013
- Nimet verdiklerinin yolu / 03.12.2013
- Unutmak ve hatırda tutmak üzerine / 01.12.2013
- Hayali kendisinden güzel şehir / 20.10.2013

Yeni Mesaj arşivinde 'tarihte bugün'

Yeni Mesaj Gazetesi arşivi 2001 yılına kadar eksiksiz içerikle erişime açık olup ayrıca tüm arşivde anahtar kelimelerle arama yapmak da mümkündür.

18.04.2021, 18.04.2020, 18.04.2019, 18.04.2018, 18.04.2017, 18.04.2016, 18.04.2015, 18.04.2014, 18.04.2013, 18.04.2012, 18.04.2011, 18.04.2010, 18.04.2009, 18.04.2008, 18.04.2007, 18.04.2006, 18.04.2005, 18.04.2004, 18.04.2003


logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 425 10 66
Faks: (212) 424 69 77
E-posta: [email protected] [email protected]


WhatsApp haber: (0542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2022

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez.