Uluslararası bir marka değerlendirme kuruluşu olan Brand Finance, Türkiye'nin en değerli 100 markasını dün açıkladı.
Buna göre Türkiye'deki en değerli 10 marka sırasıyla; Türk Hava Yolları, Ziraat Bankası, Garanti Bankası, Türk Telekom, Turkcell, İş Bankası, Akbank, Arçelik, Yapı Kedi Bankası ve Ford Otosan oldu.
Araştırmaya göre Türkiye'nin en değerli markası olan Türk Hava Yolları'nın marka değeri 1.7 milyar doları aşıyor.
İkinci sıradaki Ziraat Bankası'nın marka değeri 1 milyar 637 milyon dolar, marka değeri üçüncü sıradaki Garanti Bankası'nın 1 milyar 344 milyon dolar, dördüncü sıradaki Türk Telekom'un 1 milyar 185 milyon dolar, beşinci sıradaki Turkcell'in ise 1 milyar 182 milyon dolar.
Dikkat çekici araştırmaya göre; Türkiye'nin en değerli 100 markasının toplam değeri 19.8 milyar dolar ediyor.
Artık çok fazla şahit olmasak da ekonomi yönetiminin geçen yıllarda uluslararası toplantılarda ekonomisini öve öve bitiremediği Türkiye'nin en değerli 100 markasının ederi, bir Amazon etmiyor.
Türkiye'nin en değerli 100 markasını açıklayan Brand Finance verilerine göre Amazon şirketinin marka değeri 188 milyar dolar.
Yani tek başına amazon, Türkiye'nin en değerli 100 markasını 10 defa cebinden çıkarabiliyor.
Dünya devleri arasındaki Apple'ın marka değeri 154 milyar dolar.
Google 143 milyar dolar, Microsoft ise 120 milyar dolar marka değerine sahip.
En değerli 500 küresel marka arasında Türkiye'den bir tek marka bile yer alamıyor.
Zira 500 markanın yer aldığı listenin en altında yer alan İngiliz British Airways'in marka değeri 4.2 milyar doları bulurken, Türkiye'de hiçbir marka bu değere ulaşamadığı için sıralamaya giremedi.
Hoşumuza gitmese de gerçek şu ki, küresel ölçekte bir marka oluşturma seviyesinden ülkemiz çok ama çok geride.
Dünyanın en değerli markaları liginde yer edinmek istiyorsak, ekonomide eskimiş yöntemleri terk edip, yeni şeyler söylemek zorundayız.
Atatürk döneminde temelleri atılmış şirketlerimizi haraç mezat satarak, küresel çapta değerli markalara sahip olamayacağımız aşikâr.
Geçmişte yapılanların üzerine yeni gelenler bir şeyler koyarlarsa ilerlemek mümkün olabiliyor.
Türkiye'nin en değerli markası olan THY'nin temellerinin Atatürk tarafından atıldığı unutulmamalı. Ama ne yazık ki, en değerli markamız THY, bugün ABD yapımı Boeing ve Almanya, Fransa, İspanya, İngiltere ve Hollanda ortaklı Airbus uçaklarıyla uçuyor.
Eğer 1930'lu yıllarda temellerini Atatürk'ün attığı, uçak fabrikalarımız gibi kurumlarımız yok edilmeyip, desteklenerek bugünlere gelmesi sağlansaydı, dünyanın en değerli markaları listesinde kim bilir kaç tane markamız olacaktı.
Ama olmadı, olamadı.
Zira Atatürk'ün ufku yoktu, sonrakilerde…
Hâlâ da yok…
Orhan Dede / diğer yazıları
- İslam ülkeleri Endülüs’ün hâline düştü / 19.03.2024
- İktidardakiler sazan avına mı çıktı? / 14.03.2024
- Değişim istiyorsan önce sen değişmelisin! / 11.03.2024
- Hiçbir şey yapamıyorsanız ABD’nin istemediğini yapın / 20.09.2023
- Türkiye’ye göç etmek çok kolay! / 29.08.2023
- AKP beceremedi diye nas yok olmaz! / 26.08.2023
- Gerçek itibar ormanı yanmaktan korumaktır / 24.08.2023
- Aynı insanlarla değişim olmaz / 22.08.2023
- Oylar AKP’ye zoraki gitmiş! / 12.08.2023
- Ya o rüzgâr hiç esmezse… / 11.08.2023
- İktidardakiler sazan avına mı çıktı? / 14.03.2024
- Değişim istiyorsan önce sen değişmelisin! / 11.03.2024
- Hiçbir şey yapamıyorsanız ABD’nin istemediğini yapın / 20.09.2023
- Türkiye’ye göç etmek çok kolay! / 29.08.2023
- AKP beceremedi diye nas yok olmaz! / 26.08.2023
- Gerçek itibar ormanı yanmaktan korumaktır / 24.08.2023
- Aynı insanlarla değişim olmaz / 22.08.2023
- Oylar AKP’ye zoraki gitmiş! / 12.08.2023
- Ya o rüzgâr hiç esmezse… / 11.08.2023