Çelikte ithalat lobisi daha güçlü
Çelik İhracatçıları Birliği Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Aslan, Türkiye'nin çelik ithalatının giderek arttığına işaret ederek, "İthalat lobisi ihracat lobisinden daha güçlü… Her gün Ankara’da derdimizi anlatmaya çalışıyoruz ama anlatamıyoruz. Beyaz eşya ve otomotiv sektörleri ise istediklerini alıyor" dedi.
20.09.2023 15:10:00
Haber Merkezi
Haber Merkezi





Dünyanın bir numaralı uzun çelik piyasası konferansı IREPAS Toplantısı'nın 89'uncusu Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) iş birliği ile İstanbul'da gerçekleşti. Türkiye'nin batı dünyasında inşaat çeliğinde açık ara bir numara olduğunu belirten Çelik İhracatçıları Birliği (ÇİB) Yönetim Kurulu Başkanı Adnan Aslan, şimdi talebin düştüğünü belirterek Türkiye'nin inşaat çeliği ihraç etmediği ülkenin kalmadığını söyledi. 2022'de çelik ihracatının 21 milyar dolarları aştığını bu yıl beklentinin 15 milyar doların altına ineceğini belirten Aslan, "Dünya konjonktürünün bu sonuçta çok önemli etkisi var ama biz elimizden geldiğince aynı performansı tutturmak zorundayız. Var gücümüzle bu konuda çabamızı göstermeye devam edeceğiz" ifadelerini kullandı.
Maliyetler arttı, konut inşaatı durdu
Depremden sonra kentsel dönüşümün İstanbul'da da hızlandığını ifade eden Aslan, artan maliyetlerden sonra özellikle yeni konut yapımının durma noktasına geldiğini kaydetti. Yılın ilk 8 ayında çelik sektöründe ihracatın yüzde 40 düştüğünü belirten Aslan, inşaat çeliğinde ise düşüşün yüzde 58'e ulaştığını söyledi. Üretimi azalttıklarının, kapasitenin yüzde 60'lara düştüğünün altını çizen Aslan, bu yıl hedeflenen ihracat rakamlarına ulaşılamayacağını kaydetti. Aslan, "Fiyatta avantaj sağlarsak ihracatı tekrar canlandırırız. Şu anda biz Çinililerle, Japonlarla rekabet edemiyoruz. Bundan 10-15 yıl önce ihraç ettiğimiz Körfez ülkeleri, Kuzey Afrika ülkeleri bizim pazarlara net ihracatçı oldu. Cezayir, Mısır bir bakıyorsun Amerika'ya ihraç etmiş, Avrupa'ya etmiş... BAE, Katar, Suudi Arabistan ihracatçı olmuş. Oysa Birleşik Arap Emirlikleri'nin Dubai'deki havaalanı, otoyollar, binaların yüzde 80 inşaat demiri Türkiye'den gitme" değerlendirmesinde bulundu.
Korumacı politika yaygınlaşıyor
Çelik sektörünün en büyük ihtiyacının sermaye olduğunun altını çizen Aslan, "Bizim özellikle sıkıntı yaşadığımız ve son 5 yıldır batı tarafında başlayan, dünyadaki korumacı politikaların gittikçe yaygınlaşıyor olması. Özellikle Amerika'da ve Avrupa'da Türkiye'ye karşı alınmış ciddi ticari önlemler var. Halbuki aynı Amerika, daha sonraki yıllarda Japonya gibi, Avrupa gibi, Brezilya gibi ülkelere muafiyet tanıdı ama maalesef Türkiye'ye hala aynı korumacı sistem uygulanmaya devam ediyor. Avrupalılar da bir kota sistemi getirdiler. Türkiye maalesef bu kota sisteminden dolayı da negatif etkilenmiş durumda. Bizim mutlaka hem Amerika'da hem AKÇT'den dolayı Avrupa nezdinde bu ticari önlemlerin sonlandırılmasına yönelik birtakım girişimlerimizi sürdürmemiz gerekiyor" dedi. Türkiye'nin çelik ithalatında açık kapı politikası uyguladığına işaret eden Aslan, "İthalat lobisi ihracat lobisinden daha güçlü… Derdimizi anlatamıyoruz. Beyaz eşya ve otomotiv sektörleri istediklerini alıyor" dedi.
Avrupa şirketleri tuhaf davranış içinde
ÇİB Yönetim Kurulu Başkan Yardımcısı Uğur Dalbeler ise Avrupa'nın ithal edeceği çeliğin içinde Rusya menşeli ürün olmamasını istediğine işaret ederek, "Ancak kendisi direkt Rusya'dan ithalat yapıyor. Avrupalı böyle işte… Avrupa şimdi Çin menşeli elektrikli araçlara damping soruşturması açtı" dedi. Bu koşullar altında çelik sektöründe yatırım yapmanın mümkün olmadığına işaret eden Dalbeler, şunları söyledi: "Türkiye'de sanayiye gelince Avrupa'da en pahalı doğal gazı biz kullanıyoruz. Öte yandan Türkiye'de Çin kaynaklı ithalatta patlama var. Çin'deki çelik sektörünün yüzde 65'i devletin... Maliyet derdi yok çünkü amaç istihdamı korumak… Öte yandan TL faiz yüzde 38-44 arasında. Nasıl kullanacaksın? Döviz pozisyonu artı olan şirketlere kredi verilmiyor" şeklinde konuştu. EKONOMİ SERVİSİ
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.