logo
06 TEMMUZ 2025

Cilbab-II

10.02.2015 00:00:00
M. Ali es-Sayis, "Bilinen bir gerçektir ki, bu cilbab ayeti İslam'ın, avreti örtmenin farziyetini bildiren emri istikrar bulduktan sonra nazil olmuştur. Öyle ise, burada emredilen örtme, farz olan avreti örtmeden fazla bir örtme olmalıdır. Bu yüzdendir ki müfessirlerin ifadeleri değişik olsa da 'cilbab'dan maksadın günümüzde bilinen 'mülae' gibi kadının elbisesi üzerinden örtündüğü bir dış elbise olduğu noktasında birleşmektedir" der. (es-Sayis, IV, 52).Bütün tarifleri ve uygulamaları göz önünde bulundurursak memleketimizde şu anda giyilmekte bulunan bazı giysi çeşitleri kanaatimize göre cilbabın tarifine uygun elbise çeşitleridir. Bunlardan biri birbirine ekli olmakla beraber beldeki lastikle iki parçayı andıran dış giysi, bir diğeri ise, doğu illerimizde ve bilhassa Bayburt, Erzurum, Erzincan dolaylarında giyilmekte olan ve yöresel lehçesiyle "ehram" denen tek parça giysidir. Şekil itibariyle bu ikincisi, bütün bedeni kaplar biçimde bürünüldüğü için cilbab tariflerine belki de daha yakındır. Yine bazı bölgelerde kadınların başlarına attıkları atkı tabir edilen, Karadeniz yöresindeki "keşan" bazı yörelerde "şal" denen örtünme şekli de cilbab sayılır. Yine şehirlerde yaygın olarak giyilen pardesü ve manto da cilbab denebilecek bir örtüdür.Naslarda cilbabın rengi tayin edilmiş değildir. Binaenaleyh, bunda olsa olsa örfün bir tayini söz konusu olabilir. Ancak cilbabın tarifiyle ilgili olarak buraya kadar gördüğümüz ifadelerden cilbabın asıl fonksiyonunun, kadının ziynetini saklamak olduğunu öğrenmiş bulunuyoruz. Bunun da siyah ya da koyu renklerle daha iyi yapılacağı açıktır. Bu yolda bize ışık tutacak bazı rivayetler de mevcuttur. Mesela:1- Abdürrezak ve başkalarının Ümmü Seleme'den tahric ettikleri şu rivayet:"Cilbab ayeti indiği zaman Ensar kadınları siyah elbiseler giydiklerinden dolayı..." (Ebu Bekr el-Cessas, Ahkamü'l-Kur'an, III, 372'den Sabuni, II, 382).2- İbn Sa'd Habibe bint-i Abbad'ın, "Aişe'nin üzerinde siyah bir başörtü gördüm" (Tabakat-ı İbn Sa'd) şeklindeki rivayetinin önemli bir değeri vardır.3- Daha önce de değindiğimiz gibi, cilbabın görevlerinden birinin de ziyneti örtmek olduğu, binaenaleyh ziynetten en uzak rengin de siyah olduğu gerçeği de hesaba katılırsa cilbab için siyah veya en azından koyu renk tavsiye edilebilir.Nitekim bu konuya ışık tutması bakımından Allame Alusi'nin şu tespitleri manidardır:"Sonra bilesiniz ki, bana göre, zamanımızda müreffeh hayat yaşayan birçok kadının evlerinden çıkarken elbiselerin üzerinden örtündükleri örtülerde gösterilmesi yasaklanan ziynetlerinden, örtündükleri örtülerde gösterilmesi yasaklanan ziynetler kabilindendir. Bunlar ipekten dokunan birkaç renkli altın ve gümüş nakışlı ve gözü büyüleyici elbiselerdir. Benim görüşüme göre erkeklerin karılarının bu şekilde dolaşmaları gayret azlığından. Bu, yaygın bir musibet halini almıştır. Bunun gibi yaygın musibet haline gelen şeylerden biri de, kadınların, kocalarının kardeşlerinden sakınmamaları, kocaların da buna aldırmamaları, çoğu zaman da bunu bizzat emretmeleridir. Bütün bunlar Allah'ın ve Resûlü'nün müsaade etmediği şeylerdir. La havle ve kuvvete illa billah."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
 
Yeliz Yücel / diğer yazıları
Kuzey Irak'tan acı haber
5 asker şehit
Neden sadece CHP'li belediye başkanları tutuklanıyor?
DMM'den 'sadece muhalefete operasyon' açıklaması
Demir Kubbe efsanesi çöktü
İran füzeleri, İsrail'in 5 askeri tesisini vurdu
'Yangınlar insan kaynaklı'
'Oran yüzde 97'ye kadar çıkıyor'
Masada ateşken sahada katalim
Gazze'de son 24 saatte 70 can kaybı
Savcı 'kuvvetli suç şüphesi' ile tutuklama istedi
Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Böcek tutuklandı
Özel'den sert tepki
'Sandık gelecek, hepiniz gideceksiniz'
Tunç'tan operasyon açıklaması
Gündem CHP'li belediyelere operasyon
"Bugün İslam dünyasının her bir noktası Kerbela"
BTP lideri Kerbela programına konuştu
Erdoğan'dan açılım süreci mesajı
'Süreç biraz daha hız kazanacaktır'
Mansur Yavaş'tan sert tepki
Hukuk siyasete göre eğilip bükülüyor
Parayla pulla işim yok
Zeydan Karalar, gözaltına alınmadan önce video paylaştı
Doktor maaşı 7900 Euro
Almanya Türkiye'de nitelikli eleman avında
Şirketler patır patır eleman çıkarıyor
Hazır giyim keyif vermiyor
Şara yönetimi kılını kıpırdatamıyor
İsrail ordusu Suriye'de cirit atıyor
Kuzey Irak'tan acı haber
5 asker şehit
Neden sadece CHP'li belediye başkanları tutuklanıyor?
DMM'den 'sadece muhalefete operasyon' açıklaması
Demir Kubbe efsanesi çöktü
İran füzeleri, İsrail'in 5 askeri tesisini vurdu
'Yangınlar insan kaynaklı'
'Oran yüzde 97'ye kadar çıkıyor'
Masada ateşken sahada katalim
Gazze'de son 24 saatte 70 can kaybı
Savcı 'kuvvetli suç şüphesi' ile tutuklama istedi
Antalya Büyükşehir Belediye Başkanı Böcek tutuklandı
Özel'den sert tepki
'Sandık gelecek, hepiniz gideceksiniz'
Tunç'tan operasyon açıklaması
Gündem CHP'li belediyelere operasyon
"Bugün İslam dünyasının her bir noktası Kerbela"
BTP lideri Kerbela programına konuştu
Erdoğan'dan açılım süreci mesajı
'Süreç biraz daha hız kazanacaktır'
Mansur Yavaş'tan sert tepki
Hukuk siyasete göre eğilip bükülüyor
Parayla pulla işim yok
Zeydan Karalar, gözaltına alınmadan önce video paylaştı
Doktor maaşı 7900 Euro
Almanya Türkiye'de nitelikli eleman avında
Şirketler patır patır eleman çıkarıyor
Hazır giyim keyif vermiyor
Şara yönetimi kılını kıpırdatamıyor
İsrail ordusu Suriye'de cirit atıyor
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.