logo
20 HAZİRAN 2025

Çin otomotiv firmaları oyalıyor

 
Türkiye otomotiv pazarında hem adet hem de pazar payı açısından konumunu her geçen gün güçlendiren Çin markaları, yatırım konusunda sessizliğini koruyor. Türkiye'nin Çin'den gelen araçlara karşı korumacılık duvarlarını daha da yükseltmesi gerekiyor zira Çin, Türkiye'den tek bir bitmiş araç bile ithal etmiş değil. Bu konuda Türkiye'den ithalata ciddi zorluk da çıkarıyorlar. 

02.06.2024 19:52:00
HASAN PARLAK
Çin otomotiv firmaları oyalıyor
Çin otomotiv firmaları oyalıyor


Otomotiv Distribütörleri ve Mobilite Derneği (ODMD) verilerine göre, Türkiye otomobil ve hafif ticari araç toplam satışları, Ocak-Nisan döneminde 2023'ün aynı dönemine göre yüzde 11.3 artarak 371 bin 438'e yükseldi. Otomobil satış sayısı söz konusu dönemde yüzde 16.62 artışla 294 bin 837, hafif ticari araç satış sayısı ise yüzde 5.2 azalışla 76 bin 601 oldu.

Çin'in işgal takımı

Son dönemde Çin markalarının Türkiye'ye ilgisinde belirgin bir artış gözlenirken, bu durum pazara giren firma sayısına da yansıdı. Türkiye otomotiv pazarında Skywell, MG, Chery, Leapmotor, Seres, Maxus, Hongqi, DFSK, BYD ve NETA ile 10 Çin menşeli marka bulunuyor. Bu listeye yakın zamanda SWM ve Jaecoo markalarının da eklenmesiyle Çin menşeli marka sayısının 12'ye yükselmesi bekleniyor. DFSK ve Chery içten yanmalı motora sahip otomobilleri Türkiye pazarında satışa sunarken, MG hem elektrikli hem içten yanmalı, diğer markalar da elektrikli modelleriyle boy gösteriyor. Lüks segment otomobil satan Voyah ise ODMD'de listelenmiyor. Ayrıca DFSK ve Maxus markaları hafif ticari araç satışı da yapıyor.

Çin markalarının Türkiye pazarından aldığı pay

Çin otomotiv firmalarının Türkiye'deki toplam satışları (otomobil ve hafif ticari) yılın ilk 4 ayında 29 bin 539'a, otomotiv pazarından aldıkları pay da yüzde 7.95'e ulaştı. Çin markaları arasında DFSK ve Maxus'un ticari araç satışı da bulunuyor. Bu iki markanın hafif ticari satışları hariç tutularak sadece otomobil özelinde bakıldığında Çin markalarının satış sayısı 29 bin 241'e, pazar payı ise yüzde 9.91'e yükselmiş durumda.

Chery açık ara önde

Çin otomotiv firmalarının Türkiye'de Ocak-Nisan dönemindeki satış sayılarına bakıldığında, Chery 20 bin 782 satışla ilk sırada yer aldı. 7 bin 185 satış sayısına ulaşan MG ikinci, 862 satış yapan BYD de üçüncü oldu. DFSK, otomobil ve hafif ticari olmak üzere 260 satışla dördüncü, Maxus 168 satışla beşinci sırada konumlandı.

Şubat 2023'te satış sayısı 1000'in altında kalmıştı

Chery ve bazı Çin markalarının satışa henüz başlamadığı geçen yılın Şubat ayına bakıldığında, Çin markalarının toplam satışları 1000 adedin altında kalmıştı. 2023'ün tamamında ise Çin markaları, toplam 967 bin 341 adetlik Türkiye otomobil pazarında, 59 bin 97 satışla yüzde 6.10 paya ulaşmıştı. Böylece, Çin markalarının hem satış sayısı hem de pazar payı açısından Türkiye pazarındaki konumlarını güçlendirdiği görüldü.

Türkiye'den araç almıyorlar

Çin, ithalata sıkı kısıtlamalar getirdiği için Türkiye'den bu ülkeye araç satabilen şirket bulunmuyor. Hatta Türkiye kamyon, tır ve otobüs üretiminde dünyada ön sıralarda yer alan bir ülke. Buna rağmen 'her türlü çer çöpü rahatlıkla Türkiye'ye satabilen Çin'e araç satabilmek mümkün olmuyor. Çin, dünyanın en güzel kirazını üreten Türkiye'den bu ürünü alırken bile nazlanıyor!

Yatırımı akıllarından bile geçirmiyorlar

Sıklıkla "Türkiye'yi Avrupa'ya açılan bir kapı" olarak gördüklerini dile getiren Çin markalarının, Türkiye'de üretim yapıp yapmayacağı merak konusu oldu. Sanayi ve Teknoloji Bakanı Mehmet Fatih Kacır, Chery ve BYD'nin Türkiye'de yatırım yapmayı değerlendirdiğini ve ileri düzeyde görüşmeler yapıldığını söylemişti. Aynı zamanda Chery Grubu Başkanı Yin Tongyue da Çin'deki açıklamasında, Türkiye'ye yatırım konusunun hala masada olduğunu ifade etmişti. Ancak bu konuda somut bir adım atılmış değil. Çinliler oyalama konusunda da mahir bir millet!
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Bahçelievler oto sanayi sitesinde yangın korkuttu
Çok sayıda tamirhane hasar gördü
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Namaz ve hikmeti
'Acınacak haldeler'
Erdoğan ve Aliyev Kahramanmaraş'ta konuştu
Özgür Özel'den Dervişoğlu'na cevap
'İstenmeyen olaylar bütünü oldu'
Dervişoğlu ve Özdağ bir araya geldi
Talat Paşa'ya yapılan saldırıya tepki
İsrail ve ABD'ye İran'a İran uyarısı
Rusya'da dikkat çekici açıklama
Google'ın başı dertte
O para cezası uygun bulundu
Soykırımcı İsrail'e bir ortak daha!
O ülke İsrail'e silah verecek
Putin ve Şi'den İran mesajı
'Nükleer mesele güçle çözülemez'
Finlandiya'dan şok karar!
Putin buna çok kızacak
Merkez Bankası'ndan faiz kararı
Faiz yüzde 46'da sabit tutuldu
İsrail Türk hava sahasını kullandı mı?
MSB'den İran açıklaması
TBMM'de Talat Paşa tartışması
Meclis'te 'Ermeni soykırımı' dendi
Türklerin en çok ölüm nedeni belli oldu?
2024'te 489 bin 361 kişi öldü
20 milyon öğrenci için yaz tatili başlıyor
Yarın 'karne zili' çalacak
Bahçelievler oto sanayi sitesinde yangın korkuttu
Çok sayıda tamirhane hasar gördü
Atatürk’ün hazırlattığı hutbeler
Namaz ve hikmeti
'Acınacak haldeler'
Erdoğan ve Aliyev Kahramanmaraş'ta konuştu
Özgür Özel'den Dervişoğlu'na cevap
'İstenmeyen olaylar bütünü oldu'
Dervişoğlu ve Özdağ bir araya geldi
Talat Paşa'ya yapılan saldırıya tepki
İsrail ve ABD'ye İran'a İran uyarısı
Rusya'da dikkat çekici açıklama
Google'ın başı dertte
O para cezası uygun bulundu
Soykırımcı İsrail'e bir ortak daha!
O ülke İsrail'e silah verecek
Putin ve Şi'den İran mesajı
'Nükleer mesele güçle çözülemez'
Finlandiya'dan şok karar!
Putin buna çok kızacak
Merkez Bankası'ndan faiz kararı
Faiz yüzde 46'da sabit tutuldu
İsrail Türk hava sahasını kullandı mı?
MSB'den İran açıklaması
TBMM'de Talat Paşa tartışması
Meclis'te 'Ermeni soykırımı' dendi
Türklerin en çok ölüm nedeni belli oldu?
2024'te 489 bin 361 kişi öldü
20 milyon öğrenci için yaz tatili başlıyor
Yarın 'karne zili' çalacak
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.