Çanakkale Köprüsü'nü Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın 18 Martta şaşalı bir törenle açtığının ertesi günü bir arkadaşım 'biri bana feribotla 95 TL'ye geçtiğim Çanakkale'ye neden 200 TL verip köprüyü kullanarak geçeceğimi söylesin' dediğinde O'na; 'Hemen söylüyorum. Birkaç ay içerisinde o feribot ücreti 175 TL'ye yükseltecek ve herkese 'köprüden geçmek daha iyi olur' dedirtecekler' demiştim.
Keşke yanılsaydık ama ne yazık ki yanılmadık.
Hükümetin günlük 45 bin araç geçiş garantisi verdiği Çanakkale Köprüsü'nden açılışından bugüne kadar günlük ortalama 4 bin araç geçince, köprü geçişini cazip hale getirmek için hükümet ilk hamlesini yaptı.
Henüz benim tahmin ettiğim 175 TL'ye ulaşmadı ancak Çanakkale'de feribot geçiş ücretlerine yüzde 42 oranında zam yapıldı.
Otomobil geçiş ücreti 95 TL'den 135 TL'ye, kamyon geçiş ücreti 136 TL'den 295 TL'ye, TIR geçiş ücreti ise 265 TL'den 400 TL'ye yükseltildi.
Şimdi vatandaşlar 135 TL verip feribotla mı, yoksa 200 TL verip köprüden mi Çanakkale'ye geçeyim diye düşünecekler.
Bu zamma rağmen vatandaşlar feribotu tercih etmeye devam ederlerse de önümüzdeki aylarda deniz ulaşımındaki fiyatlara hükümet tarafından yapılacak 'küçük bir dokunuşla' köprüyü tercih etmek cazip hale getirilecek.
Bu hep böyle oldu.
Osmangazi Köprüsü açıldığında Eskihisar'dan Yalova'ya feribotla geçiş çok uygundu. Kısa süre sonra feribot geçiş ücretlerine fahiş zam yapıldı ve köprü ücretine yakın bir seviyeye taşınmıştı.
Bunun adına hükümet 'hizmet' diyor.
Oysa ücreti ödenerek satının alınan bir şey nasıl hizmet olabilir? Hizmet vatandaşların herhangi bir ücret ödemeden erişebildiği şeylerdir.
Türkiye'de buna örnek verebilecek fazla bir şey yok…
Nefes almak, o da belki…
Bu köprüler ve yollar gerekliyse şüphesiz inşa edilmelidir, ancak bunları vatandaşlara hayatı daha pahalı hale getirmeden yapabilmenin yolunu bulmalı hükümet.
Zira hükümet yandaşlarının zaman zaman 'bizi kıskandığını' söyledikleri ülkeler bunu başarmış.
Mesela biri Türkiye'de diğeri Norveç'te iki tünel buna güzel bir örnek.
Hükümetin 2016 yılında açtığı 5.4 kilometre uzunluğunda, 106 metre derinlikteki Avrasya Tüneli 1.3 milyar dolara mal oldu. Geçiş ücretli.
Norveç'te 2008 yılında açılan Eiskund Tüneli ise 287 metre derinlikte ve 7.7 kilometre uzunluğunda. Yapım maliyeti ise yalnızca 93 milyon dolar ve geçiş ücretsiz.
İşte hizmet budur. Vatandaşların hayatını kolaylaştırırken cebinden daha fazla para çıkmasına neden olmayan yatırımlar hizmettir.
Bu açıdan bakıldığında 20 yıllık Ak Parti iktidarı döneminin büyük oranda vatandaşa ürün pazarlama dönemi olduğu çok net anlaşılacaktır.
- İktidardakiler sazan avına mı çıktı? / 14.03.2024
- Değişim istiyorsan önce sen değişmelisin! / 11.03.2024
- Hiçbir şey yapamıyorsanız ABD’nin istemediğini yapın / 20.09.2023
- Türkiye’ye göç etmek çok kolay! / 29.08.2023
- AKP beceremedi diye nas yok olmaz! / 26.08.2023
- Gerçek itibar ormanı yanmaktan korumaktır / 24.08.2023
- Aynı insanlarla değişim olmaz / 22.08.2023
- Oylar AKP’ye zoraki gitmiş! / 12.08.2023
- Ya o rüzgâr hiç esmezse… / 11.08.2023