Emeklilerin bütçeden aldığı pay geriledi
Ülkemizde emeklilerin nüfusa oranı artarken milli gelirden aldıkları pay ise düşüyor. SGK ve TÜİK verilerine göre 2009 yılında milli gelirin yüzde 6.82’si emekli maaşlarına ödeniyorken, 2022’de emekli aylıklarının milli gelire oranı 4.46’ya kadar düştü
Haber Merkezi





AK Parti döneminin en düşük oranı 2022
Veriler özellikle 2021 ve 2022'de emekli maaşlarının diğer aylıklara göre nasıl azaldığının ve emeklilerin milli gelirden aldıkları payın nasıl düştüğünü gösteriyor. Emekli aylıklarının GSYH'ye oranı 2003 yılında yüzde 5.33 idi. Kademeli şekilde artan bu oran 2009'da yüzde 6.82'ye; 2016 yılında ise yüzde 7.05'e yükseldi. 2020 yılında ise bu oran yüzde 6.79 oldu. 2021'de yüzde 5.21'e gerileyen emekli aylıklarının GSYH'ye oranı 2022'de yüzde 4.46'ya kadar geriledi. Bu AK Parti'nin iktidarda olduğu son 20 yılın en düşük değeri oldu. Bu esnada emeklilerin nüfusa oranı ise düzenli şekilde arttı. 2003'te her 100 kişiden 10'u emekli iken bu sayı 2022'de 16'nın üstüne çıktı.SGK'nin bütçesi yetmiyor
SGK'nın gelirleri emekli aylıkları ve diğer masrafları karşılamaya yetmiyor. Hazine ve Maliye Bakanlığı SGK'ya kaynak aktarıyor. Buna bütçe transferi deniliyor. Bütçe transferlerinin GSYH'ye oranı 2022 yılında büyük bir düşüş gösterdi.2008 yılında bütçe transferlerinin GSYH'ye oranı yüzde 3.49 idi. Bu oran 2020 yılında yüzde 4.93'e kadar çıktı. Ancak önce 2021'de yüzde 3.47'ye; sonra da 2022 yılında yüzde 2.56'ye kadar geriledi. Bu da 2008'den bu yana en düşük değer oldu. 2023 yılı tamamlanmadan emekli sayısı 16 milyona dayandı. Ekim itibarıyla emekli kişi sayısı 15 milyon 851 bin oldu. 2003 yılında emekli sayısı 6,8 milyon idi. Öte yandan, en düşük emekli maaşının asgari ücrete oranında en kötü yıl 2023 olurken bu oran 2024 yılında daha da kötü hale geldi.















































































