Gıda sektörü de salgından etkileniyor
TGDF'nin yaptırdığı araştırmaya göre, Türkiye'de restoranların zorlanması ve otel ile tatil köylerinin eski performanslarını yakalayamaması gıda ve içecek sektörlerinde faaliyet gösteren şirketleri önümüzdeki 6-12 aylık dönemde derinden etkileyecek.
12.07.2020 19:05:00
Türkiye Gıda ve İçecek Sanayii Dernekleri Federasyonu'nun (TGDF) gerçekleştirdiği Türkiye Gıda ve İçecek Sanayi Araştırması'nın sonuçlarına göre; sektör liderlerinin yarısından fazlası sektörün 2020 yılında daralacağını öngörüyor. Türkiye'de sektörün önde gelen 58 şirketinin üst düzey yöneticileri ile yapılan anketler sonucu oluşturulan araştırma; sektörün Covid 19 salgını öncesi ve sonrası performansı, gelecek öngörüleri, sektörü bekleyen riskler ve bu risklere karşı alınması gereken aksiyonlara ışık tutuyor. Araştırmaya katılan şirketler; alkolsüz içecek, ambalaj, süt ve süt ürünleri, et-tavuk-balık ürünleri, atıştırmalık, tarım ve hububat, gıda bileşeni, hazır gıda-dondurma, baharat, konserve, ekmek ve unlu mamuller, yem, meyve-sebze, bal ve alkollü içecek alanlarında faaliyet gösteriyor.
Kayıplar hemen telafi edilemeyecek
Araştırma sonuçlarına göre; sektörün yaklaşık yüzde 75'i salgından önce 2020 yılı başında enflasyon oranında ya da üzerinde büyüme gösteriyordu. Salgın etkilerinin görülmeye başladığı Mart ve Nisan ayları için şirketlerin yüzde 43'ü cirolarının azaldığını belirtiyor. Cirosu azalan katılımcılar cirolarının ortalama yüzde 26 düştüğünü ifade ediyor.
Katılımcıların yüzde 38'i tüketici davranışlarındaki değişimin uzun vadede kalıcı olacağını düşündüğünü belirtiyor. Araştırmaya katılan sektör liderlerinin yüzde 90'ı restoranların zorlanmasını ve otellerin-tatil köylerinin eski performanslarını yakalayamamasını gelecek 6-12 aylık dönem için en büyük risklerden ikisi olarak görüyor. Bununla birlikte birçok zincir gıda işletmesinin cirolarının önemli bir kısmını elde ettiği AVM mağazalarının, eski performanslarını yakalayamaması da her 5 katılımcıdan 4'ünün sektör için beklediği riskler arasında yer alıyor.
Katılımcıların yüzde 85'i otel, restoran ve kafeleri kapsayan ev dışı tüketim (EDT) sektörünün 2019 performansını ancak 2021 veya sonrasında yakalayacağını öngörüyor.
Krizi atlatmak kolay olmayack
TGDF Başkanı Şemsi Kopuz, turizm ve yeme içme sektörlerinin krizi atlatmasının önemli olduğuna işaret ederek, "Artan nüfus ve değişen iklim koşulları nedeniyle hâlihazırda dünya gündeminin ilk sırasında yer alan 'gıda güvencesi', pandeminin doğrudan ve dolaylı etkileriyle daha da önem kazandı ve küresel gıda sisteminin kırılganlığı Covid 19 ile açıkça gözler önüne serildi" dedi. Kopuz, şu değerlendirmeyi yaptı: "Turizm ve yeme içme sektörlerinin sürdürülebilirliği ve krizi atlatabilmeleri gıda ve içecek sektörü için çok büyük önem taşıyor. Gıda ve içecek sektör şirketlerinin bu dönemde otel, restoran, kafe gibi ev dışı tüketim kaynaklı ciro düşüşlerini bertaraf etmek üzere de talebin arttığı tüketici tarafındaki değişimleri gözlemlemeleri ve uzun dönemli stratejilerini korusalar da kısa vadede ürün ve kanal çeşitlendirmelerine gitmeleri faydalı olacaktır." EKONOMİ SERVİSİ