Hazır giyimde birim fiyat şoku
İHKİB'in Nisan ayında yapılacak başkanlık seçimlerinde adaylığını açıklayan İHKİB Yönetim Kurulu Üyesi Özkan Karaca, hazır giyimde kilogram başına ihracatın 19 dolardan 16 dolara gerilediğine işaret ederek, "İhracatta birim değerimizi artırmanın yolu organize perakende ihracatının yukarı çekilmesinden geçiyor. Markalı ihracatta kilogram ihraç birimi 40 dolar" dedi.
06.01.2022 17:04:00





RECEP BAHAR / DETAY HABER
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Üyesi Özkan Karaca, İHKİB'in Nisan ayında gerçekleştirilecek olağan seçimli genel kurulunda başkan adayı olduğunu açıkladı. İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe'nin de yeniden aday olması bekleniyor. Karaca ve yönetiminin seçim manifestosu, 'Daha çok üretim, daha çok ihracatçı, daha çok ihracat.' Özkan Karaca, İstanbul'da düzenlediği basın toplantısında, küçük üreticilerin ve ihracatçı KOBİ'lerin sesi olacaklarını dile getirerek, "Ülkemizde ticaret yapanların yüzde 98.3'nü, toplam istihdamın yüzde 67'sini ve toplam ihracatımızın yüzde 47'sini KOBİ'ler yapıyor. İHKİB bünyesinde kurumsal gelişim danışmanlık firmaları ile anlaşmalar yapacağız, ihracatçılarımıza destek için firmalarına göndereceğiz. Depodan yüklemeye kadar verimini artırıp fire oranlarını düşürmelerini sağlayacağız. Kişisel gelişim danışmanlığında uzman firmalar ile anlaşma yapacağız" dedi.
Yeni şeyler yapmak lazım
Hazır giyim ihracatında kilogram başı değerin 2017 öncesinde 19 dolar olduğunu, şimdi ise bu rakamın 16 dolara düştüğüne dikkati çeken Özkan Karaca, "Hazır giyimde Türkiye'nin toplam ihracatından hedeflediğimiz payı alamadık. Sektörümüz, 2015 öncesinde küresel pastadan yüzde 3.6 oranında pay alırken, bu oran 2020'de yüzde 3.2'ye düştü. Bana göre sektörümüz, doğru adımların atılması halinde küresel hazır giyim sektöründen yüzde 5 pay alabilecek potansiyele sahip. İhracatta birim değerimizi artırmanın yolu organize perakende ihracatının yukarı çekilmesinden geçiyor. Hazır giyim markalarımızın yurt dışında açacakları mağazalar için desteklerde bulunacağız. Çünkü markalarımız yurtdışındaki mağazalarına daha yüksek fiyattan mal göndererek, birim ihracat fiyatını yukarı çıkıyor. Öte yandan geçen yıl yapılan 20 milyar dolarlık hazır giyim ihracatının 2.5 milyar doları medikal ürünlerden geldi. Oysa Çin 80 milyar dolarlık medikal ürün ihraç etti. Oysa maske, tulum, önlük gibi ürünlerde daha iyi organize olabilseydik, daha yüksek bir ihracat rakamına erişebilirdik" dedi.
Sektörde eleman açığı ciddi sorun
İHKİB Yönetim Kurulu Üyesi Karaca, sektörde yaşanan ara eleman sorunu için de formül geliştirdiklerini aktararak, şunları söyledi: "Üreticilerimizin en büyük sorunlarından biri de yeni personel bulamamak. Maalesef birçok firma eleman bulamadığı bazı üretim hatlarını kapattı. Devlet ve sanayi bir araya gelip bu sorunu halletmeli. Gelişmiş ülkelerde yeni elemanlar 45 gün oryantasyona tabi tutuluyor. Biz de ise direkt fabrikaya alınıyor ve üretmediği halde neredeyse 6 ay maaş ödeniyor. Sektörümüzün personel ihtiyacını karşılamak için öncelikle usta öğreticiler yetiştireceğiz, sonra kalıcı eğitim birimlerinde bu usta öğreticilerimiz ile kursiyerlerimize eğitim vereceğiz, 45-60 gün arasında gömlek, tişört gibi ürünler dikebilecek hale getireceğiz ve firmalarımıza yerleştireceğiz. Bunun için de ilçe belediyelerimiz ile koordineli çalışacağız."
İstanbul Hazır Giyim ve Konfeksiyon İhracatçıları Birliği (İHKİB) Yönetim Kurulu Üyesi Özkan Karaca, İHKİB'in Nisan ayında gerçekleştirilecek olağan seçimli genel kurulunda başkan adayı olduğunu açıkladı. İHKİB Başkanı Mustafa Gültepe'nin de yeniden aday olması bekleniyor. Karaca ve yönetiminin seçim manifestosu, 'Daha çok üretim, daha çok ihracatçı, daha çok ihracat.' Özkan Karaca, İstanbul'da düzenlediği basın toplantısında, küçük üreticilerin ve ihracatçı KOBİ'lerin sesi olacaklarını dile getirerek, "Ülkemizde ticaret yapanların yüzde 98.3'nü, toplam istihdamın yüzde 67'sini ve toplam ihracatımızın yüzde 47'sini KOBİ'ler yapıyor. İHKİB bünyesinde kurumsal gelişim danışmanlık firmaları ile anlaşmalar yapacağız, ihracatçılarımıza destek için firmalarına göndereceğiz. Depodan yüklemeye kadar verimini artırıp fire oranlarını düşürmelerini sağlayacağız. Kişisel gelişim danışmanlığında uzman firmalar ile anlaşma yapacağız" dedi.
Yeni şeyler yapmak lazım
Hazır giyim ihracatında kilogram başı değerin 2017 öncesinde 19 dolar olduğunu, şimdi ise bu rakamın 16 dolara düştüğüne dikkati çeken Özkan Karaca, "Hazır giyimde Türkiye'nin toplam ihracatından hedeflediğimiz payı alamadık. Sektörümüz, 2015 öncesinde küresel pastadan yüzde 3.6 oranında pay alırken, bu oran 2020'de yüzde 3.2'ye düştü. Bana göre sektörümüz, doğru adımların atılması halinde küresel hazır giyim sektöründen yüzde 5 pay alabilecek potansiyele sahip. İhracatta birim değerimizi artırmanın yolu organize perakende ihracatının yukarı çekilmesinden geçiyor. Hazır giyim markalarımızın yurt dışında açacakları mağazalar için desteklerde bulunacağız. Çünkü markalarımız yurtdışındaki mağazalarına daha yüksek fiyattan mal göndererek, birim ihracat fiyatını yukarı çıkıyor. Öte yandan geçen yıl yapılan 20 milyar dolarlık hazır giyim ihracatının 2.5 milyar doları medikal ürünlerden geldi. Oysa Çin 80 milyar dolarlık medikal ürün ihraç etti. Oysa maske, tulum, önlük gibi ürünlerde daha iyi organize olabilseydik, daha yüksek bir ihracat rakamına erişebilirdik" dedi.
Sektörde eleman açığı ciddi sorun
İHKİB Yönetim Kurulu Üyesi Karaca, sektörde yaşanan ara eleman sorunu için de formül geliştirdiklerini aktararak, şunları söyledi: "Üreticilerimizin en büyük sorunlarından biri de yeni personel bulamamak. Maalesef birçok firma eleman bulamadığı bazı üretim hatlarını kapattı. Devlet ve sanayi bir araya gelip bu sorunu halletmeli. Gelişmiş ülkelerde yeni elemanlar 45 gün oryantasyona tabi tutuluyor. Biz de ise direkt fabrikaya alınıyor ve üretmediği halde neredeyse 6 ay maaş ödeniyor. Sektörümüzün personel ihtiyacını karşılamak için öncelikle usta öğreticiler yetiştireceğiz, sonra kalıcı eğitim birimlerinde bu usta öğreticilerimiz ile kursiyerlerimize eğitim vereceğiz, 45-60 gün arasında gömlek, tişört gibi ürünler dikebilecek hale getireceğiz ve firmalarımıza yerleştireceğiz. Bunun için de ilçe belediyelerimiz ile koordineli çalışacağız."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.