İhracatta sarı alarm
Bu yılın ilk 5 ayında iyi giden ihracat, 9 günlük Ramazan Bayramı'nın da etkisiyle Haziran ayında tökezledi. İhracat, Haziran 2019'da Haziran 2018'e göre yüzde 14.86 gerileyerek 11 milyar 597 milyon dolar olarak gerçekleşti
RECEP BAHAR/DETAY HABER
Mayıs ayında Genel Ticaret Sistemi'ne (GTS) göre yüzde 11.4 artarak, 16 milyar 803 milyon dolara ulaşan ihracat, uzun Ramazan Bayramı tatilinin etkisiyle Haziran 2019'da Haziran 2018'e göre yüzde 14.86 gerileyerek 11 milyar 597 milyon dolar olarak gerçekleşti.
İhracat, nispeten kısa süreli bir Ramazan Bayramı'nın yaşandığı Haziran 2018'de ise 13 milyar 621 milyon dolardı.
Geçen yıl Haziran ayında 19 milyar 544 milyon dolar olan ithalat ise Haziran 2019'da 15 milyar 86 milyon dolara indi. İthalatta oransal düşüş yüzde 22.81 oldu. İhracat rakamının keskin şekilde düşmesi, ithalatın ise Mayıs 2019'a göre aşağı yukarı aynı seviyede kalmasının etkisiyle ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 76.9'a indi.
Oysa Ağustos 2018 - Mayıs 2019 döneminde aylık bazda ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 80'den aşağı inmemişti. Haziran ayında dış ticaret açığı 3 milyar 489 milyon dolar olarak gerçekleşti.
Ticaret Bakanı Ruhsar Pekcan, yaptığı değerlendirmede "Bayram tatili nedeniyle, GTS'ye göre Haziran ayı ihracatımız 10 Haziran itibarıyla, geçen yılın aynı dönemine göre eksi 3 milyar 790 milyon dolar ile başlamıştır.
Tatilin bitmesiyle hızlı bir ivme kazanan ihracatımız haziranın son 20 gününde yüzde 19,6 artışla bayram nedeniyle oluşan ihracat kayıplarını büyük ölçüde telafi ederek, bu farkın 2 milyar 24 milyon dolara inmesini sağlamıştır" dedi.
İhracat sendeliyor mu?
Bu yılın ilk 6 aylık rakamıyla geçen yılın Ocak-Haziran dönemi karşılaştırıldığında ihracat yüzde 2.18 artarak, 86 milyar 326 milyon dolardan 88 milyar 207 milyon dolara çıktı.
Aynı dönemde ithalat 128 milyar 263 milyon dolardan yüzde 20.34 azalarak 102 milyar 170 milyon dolara indi. Türkiye, bu yılın ilk aylık döneminde 13 milyar 936 milyon dolar dış ticaret açığı verdi.
Bu rakam 2004'ten bu yana 'en düşük ilk 6 aylık dış ticaret açığı' olarak kayıtlara geçti. Ocak-Haziran 2019 döneminde ihracatın ithalatı karşılama oranı yüzde 86.3 olarak gerçekleşti.
Otomotiv yine ilk sırada
Haziran ayında ihracatta lider ülke yine Almanya olurken, bu ülkeye ihracat 1 milyar 75 milyon dolar oldu. Almanya'yı 684 milyon dolarla İngiltere, 639 milyon dolarla Fransa takip etti.
Haziran'da en güçlü ihracat artışını yüzde 410 ile Singapur'a, yüzde 192 ile Malta'ya ve yüzde 146 ile Nijerya'ya gerçekleşti. Otomotiv sektörü geçen ay 2.2 milyar dolar ihracat ile ilk sırada yer alırken, onu 1.3 milyar dolarla kimyevi maddeler, 1.1 milyar dolar ile hazırgiyim ve konfeksiyon sektörü takip etti.
Haziran ayında en fazla ithalat yapılan ülke ise Rusya Federasyonu (1 milyar 581 milyon dolar) olurken, bu ülkeyi sırasıyla Çin (1 milyar 351 milyon dolar) ve Almanya (1 milyar 330 milyon dolar) izledi.
Hedef pazarlar Çin ve Japonya
İhracat rakamlarını değerlendiren TİM Başkanı İsmail Gülle, ihracatta peş peşe aylık bazda kırılan rekorların ardından Haziran ayı ihracatında 9 günlük Ramazan Bayramı tatilinin belirleyici olduğuna işaret ederek, "Haziranda 9 günlük bayram tatili dolayısıyla deyim yerinde ise sadece 3 hafta tam randımanlı ihracat gerçekleştirdik.
Nitekim yılbaşından bu yana haftalık ortalama 3.3 milyar dolar ihracat gerçekleştirmişken, 3-9 Haziran haftasında ihracatımız 381 milyon dolarda kaldı. Hesaplamalarımıza göre Haziran'da takvim etkisinden arındırılmış yapısal artış yüzde 8 düzeyinde" diye konuştu. Gülle, GTS'ye göre son 12 aylık ihracatın 179 milyar dolar olduğunun altını çizdi.
1 Temmuz'da Tokyo'da Cumhurbaşkanı Erdoğan'ın başkanlık ettiği toplantıda Japon iş dünyasıyla bir araya geldiklerini, buradaki temasların ardından Çin'de Pekin Expo'da Türk Günü etkinliklerine katıldıklarını kaydeden TİM Başkanı Gülle, "Uzakdoğu, bizler için son derece kritik bir pazar. Gerek Çin gerekse Japonya, pazar paylarımızın AB ve Ortadoğu ülkelerine göre hak ettiği potansiyele göre düşük kaldığı coğrafyalar. Artık globalleşen dünyada, geldiğimiz dijital çağda uzak yakın kavramı anlamını yitirdi.
Çin'e ve Japonya'ya ihracatımızı en az Almanya, Irak, ABD gibi ülkelerde edindiğimiz seviyeye çıkarmamız, bu artışta da, rekabetçi ürünlerimizin yanı sıra, yüksek teknolojili ürünlere ağırlık vermemiz son derece gerekli" dedi.