Japon lüksünün giriş kapısı: Lexus ES'in 35 yıllık tarih serüveni
Toyota'nın lüks otomobil markası Lexus, 1989 yılında pazara girdiği ilk günden bu yana, amiral gemisi LS 400'ün hemen yanında konumlandırdığı ES (Executive Sedan) modeliyle lüks segmentin önemli bir aktörü oldu
06.10.2025 00:10:00
Abdülkadir Gündoğdu
Abdülkadir Gündoğdu





Toyota'nın lüks otomobil markası Lexus, 1989 yılında pazara girdiği ilk günden bu yana, amiral gemisi LS 400'ün hemen yanında konumlandırdığı ES (Executive Sedan) modeliyle lüks segmentin önemli bir aktörü oldu.
"Erişilebilir lüks" felsefesini benimseyen ES, konfor, güvenilirlik ve yüksek işçilik kalitesi sunarak dünya çapında milyonlarca satış adedine ulaştı.
ES'in, Toyota'nın 1983'te başlattığı gizli "Circle-F" (Amiral Gemisi - Flagship) projesinden doğan, lüks ve performans için yeni standartlar belirleme misyonunun bir parçası olarak geliştirildiğini belirtmek gerekir.
1. Nesil (ES 250 - 1989–1991)

Doğuş: ES, Lexus markası ABD'de lanse edildiğinde amiral gemisi LS 400 ile birlikte tanıtılan ikinci model oldu.
Özellik: Toyota Camry platformunu paylaşan bu model, "giriş seviyesi lüks" alıcıları hedefledi. Sınıfına göre daha sofistike iç mekân detayları ve yolcu konforuna verdiği önemle dikkat çekti.
Kısa Ömür: Yalnızca iki yıl süren nispeten kısa üretim süresi nedeniyle, bu nesil ES modelleri günümüzde nadir görülen araçlardır.
2. Nesil (ES 300 - 1991–1996)

Kimlik Kazanma: 1992 model yılı için piyasaya sürülen bu nesil ile ES, ES 300 adını aldı ve daha güçlü 3.0 litrelik V6 motorla geldi.
Pazar Başarısı: İkinci nesil, markanın en çok satan modellerinden biri haline gelerek lüks sedan pazarındaki yerini sağlamlaştırdı.
3. Nesil (ES 300 - 1996–2001)
Güvenlik Odaklılık: Yeni nesil, güvenlik özelliklerine büyük önem verdi. Kafa darbe koruması ve ön koltuklar için emniyet kemeri ön gerdiricileri gibi dönemi için ileri düzey özellikler sunuldu.
4. Nesil (ES 300 / ES 330 - 2001–2006)
Motor Güncellemesi: Dördüncü nesilde ilk olarak 3.0 litrelik V6 motor kullanılırken, 2004 model yılında motor hacmi büyüdü ve modelin adı ES 330 olarak değişti.
İç Mekân İyileştirmeleri: Deri koltuklar ve uydu navigasyon sistemi gibi lüks özellikler bu nesilde öne çıkan farklardı.
5. Nesil (ES 350 - 2006–2012)

Performans Zirvesi: Bu nesil, daha güçlü 3.5 litrelik V6 motoru ve altı ileri otomatik şanzımanıyla o dönemde LS 400'den daha hızlı, daha sessiz ve daha yakıt verimli olduğu iddia edilen bir sürüş deneyimi sundu.
Modern Özellikler: Geri görüş kamerası, çift bölgeli iklim kontrolü ve park yardımı gibi modern özellikler bu nesille birlikte geldi.
6. Nesil (2012–2018)
Tasarım Dili: Lexus'un karakteristik "mil ızgara" (spindle grille) tasarım dilini benimseyerek daha belirgin bir görsel kimlik kazandı.
Hibrit Girişimi: Bu nesilde, ES serisine kendi kendini şarj eden ilk hibrit versiyon olan ES 300h katıldı.
7. Nesil (2018–Günümüz)
Dinamik Dönüşüm: Tamamen yeni Global Mimari (GA-K) platformu üzerine inşa edilen yedinci nesil, geleneksel konforuna ek olarak daha dinamik bir dış tasarım ve daha sportif bir sürüş performansı sundu.
Ölçü Artışı: Araç, daha uzun, daha alçak ve daha geniş yapısıyla daha oturaklı bir duruş sergiledi.
Dördüncü Nesil Hibrit: ES 300h, 2.5 litrelik benzinli motoru ve elektrikli motoru birleştiren dördüncü jenerasyon hibrit sistemiyle dikkat çekti. Bu versiyon, toplamda 218 HP güç üretirken, yakıt verimliliğini üst seviyede tuttu.
Pazar Genişlemesi: Bu jenerasyon, Batı ve Orta Avrupa pazarlarında ilk kez satışa sunularak Lexus'un vizyonunu daha geniş kitlelere yaydı.
Güncel Durum (2025/2026 Model Yılları)
Lexus, ES'i sürekli yenilemeye devam ediyor. Son tanıtılan versiyonlar, elektrikli güç aktarma organları ve ileri teknolojilerle lüks sedan anlayışını yeniden şekillendirerek, ES'in Executive Sedan kimliğini geleceğe taşıyor.
Lexus ES, ilk üretildiği 1989 yılından bu yana 7 (ve bazı kaynaklara göre 8.) nesil boyunca sürekli evrim geçirerek, markanın RX lüks SUV modelinden sonra en çok satan ikinci modeli konumunda yer alıyor. Konfor, güvenilirlik ve teknolojiye olan bağlılığıyla, otomotiv dünyasında "ulaşılabilir lüks"ün en uzun soluklu temsilcilerinden biri olmayı sürdürüyor.
"Erişilebilir lüks" felsefesini benimseyen ES, konfor, güvenilirlik ve yüksek işçilik kalitesi sunarak dünya çapında milyonlarca satış adedine ulaştı.
ES'in, Toyota'nın 1983'te başlattığı gizli "Circle-F" (Amiral Gemisi - Flagship) projesinden doğan, lüks ve performans için yeni standartlar belirleme misyonunun bir parçası olarak geliştirildiğini belirtmek gerekir.
1. Nesil (ES 250 - 1989–1991)

Doğuş: ES, Lexus markası ABD'de lanse edildiğinde amiral gemisi LS 400 ile birlikte tanıtılan ikinci model oldu.
Özellik: Toyota Camry platformunu paylaşan bu model, "giriş seviyesi lüks" alıcıları hedefledi. Sınıfına göre daha sofistike iç mekân detayları ve yolcu konforuna verdiği önemle dikkat çekti.
Kısa Ömür: Yalnızca iki yıl süren nispeten kısa üretim süresi nedeniyle, bu nesil ES modelleri günümüzde nadir görülen araçlardır.
2. Nesil (ES 300 - 1991–1996)

Kimlik Kazanma: 1992 model yılı için piyasaya sürülen bu nesil ile ES, ES 300 adını aldı ve daha güçlü 3.0 litrelik V6 motorla geldi.
Pazar Başarısı: İkinci nesil, markanın en çok satan modellerinden biri haline gelerek lüks sedan pazarındaki yerini sağlamlaştırdı.
3. Nesil (ES 300 - 1996–2001)
Güvenlik Odaklılık: Yeni nesil, güvenlik özelliklerine büyük önem verdi. Kafa darbe koruması ve ön koltuklar için emniyet kemeri ön gerdiricileri gibi dönemi için ileri düzey özellikler sunuldu.
4. Nesil (ES 300 / ES 330 - 2001–2006)
Motor Güncellemesi: Dördüncü nesilde ilk olarak 3.0 litrelik V6 motor kullanılırken, 2004 model yılında motor hacmi büyüdü ve modelin adı ES 330 olarak değişti.
İç Mekân İyileştirmeleri: Deri koltuklar ve uydu navigasyon sistemi gibi lüks özellikler bu nesilde öne çıkan farklardı.
5. Nesil (ES 350 - 2006–2012)

Performans Zirvesi: Bu nesil, daha güçlü 3.5 litrelik V6 motoru ve altı ileri otomatik şanzımanıyla o dönemde LS 400'den daha hızlı, daha sessiz ve daha yakıt verimli olduğu iddia edilen bir sürüş deneyimi sundu.
Modern Özellikler: Geri görüş kamerası, çift bölgeli iklim kontrolü ve park yardımı gibi modern özellikler bu nesille birlikte geldi.
6. Nesil (2012–2018)
Tasarım Dili: Lexus'un karakteristik "mil ızgara" (spindle grille) tasarım dilini benimseyerek daha belirgin bir görsel kimlik kazandı.
Hibrit Girişimi: Bu nesilde, ES serisine kendi kendini şarj eden ilk hibrit versiyon olan ES 300h katıldı.
7. Nesil (2018–Günümüz)
Dinamik Dönüşüm: Tamamen yeni Global Mimari (GA-K) platformu üzerine inşa edilen yedinci nesil, geleneksel konforuna ek olarak daha dinamik bir dış tasarım ve daha sportif bir sürüş performansı sundu.
Ölçü Artışı: Araç, daha uzun, daha alçak ve daha geniş yapısıyla daha oturaklı bir duruş sergiledi.
Dördüncü Nesil Hibrit: ES 300h, 2.5 litrelik benzinli motoru ve elektrikli motoru birleştiren dördüncü jenerasyon hibrit sistemiyle dikkat çekti. Bu versiyon, toplamda 218 HP güç üretirken, yakıt verimliliğini üst seviyede tuttu.
Pazar Genişlemesi: Bu jenerasyon, Batı ve Orta Avrupa pazarlarında ilk kez satışa sunularak Lexus'un vizyonunu daha geniş kitlelere yaydı.
Güncel Durum (2025/2026 Model Yılları)
Lexus, ES'i sürekli yenilemeye devam ediyor. Son tanıtılan versiyonlar, elektrikli güç aktarma organları ve ileri teknolojilerle lüks sedan anlayışını yeniden şekillendirerek, ES'in Executive Sedan kimliğini geleceğe taşıyor.
Lexus ES, ilk üretildiği 1989 yılından bu yana 7 (ve bazı kaynaklara göre 8.) nesil boyunca sürekli evrim geçirerek, markanın RX lüks SUV modelinden sonra en çok satan ikinci modeli konumunda yer alıyor. Konfor, güvenilirlik ve teknolojiye olan bağlılığıyla, otomotiv dünyasında "ulaşılabilir lüks"ün en uzun soluklu temsilcilerinden biri olmayı sürdürüyor.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.