Bütün bu izahları göz önünde bulundurarak bazı alimlerin bu konuda yaptıkları tespitleri birleştirirsek genellikle üzerinde ittifaka varılan hususları şöyle maddeleyebiliriz: 1- Bütün bedeni örten elbise olması.2- İnce ve şeffaf olmaması:Zira böyle olan elbise görmeye mani değildir ya da daha doğru ifadesiyle "göstermesinler" nehyinin icabına uygun değildir. Çünkü altını gösterir. Hz. Resûlullah ince elbiseyle yanına giren Esma'dan yüzünü çevirmiştir. (Ebu Davud). Hz. Aişe yanına ince bir başörtü ile giren Hafsa bint-i Addurrahman'ın başörtüsünü yırtmış ve ona kaim bir başörtüsü örtmüştür. (İbn Sa'd, Tahakal, VIII, 71-72).3- Dar olup vücut hatlarını belli etmemesi:Dar elbiseler giyen kadını Allah Resulü çıplak saymış ve cehennemlik olduğunu bildirmiştir. (el-Camui'u's-Sağir, 232, Müslim'den)."Allah'ın lanetine uğradığı" ve "cehennemde olacakları" bildirilen "giyinik çıplaklar"ı, Serahsi, "ince elbiseler giydiklerinden dolayı çıplak gibi olan kadınlar" diye açıklamıştır. (Serahsi, Mebsut, 8, 155).Hz. Ömer halka dağıttığı bir çeşit elbisenin vücut hatlarını belli edeceği için kadınlara giydirilmemesini emretmiştir. (Beyhaki, II, 234-35, Serahsi, Mebsut, X, 155).Kadının vücut hatlarını belli eden elbisesine bakmak o uzuvlara bakmak sayılmıştır. (ez-Zeyla'i, Tebyinü'l-Hakaik, VI; 17).İbn Abidin, "Kim bir kadını arkadan hayale dalar, elbisesini görür, nihayet kemiklerinin şekli kendisine belirirse cennetin kokusunu duyamaz, hadisini delil tutarak, uzuvların şeklini belli eden elbise, kadın olsa ve cildi göstermese bile yasaktır" diyor. (İbn Abidin, Reddu'l-Muhtar, I, Mısır).4- Kokusunun duyulmaması:Aslında Allah Resûlü kokuyu çok medh u sena etmekle beraber başkaları duysun diye koku sürünüp çıkan kadını zina etmiş olarak nitelemiş. (Ebu Davud, Tereccül, 7; Tirmizi, Edeb, 35; Nesai, Zine, 35; Darimi, İsti'zan, 18). ve koku sürünüp camiye giden kadının namazının kabul olunmayacağını bildirmiştir.5- Erkek elbisesine benzememesi:Allah Resûlü hem erkeğe benzeyen kadına hem de kadına benzeyen erkeğe lanet etmiş ve böyle davrananların evlere sokulmamasını emretmiştir. (Buhari, Libas, 62; Ebu Davud, Edeb, 53; Tirmizi; Edeb, 34).Modern tıbbın bu kabil davranışları dengesizlik sayması ve gerek giyim kuşamında, gerekse birtakım özel hallerde karşı cinse benzeme eylemini homoseksüellikle izah ederek seksüel slimulus bozuklukları cümlesinden değerlendirmesi bu maddenin izahı için ilginçtir. (Songar, Ayhan, Psikiyatri, Psikoloji ve Ruh Hastalıkları, İst, 1980).6- Elbisenin bizzat kendisinin de ziynet olmaması:Zira ziynetlerin gösterilmesi ayetle yasaklanmıştır (Sabunî, II, 384-86'dan ihtisar).Allah Resûlü kendisine biat eden kadınlardan cahiliye kadınları gibi ziynetlerini göstererek dışarı çıkmamaları için biat alıyordu. (Nasiru'd-Din el-Elbani, Hicab, Terc. 52, İslam'da Kılık-Kıyafet ve Örtünme, İSAV, İstanbul, Ocak 1991; Prof Dr. Haydar Baş, İslam'da Kadın Hakları, İcmal Yayıncılık, s.93-132).
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016