logo
31 MAYIS 2025

Kargo şirketleriyle sorun yaşıyor musunuz?

Son yıllarda tüketiciler, üreticiler ve kargo şirketleri arasında yaşanan olumsuzluklar hakkında konuşan Av. Dr. Ali Önal, tarafların hak ve sorumlulukları hakkında bilgiler verdi

25.09.2023 10:09:00
İhlas Haber Ajansı
Kargo şirketleriyle sorun yaşıyor musunuz?
Kargo şirketleriyle sorun yaşıyor musunuz?
Son yıllarda tüketiciler, üreticiler ve kargo şirketleri arasında yaşanan olumsuzluklar hakkında konuşan Av. Dr. Ali Önal, tarafların hak ve sorumlulukları hakkında bilgiler verdi. Taşıyıcı şirketlerin hasar gören paketlerde sorumluluk kabul etmediklerine dair imza istedikleri iddiaları hakkında konuşan Önal, 'Kargo şirketlerinin sorumluluk kabul etmiyorum şeklindeki söylemi varsa, bunlar geçersiz ihtirazı kayıtlardır. Bunların her şekilde tüketicinin lehine olacak şekilde yorumlanan Yargıtay kararları mevcuttur. Vatandaşların imza atmaması mümkündür' dedi.

Son yıllarda internet alışverişlerinin artmasıyla tüketiciler, üreticiler ve taşıyıcı firmalar arasında birçok anlaşmazlık meydana geliyor. Taraflar, çoğu zaman yaşadıkları anlaşmazlıkları hukuk yoluyla çözüme kavuşturmaya çalışırken, özellikle tüketiciler, bireysel hak ve sorumlulukları hakkında yetersiz bilgi sahibi olduğu için, hukuk yoluna başvurmaktan çekiniyor.

Konuyla ilgili açıklamalarda bulunan Avukat Dr. Ali Önal, vatandaşların, gerekli durumlarda hukuk yoluyla haklarını aramalarını, yasaların tüketiciyi de koruduğunu belirtti. Tüketicilerin, kargo şirketleri aracılığıyla teslim aldığı ürünleri kontrol etmesinin, ayıplı ya da yanlış ürün gelmesi durumunda, ürünü şerh düşerek almasının çok önemli olduğunu ifade eden Önal, 'Ayıplı ürünü şerh düşmek şartıyla ürünü teslim alan tüketiciler, ürünü teslim aldıktan sonra dilerse doğrudan dava yoluna başvurabilir, dilerse de kargo şirketine iade edebilir' dedi.

'Tüketici mağdur olduğu zaman kanun uyarınca hak iddia edebilir'



Eskişehir'de hizmet veren Avukat Dr. Ali Önal, internet alışverişi yaptıktan sonra ürünü kargo şirketleri aracılığıyla teslim alan vatandaşların, mağdur olmaları halinde hak iddia edebileceklerini söyledi. Kanunların hem üreticileri hem aracı şirketleri hem de tüketicileri koruduğunu dile getiren Önal,
'Günümüzde internet satışlarının artmasıyla birlikte satış şirketleri, internet siteleri gibi satışa aracılık eden şirketler ve kargo şirketleri arasında ürünlerin teslimatı noktasında pek çok sorunlu vakada karşılaşmaktayız. Örnek vermek gerekirse, tüketici bir ürünü internet sitesinden satın alıyor. Ancak bu ürün kargo şirketiyle tüketiciye teslim ediliyor. Tüketici ürünü açıyor, bakıyor ki ürün hatalı, istediği gibi olmayan, kırık ya da yanlış ürün gönderilmiş. Bu durumda tüketici ile hem internet sitesi hem ürünü üreten hem de bu ürünleri teslim eden kargo şirketi arasında bir ihtilaf meydana geliyor.

Aslında bir tarafta tüketici var, tüketicinin karşısında da 3 tane farklı kurum var. Birincisi üretici, ikincisi aracı şirket üçüncüsü de kargo şirketi. Tabii burada tüketici kendisi mağdur olduğu için bu üç şirkete birden tüketici kanunu uyarınca müteselsil sorumluluk çerçevesinde hak iddia edebilir. Yani tüketici diyebilir ki; 'bir aracı internet sitesine ben ürün iadesi yapmak istiyorum, istediğim ürün gelmedi.' Alıcı kişi üreticiye doğrudan başvurabilir, tüketici kanunu buna izin veriyor. Tüketici, hasarın kargo şirketinden kaynaklandığını görüyorsa, bu konuda doğrudan kargo şirketine de başvuruda bulunabilir' dedi.

'Ürünler teslim alındıktan sonra derhal kontrol edilmeli'

Üretici firmalar ve aracı şirketlerin sorumluluğu olduğu gibi tüketicilerin de sorumlulukları olduğunu ifade eden Avukat Dr. Ali Önal, tüketicinin asıl sorumluluğunun ürünü kontrol etmesi olduğunu söyledi. Ürün teslim alınır alınmaz kontrol etmenin yasal zeminde net bir avantaj olduğunun altını çizen Önal,
'Yargıtay'ın 2021 yılında Hukuk Genel Kurulu'nun vermiş olduğu bir karar var. Bu kararda der ki, 'Tüketici, ürünü teslim aldıktan sonra kargo şirketinden derhal muayene etmelidir.' Eğer muayene etmesi sonrasında bir hasar görmüş ise bunu ihtirazı kayıt dediğimiz, kargo şirketinin temsilcisine şerh düşmek şartıyla; yani 'bu ürün hatalı geldi, kırık geldi, dava hakkı saklıdır' gibi bir şerh düşmek şartıyla ürünü teslim alabilir.

Bu ürünü teslim aldıktan sonra tüketici dilerse doğrudan dava yoluna başvurabilir, dilerse de kargo şirketine bunu iade edebilir. Bu noktada Yargıtay Hukuk Genel Kurulu da tüketicinin hakkının baki olduğunu, ihtirazı kayıt düşmek şartıyla belirtmektedir. Ayrıca zaten bu durum bizim Türk Ticaret Kanunu 889'uncu maddesinde de yine taşıyıcının yükümlülüklerini belirtmiş. Yani bu taşıyıcı kargo şirketinin yükümlülüklerini belirtmiş. Orada der ki; 'tüketici derhal bunu ürünü kontrol edip açık bir ayıp varsa bunu belirtir. 7 gün içerisinde yine iade edebilir ancak nihayet ayıplı bir ürün varsa, kargo şirketinin sorumluluk açısından 21 güne kadar tüketicinin bildirim yükümlüğü vardır.' Tabii ki asıl tavsiyemiz ürünler kontrol edilmeli.

Teslim alındıktan sonra derhal kontrol edilmeli. Kırık hata vesaire var ya istediğim ürünü bu derhal ilgili temsilciye veya kargo şeklinde belirtilmeli ki burada süreler çok önemli. Süreler geçtiği zaman tüketicinin bütün bildirim hakları ortadan kalkıyor. Bir de son olarak şunu ekleyeceğim, geçtiğimiz sene Eylül ayında mesafeli satış yönetmeliği Yürürlüğe girdi. Bu yönetmelikte tüketicinin 14 gün içerisinde kayıtsız şartsız cayma hakkının da olduğu da belirtilmişti' şeklinde konuştu.

'Kargo şirketlerinin 'sorumluluk kabul etmiyorum' şeklindeki söylemleri geçersiz ihtirazı kayıtlardır'

Vatandaşların bireysel gönderimlerdeki haklarından da bahseden Avukat Dr. Ali Önal, son dönemlerde birçok vatandaşın, kargo şirketlerinin sorumluluk kabul etmemek için imza attırdıkları iddiaları üzerine de konuştu. Böyle bir uygulamanın olmaması gerektiğini dike getiren Önal, şöyle konuştu;
'Kargo şirketlerinin sorumluluk kabul etmiyorum şeklindeki söylemleri geçersiz ihtirazı kayıtlardır. Bunların her şekilde tüketicinin lehine olacak şekilde yorumlanan Yargıtay kararları mevcuttur. Vatandaşların, imza atmaması mümkündür. Alıcılar ise ürünü tam olarak kontrol etmeden teslim aldığını belirten bir şekilde imza atması yerinde bir uygulama olacaktır.'
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Meclis'te 'Terörsüz Türkiye' mesaisi
Kurtulmuş ile Özel görüştü
İsrail, Gazze'deki ateşkesin amacını açıkladı
İran'a odaklanmak için...
Suriye-İsrail dolaylı müzakereleri sürüyor
Suriye Enformasyon Bakanı açıkladı
Trump, çelikte tarifeyi yüzde 50'ye çıkardı
"Bir ulusal güvenlik meselesi"
Eski başkan da aynı kafadaydı
MÜSİAD asgari ücrete zamma soğuk
Türkiye'de tek tük satılıyor!
Türk işçisi Amerikalılar için araba fiyatına buzdolabı üretiyor
Daha kötüsünü Covid-19 döneminde görmüştük
Tarımda ve sanayide alarm
Şampiyon sezonu galibiyetle kapattı
Galatasaray 95 puan topladı
Saraçhane eylemlerinde tutuklanmışlardı
14 genç ilk duruşmada tahliye edildi
'Açık tehditler alıyorum'
'Bu partinin harim-i ismetinde boğmaya muktediriz'
Kartalkaya'daki yangın faciasıyla ilgili gelişme
İddianame kabul edildi
Bakan Fidan Zelenskiy'le görüştü
Buluşma Kiev'de gerçekleşti
Suriye'den çekilme sinyali
'Görevin yüzde 99'unu tamamladı'
Yeni faiz çıkışı!
'Faizi meşru göremeyiz'
Açlık sınırı 25 bin 92 lira
Yoksulluk sınırı 81 bin 734 lira
Meclis'te 'Terörsüz Türkiye' mesaisi
Kurtulmuş ile Özel görüştü
İsrail, Gazze'deki ateşkesin amacını açıkladı
İran'a odaklanmak için...
123456789101112131415
Meclis'te 'Terörsüz Türkiye' mesaisi
Kurtulmuş ile Özel görüştü
İsrail, Gazze'deki ateşkesin amacını açıkladı
İran'a odaklanmak için...
Suriye-İsrail dolaylı müzakereleri sürüyor
Suriye Enformasyon Bakanı açıkladı
Trump, çelikte tarifeyi yüzde 50'ye çıkardı
"Bir ulusal güvenlik meselesi"
Eski başkan da aynı kafadaydı
MÜSİAD asgari ücrete zamma soğuk
Türkiye'de tek tük satılıyor!
Türk işçisi Amerikalılar için araba fiyatına buzdolabı üretiyor
Daha kötüsünü Covid-19 döneminde görmüştük
Tarımda ve sanayide alarm
Şampiyon sezonu galibiyetle kapattı
Galatasaray 95 puan topladı
Saraçhane eylemlerinde tutuklanmışlardı
14 genç ilk duruşmada tahliye edildi
'Açık tehditler alıyorum'
'Bu partinin harim-i ismetinde boğmaya muktediriz'
Kartalkaya'daki yangın faciasıyla ilgili gelişme
İddianame kabul edildi
Bakan Fidan Zelenskiy'le görüştü
Buluşma Kiev'de gerçekleşti
Suriye'den çekilme sinyali
'Görevin yüzde 99'unu tamamladı'
Yeni faiz çıkışı!
'Faizi meşru göremeyiz'
Açlık sınırı 25 bin 92 lira
Yoksulluk sınırı 81 bin 734 lira
Meclis'te 'Terörsüz Türkiye' mesaisi
Kurtulmuş ile Özel görüştü
İsrail, Gazze'deki ateşkesin amacını açıkladı
İran'a odaklanmak için...
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.