Çok şükür Allah'ın lütfu inayetiyle bir Ramazan ayını idrak ettik. Allah tekrarlarına kavuşturup en güzel şekilde yaşamayı tüm İslam âlemine nasip etsin. Ramazan ayının ardından Şevval ayında Peygamber Efendimiz'in (s.a.a) hadisinde müjdelediği faziletlere erişmek için 6 gün oruçlar da tutuldu. Müslim de rivayet edilen hadisi şeriflerden bir tanesinde:
"Bir Müslüman ramazan-ı şerif orucunu tutsa, altı günde şevvalden ilâve etse bütün bir yıl oruçlu geçirmiş gibi olur." buyruluyor. Bir başka hadisi şerifte de:
"Bir ay oruç (onla çarpılınca) on ay eder; Altı gün de (onla çarpılınca) iki ay eder. Bunların yekünü ise bir yıl yapar."( Dârimî II, 21), buyruldu.
Hariz b. Abdullah, Zürâre'den, o da Ebu Câfer'den (Muhammed
Bâkır) şöyle rivayet etmiştir:
"İslam beş şey üzerine tekrar edilmiştir. Namaz, zekât, hac, oruç, velayet." Zürâre der ki: "Şöyle dedim: Bunlardan hangisi daha üstündür?"
İmam (a.s.) buyurdu ki: "En üstünü velayettir. Çünkü velayet bunların anahtarıdır. Velayet yetkisine sahip olan kişi bunları gösterir."
Dedim ki: "Sonra hangisi daha üstündür?" "Namaz daha üstündür" dedi. "Çünkü Resûlullah (s.a.v.), 'Namaz, sizin dininizin direğidir' buyurmuştur."
Dedim ki: "Sonra hangisi daha üstündür?"
"Zekât daha üstündür" dedi." "Çünkü zekât, onunla beraber zikredilmiş ama namaz önce anılmıştır. Ayrıca Resûlullah (s.a.v.);
'Zekât günahları giderir' buyurmuştur."
Dedim ki: "Fazilet bakımından ondan sonra hangisi gelir?"
"Hac gelir" dedi. Nitekim, Allah şöyle buyurmuştur: 'Yoluna gücü yetenlerin o evi haccetmesi, Allah'ın insanlar üzerindeki bir hakkıdır. Kim inkâr ederse bilmelidir ki, Allah bütün âlemlerden müstağnidir.'(Âl-i İmran, 97)
Ayrıca Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: 'Allah tarafından kabul edilen bir hac, yirmi nafile namazdan daha hayırlıdır. Kim yedi kere sayarak bu evin etrafını tavaf ederse ve iki rekât namaz kılarsa, Allah onu bağışlar.' Ayrıca Peygamber Efendimiz (s.a.v.), Arefe ve Müzdelife günlerinin faziletiyle ilgili olarak birçok açıklamalarda bulunmuştur."
Dedim ki: "Peki, bundan sonra ne gelir?"
"Oruç gelir" buyurdular. Dedim ki:
"Niçin oruç bunların tümünün sonuna düştü?" "Resûlullah (s.a.v.) buyurdu ki: Oruç ateşin kalkanıdır." Sonra şöyle dedi: "Bir şeyin en üstün olmasının göstergesi, onu kaçırdığın zaman geri dönüp aynısını yapmadığın sürece ondan dolayı yaptığın tevbenin kabul edilmemesidir. Namaz, zekât, hac ve velayetin yerini hiçbir şey tutamaz, onları bizzat yerine getirmekten başka seçenek yoktur. Fakat orucu kaçırdığın veya bir kusurun olduğu yahut yolculuğa çıktığın zaman, onun yerine başka bir zaman tutabilirsin ve bu günahı sadaka ile karşılarsın, ayrıca kaza yapmana gerek olmaz. Fakat diğer dördünü yerine getirmediğin zaman, onların yerini dolduracak başka bir şey, yapman mümkün değildir.
(Prof. Dr. Haydar Baş, İmam Rıza, s.261; Usul-i Kâfi , Kuleynî, c. 2, s. 45-46). (Devam edecek)?
"Bir Müslüman ramazan-ı şerif orucunu tutsa, altı günde şevvalden ilâve etse bütün bir yıl oruçlu geçirmiş gibi olur." buyruluyor. Bir başka hadisi şerifte de:
"Bir ay oruç (onla çarpılınca) on ay eder; Altı gün de (onla çarpılınca) iki ay eder. Bunların yekünü ise bir yıl yapar."( Dârimî II, 21), buyruldu.
Hariz b. Abdullah, Zürâre'den, o da Ebu Câfer'den (Muhammed
Bâkır) şöyle rivayet etmiştir:
"İslam beş şey üzerine tekrar edilmiştir. Namaz, zekât, hac, oruç, velayet." Zürâre der ki: "Şöyle dedim: Bunlardan hangisi daha üstündür?"
İmam (a.s.) buyurdu ki: "En üstünü velayettir. Çünkü velayet bunların anahtarıdır. Velayet yetkisine sahip olan kişi bunları gösterir."
Dedim ki: "Sonra hangisi daha üstündür?" "Namaz daha üstündür" dedi. "Çünkü Resûlullah (s.a.v.), 'Namaz, sizin dininizin direğidir' buyurmuştur."
Dedim ki: "Sonra hangisi daha üstündür?"
"Zekât daha üstündür" dedi." "Çünkü zekât, onunla beraber zikredilmiş ama namaz önce anılmıştır. Ayrıca Resûlullah (s.a.v.);
'Zekât günahları giderir' buyurmuştur."
Dedim ki: "Fazilet bakımından ondan sonra hangisi gelir?"
"Hac gelir" dedi. Nitekim, Allah şöyle buyurmuştur: 'Yoluna gücü yetenlerin o evi haccetmesi, Allah'ın insanlar üzerindeki bir hakkıdır. Kim inkâr ederse bilmelidir ki, Allah bütün âlemlerden müstağnidir.'(Âl-i İmran, 97)
Ayrıca Resûlullah (s.a.v.) şöyle buyurmuştur: 'Allah tarafından kabul edilen bir hac, yirmi nafile namazdan daha hayırlıdır. Kim yedi kere sayarak bu evin etrafını tavaf ederse ve iki rekât namaz kılarsa, Allah onu bağışlar.' Ayrıca Peygamber Efendimiz (s.a.v.), Arefe ve Müzdelife günlerinin faziletiyle ilgili olarak birçok açıklamalarda bulunmuştur."
Dedim ki: "Peki, bundan sonra ne gelir?"
"Oruç gelir" buyurdular. Dedim ki:
"Niçin oruç bunların tümünün sonuna düştü?" "Resûlullah (s.a.v.) buyurdu ki: Oruç ateşin kalkanıdır." Sonra şöyle dedi: "Bir şeyin en üstün olmasının göstergesi, onu kaçırdığın zaman geri dönüp aynısını yapmadığın sürece ondan dolayı yaptığın tevbenin kabul edilmemesidir. Namaz, zekât, hac ve velayetin yerini hiçbir şey tutamaz, onları bizzat yerine getirmekten başka seçenek yoktur. Fakat orucu kaçırdığın veya bir kusurun olduğu yahut yolculuğa çıktığın zaman, onun yerine başka bir zaman tutabilirsin ve bu günahı sadaka ile karşılarsın, ayrıca kaza yapmana gerek olmaz. Fakat diğer dördünü yerine getirmediğin zaman, onların yerini dolduracak başka bir şey, yapman mümkün değildir.
(Prof. Dr. Haydar Baş, İmam Rıza, s.261; Usul-i Kâfi , Kuleynî, c. 2, s. 45-46). (Devam edecek)?
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016