İnsan, bu geçici dünyada birisinin rızası dışında onun malını-mülkünü kullanamadığı, başkasına ait bir mülkte tasarrufta bulunamadığı gibi Allah'ın karşısında da aynı konumdadır. Hatta ve hatta insan kendi varlığı ve hayatı konusunda bile Allah'ın rızası ve emri dışında keyfi bir tasarrufta bulunamaz. Bulunursa nefsine uymuş, heva ve hevesine tabi olmuş ve nefsini ilah edinmiş demektir. Bu durum, insanın hür iradesine, özgür olmasına engel değildir. Tam aksine hak sahibine hakkını teslim ettiği için hürdür, özgürdür. Yani kim olursa olsun, ne olursa olsun her hak sahibine hakkını teslim etmek özgürlük ve hürriyettir. Aksi ise kişilere, makamlara, bir takım odaklara köleliktir.
Konu o kadar hayati bir konudur ki, hem bireysel yaşamımızı ve hem de sosyal yaşamımızı etkilemektedir. Yani dünyamızı etkilemektedir. Dünya merdiveninden ahiret yurduna giderek ahiret evini de etkilemektedir.
Yaratan, tüm varlığı insan için yaratmış ve insanı ise kendisi için yaratmıştır. Dolayısıyla insan dışındaki tüm varlıklar insanın hizmetine sunulmuştur. İşin özü bu iken, insan kendisine hizmet için yaratılana köle olursa yani insan cebindekinin maliki değil de memluku olursa bu insan ilahi gayeye aykırılık arz eder konuma gelmiş olur.
Yine insan hakkın ve ilahi doğrultuda olanların hizmetinde olması gerekirken, aklını kiraya, hayatını ipoteğe vererek doğru-yanlış ayrımı yapmadan, olup bitenleri hakkın mizanına götürmeden birilerinin her dediğini ve yaptığını onaylar, destekler ise bu da başkalarının memluku olmuş olur.
Elbette burada hakkın mizanının ne olduğu yani kişi nezdinde neyin hakka mizan olduğu çok önemlidir. Zira bu mizan kişinin kendisi veya kendi adamı olursa böyleleri doğruları görmede ve söylemede sıkıntı içerisinde olurlar. Oysa önemli olan hakka memluk olmaktır. Hakka memluk olanların kabul ettikleri mizan hakkın mizanıdır. Onlar kendilerini ve etraflarındakileri bu manada yok sayarlar ve her konuda hakkın mizanına gider, o mizana göre hareket ederler. Çünkü gerçek özgürlük, hakka teslimiyettir. Zira insan, nefsine uyarsa iblisin kölesi, hakka uyarsa hakkın kölesi, Rahman'ın kulu olmuş olur.
Bu anlamda kölelik kalktı denilemez. Kölelik, kılık değiştirerek aramızda yaşıyor. Günümüzde kendilerini özgür zanneden köleleri ve onların köle zannettikleri özgürleri fazlasıyla görmek mümkündür.
Önemli olan sen ve benim hakka köle (kul) olmakla beraber kimler özgür, kimler köle!? Onları tanımak ve bilmektir.
Selam ve dua ile…
Konu o kadar hayati bir konudur ki, hem bireysel yaşamımızı ve hem de sosyal yaşamımızı etkilemektedir. Yani dünyamızı etkilemektedir. Dünya merdiveninden ahiret yurduna giderek ahiret evini de etkilemektedir.
Yaratan, tüm varlığı insan için yaratmış ve insanı ise kendisi için yaratmıştır. Dolayısıyla insan dışındaki tüm varlıklar insanın hizmetine sunulmuştur. İşin özü bu iken, insan kendisine hizmet için yaratılana köle olursa yani insan cebindekinin maliki değil de memluku olursa bu insan ilahi gayeye aykırılık arz eder konuma gelmiş olur.
Yine insan hakkın ve ilahi doğrultuda olanların hizmetinde olması gerekirken, aklını kiraya, hayatını ipoteğe vererek doğru-yanlış ayrımı yapmadan, olup bitenleri hakkın mizanına götürmeden birilerinin her dediğini ve yaptığını onaylar, destekler ise bu da başkalarının memluku olmuş olur.
Elbette burada hakkın mizanının ne olduğu yani kişi nezdinde neyin hakka mizan olduğu çok önemlidir. Zira bu mizan kişinin kendisi veya kendi adamı olursa böyleleri doğruları görmede ve söylemede sıkıntı içerisinde olurlar. Oysa önemli olan hakka memluk olmaktır. Hakka memluk olanların kabul ettikleri mizan hakkın mizanıdır. Onlar kendilerini ve etraflarındakileri bu manada yok sayarlar ve her konuda hakkın mizanına gider, o mizana göre hareket ederler. Çünkü gerçek özgürlük, hakka teslimiyettir. Zira insan, nefsine uyarsa iblisin kölesi, hakka uyarsa hakkın kölesi, Rahman'ın kulu olmuş olur.
Bu anlamda kölelik kalktı denilemez. Kölelik, kılık değiştirerek aramızda yaşıyor. Günümüzde kendilerini özgür zanneden köleleri ve onların köle zannettikleri özgürleri fazlasıyla görmek mümkündür.
Önemli olan sen ve benim hakka köle (kul) olmakla beraber kimler özgür, kimler köle!? Onları tanımak ve bilmektir.
Selam ve dua ile…
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Mehdi Aksu / diğer yazıları
- Eleştiri nedir ve nasıl olmalıdır? / 03.12.2012
- Maruf’a davet terk edilince değerler yozlaşır / 02.12.2012
- Hayırlı ümmetin önemli özelliği / 28.11.2012
- Marufa davet etmenin yöntemleri / 27.11.2012
- Marufa emretme ve münkerden nehyetme / 25.11.2012
- Bu mudur Ehl-i Beyt sevgisi / 22.11.2012
- İmam Hüseyin ve sünnet kavramı / 21.11.2012
- Muharrem aylarında genelde konuşulmayanlar / 20.11.2012
- İmam Hüseyin’i anlayabildik mi? / 19.11.2012
- Sönmeyen ebedi aşkın Hüseyin / 17.11.2012
- Maruf’a davet terk edilince değerler yozlaşır / 02.12.2012
- Hayırlı ümmetin önemli özelliği / 28.11.2012
- Marufa davet etmenin yöntemleri / 27.11.2012
- Marufa emretme ve münkerden nehyetme / 25.11.2012
- Bu mudur Ehl-i Beyt sevgisi / 22.11.2012
- İmam Hüseyin ve sünnet kavramı / 21.11.2012
- Muharrem aylarında genelde konuşulmayanlar / 20.11.2012
- İmam Hüseyin’i anlayabildik mi? / 19.11.2012
- Sönmeyen ebedi aşkın Hüseyin / 17.11.2012