Markalar AVM'lerle mahkemelik oldu
Türkiye'nin özellikle AVM'lerde kümelenen önde gelen markalarını temsil eden BMD'nin Başkanı Sinan Öncel, BMD üyesi her üç markadan ikisinin kira yüzünden mülk sahibiyle mahkemelik olduğunu bildirdi.
24.06.2025 14:13:00
AHMET TURAN YİĞİT
AHMET TURAN YİĞİT





Fahiş kira artışı talepleri nedeniyle markalarla mülk sahipleri arasında yıllardır devam eden kira tartışması adliye koridorlarına da yansıdı. Çatısı altındaki 518 marka ile gıda dışı perakende sektörünün en önemli temsilcisi olan Birleşmiş Markalar Derneği'ne (BMD) üye markaların yüzde 64'ünün, bir başka ifade ile her üç markadan ikisinin kira yüzünden mülk sahibi ile mahkemelik olduğu ortaya çıktı.
BMD Başkanı Sinan Öncel, kiranın markalar için en önemli gider kalemlerinden biri olduğunu hatırlattı. 10 uzama yılını dolduran kontratlarda mülk sahibinin yüzde 600'e varan oranlarda kira artışı talep ettiğini belirten Öncel, sözlerini şöyle sürdürdü: "Mayıs ayı anketimizde üyelerimizle mülk sahipleri arasında kira nedeniyle yaşanan uzlaşmazlığın geldiği boyutu da ölçtük. Ankete katılan üyelerimizin yüzde 64'ünün, yani her üç üyemizden ikisinin, yasa gereği yıllık TÜFE ortalaması düzeyinde kira artışı yaptığı halde mülk sahibi ile mahkemelik olduğu ortaya çıktı. Markalarımızın gereğinden çok enerjisini tüketen soruna kalıcı çözüm için Borçlar Kanunu'na 2012'de eklenen ve işverene 'sebepsiz fesih' hakkı tanıyan düzenlemenin yeniden gözden geçirilmesi gerekiyor. Hazine ve Maliye Bakanımıza birçok kez ilettiğimiz talep ve beklentilerimiz doğrultusunda mevzuatın değiştirileceğini umuyoruz. Aksi takdirde fahiş kira artış talepleri hem enflasyonla mücadeleye hem de perakende ticarete zarar vermeye devam edecek."
Markaları Anneler Günü kurtardı!
Markalı perakendenin mayıs ayı performansını da değerlendiren Sinan Öncel, geçen ay indirim kampanyaları ve anneler günü için hediyelik alışverişinin etkisiyle hem adet satışlarında hem de cirolarda önemli artış olduğunu bidirdi. Öncel, şunları söyledi: "Mayıs anketimize katılan markalarımızın yüzde 86'sı Nisan ayına göre adet satışlarında artış olduğunu beyan etti. Aynı dönemde cirosunu artıran markalarımızın oranı ise yüzde 91'e ulaştı. Kategoriler özelinde ayakkabı ve kozmetik markalarımızın yüzde 100'ü geçen ay adet satışlarını artırdı. Bu oran hazır giyimde yüzde 90, yemekte ise yüzde 67 düzeyinde gerçekleşti. Merkez Bankası'nın verilerinde de anketimizle paralel bir tablo var. Banka ve kredi kartı istatistiklerine baktığımızda Nisana göre Mayıs ayında kartlı harcama tutarının hazır giyim ve ayakkabıda yüzde 43.7 artışla 142.9 milyar liraya, sağlık ve kozmetikte yüzde 39.3 artışla 78.3 milyar liraya, yemekte ise yüzde 29.9 artışla 124.7 milyar liraya çıktığını görüyoruz. İşlem adetlerinde ise giyim ve ayakkabıda yüzde 37.5, sağlık kozmetikte yüzde 32.1, yemekte ise yüzde 36.1'lik artış dikkat çekiyor. Ancak bu artışın ne pahasına olduğunu iyi analiz etmemiz gerekiyor. Yüksek faiz nedeniyle finansmana erişimde sıkıntı yaşayan ve bir şekilde nakit akışını devam ettirmek isteyen markalar, kârlılığı ikinci planda bırakarak indirim kampanyaları ile günü kurtarmaya çalışıyorlar. Elbette bunun arzu edilen bir tercih olduğunu söyleyemeyiz. Dolayısıyla bir an önce perakende ticareti olağan akışına döndürecek politikaları devreye almamız gerekiyor."
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.