Hanefilere göre avret:1- Namazda:Hür kadının avreti yüzü, ellerinin içleri, ayaklarının ise üstleri hariç, bütün bedenidir. Hatta kulağı hizasından aşağıya sarkan saçlarının açılması bazılarına göre namaza mani değilse de sahih olan görüşe göre avrettir.2- Namaz dışında:Kadının yabancı erkeklere göre avreti, yüz ve elleri hariç, bütün bedenidir. Ayakları konusunda da aynı ihtilaf vardır. Fakat sahih görülen, kadının ayaklarının da avret olmadığıdır. (Halebi, a.g.e., s. 210).Fitne söz konusu ise. Yüz ve ellerini de gösteremez. Saliha bir kadına günahkâr (tacire) bir kadının bakması da caiz değildir. Cilbabını ve başörtüsünü onun yanında indiremez. (Fetava-yı Hindiyye, V, 289).Ancak Nur suresi 31. ayetle "kadının ziynetlerini göstermesine izin verilen 'kendi kadınları' kimlerdir?" sorusunun cevabı Selefin ekserisine göre kadının ziynetini gösterebileceği "kendi kadınları" kendi dininden olan Müslüman kadınlardır. (Fahrüddin Râzi, XXIII, 207).Kurtubi de aynı şeyi söyler; buna göre bu hükümden zimmi olsun, başkası olsun müşrik bir kadının önünde açılması caiz değildir, der.Hz. Ömer, Ebu Ubeyde b. El Cerrah'a yazdığı mektupta, "Öğrendiğime göre zimmilerin kadınları Müslüman kadınlarla beraber hamamlara giriyorlarmış. Bunu yasakla ve buna mani ol. Zira zimmi bir kadının, Müslüman bir kadının avretini görmesi caiz değildir" diye emir buyurmuş, Ebu Ubeyde de bunun üzerine kalkıp yakınmalı bir eda ile; "Hangi kadın özrü olmaksızın, sırf yüzünü parlatmak amacıyla hamama girerse, yüzlerin aklanacağı günde Allah onur yüzünü kara eylesin" diye ilan etmiştir. (Kurtubi, XII, 233).İbn Abbas; "Müslüman bir kadını, Yahudi ya da Hıristiyan bir kadının görmesi helal değildir, zira gider kocasına anlatır" demiştir. (Kurtubi, XII, 233).Günümüz âlimlerinden Sabûni de bu görüşün güzel olduğunu söyler. (Sabûni, Revâi, II, 162-163).Müslüman kadınlar dışında ve bir görüşe göre de, Müslüman olsun kâfir olsun iyi ahlakı ile tanınan kadınlar dışında kalan kadınlar "yabancı kadın" demektir ve Müslüman kadının onlara göre avreti aynen yabancı erkeğe göre avreti gibidir. Saçını, başını, kolunu vs. onların yanında da açamaz.Evinde tek başına bulunduğunda kadının başını açma ruhsatı vardır. Ancak bazılarına göre kapatması daha evladır. Elbette ki, Allah açığı da görür, kapalıyı da görür. Ancak açanı edebi terk etmiş olarak, kapatanı da edepli olarak görür. (İbn Abidin). Ancak yabancının bulunmadığı evde kocası kadının açılmasını ve süslenmesini istiyorsa ona icabet edip saçını başını açması daha evladır.Kadın, kendisiyle evlenmek isteyen erkeğe şehvet duyacak olsa bile ellerini yüzünü gösterebilir. Hatta göstermelidir. Ömür boyu sürmesi düşünülen bir müessese için bu gerekli bir sünnettir. Resûlullah Ensar'dan evlenmek isteyen birisine: "Onu gör, çünkü Ensarların gözleri biraz küçük olabilir" buyurmuş; bir başka hadislerinde de "Biriniz evlenmek isterse talip olduğu kadının hoşuna giden ve kendini ona çeken yerlerine bakabilirse baksın. Sizden biriniz bir kadına talip olduğunda niyeti gerçekten evlenmek ise ona bakmasında günah yoktur" buyurmuşlardır. (Bak. Ebu Bekr el Cessâs, Ahkâmü'l-Kur'an, Kahire (Tarihsiz), V/I73; İbn Rüşd a.g.e. 11/3).
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016