logo
29 EYLÜL 2025


NASA’nın sessiz süpersonik uçağı

NASA'nın test ettiği ve ses hızını aşarken sessiz kalabilen X-59 uçağı, 50 yıldır süren süpersonik uçuş yasağını sona erdirerek ticari havacılıkta bir devrim yaratmaya hazırlanıyor. Bu teknoloji sayesinde gelecekte New York'tan Los Angeles'a uçuşlar yarı yarıya kısalabilir ve seyahat etme şeklimiz kökten değişebilir

11.08.2025 17:20:00
Eyüp Kabil
NASA’nın sessiz süpersonik uçağı
NASA’nın sessiz süpersonik uçağı
Uçakla yapılan yolculuklar, teknolojinin gelişimiyle birlikte hızlansa da, ticari havacılığın önündeki en büyük engellerden biri hala süpersonik uçuş yasağı. Bu yasak, özellikle Concorde gibi uçakların yarattığı sonik patlamanın gürültüsü nedeniyle getirilmişti. Ancak NASA, bu sorunu çözmek için devrim niteliğinde bir adım attı ve X-59 Quiet SuperSonic Technology (QueSST) adlı sessiz süpersonik uçağını tanıttı. Bu uçak, gelecekte ticari havacılıkta bir devrim yaratabilir.

SESSİZ SÜPERSONİK TEKNOLOJİ: X-59 QUESST

X-59, NASA ve Lockheed Martin iş birliğiyle geliştirilen, ses hızının 1.4 katına kadar çıkabilen deneysel bir uçak. En büyük özelliği ise, süpersonik hıza ulaştığında oluşan şok dalgalarını manipüle ederek, kulakları sağır eden bir patlama sesi yerine, uzaktan gelen bir araba kapısının kapanması gibi daha yumuşak bir ses ("sonic thump") üretmesi.

Bu sessizliği sağlayan en önemli özellik uçağın benzersiz tasarımı. X-59'un uzun ve ince burnu, ses bariyerini aşarken oluşan şok dalgalarını dağıtarak gürültüyü minimuma indiriyor. Bu tasarım, aynı zamanda pilotun önündeki camı da ortadan kaldırıyor; pilotlar ileri görüş için artırılmış gerçeklik destekli bir kamera sistemi (External Vision System - XVS) kullanıyor. Bu fütüristik tasarım, uçağın aerodinamik yapısını en verimli hale getirmek için özel olarak geliştirildi.

GELECEĞİN YOLCULUĞU: TİCARİ HAVACILIĞA ETKİSİ

NASA'nın bu projesi, ticari havacılığın geleceği için büyük bir umut kaynağı. 50 yılı aşkın süredir devam eden süpersonik uçuş yasağının arkasındaki en büyük neden olan gürültü kirliliği sorunu çözüldüğünde, bu kısıtlamalar yeniden gözden geçirilebilir.

Seyahat Süreleri Kısalacak: X-59 gibi uçaklardan elde edilecek verilerle geliştirilecek yeni nesil yolcu uçakları, seyahat sürelerini yarıya indirebilir. Örneğin, New York'tan Los Angeles'a uçuş süresi 5.5 saatten yaklaşık 2.5 saate düşebilir.

Düzenlemeler Değişebilir: NASA, X-59 ile elde ettiği verileri hem ulusal hem de uluslararası düzenleyici kurumlarla paylaşmayı planlıyor. Bu veriler, süpersonik uçuşlar için yeni, veri odaklı gürültü eşikleri oluşturulmasına ve mevcut yasakların kaldırılmasına zemin hazırlayacak.

Yeni Pazarlar Açılacak: Ticari süpersonik uçuşa izin verilmesi, hem yeni havayolu pazarlarının oluşmasını sağlayacak hem de iş seyahatleri ve acil durum müdahale gibi alanlarda büyük bir hız avantajı sunacak.

X-59 şu anda taksi testlerini başarıyla tamamladı ve yakında havada daha ileri testler yapmaya başlayacak. Bu testler sırasında, uçağın yarattığı "sonic thump" sesinin yerdeki insanlar tarafından nasıl algılandığına dair veriler toplanacak. Eğer bu testler başarılı olursa, NASA'nın X-59'u, 1960'ların Concorde'u gibi bir lüks sembolü olmanın ötesinde, seyahat etme şeklimizi kökten değiştirebilecek bir teknolojik devrimin kapısını aralayabilir.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İşte yeni Suriye
'Suriye, İsrail'e tehdit oluşturmayacak'
Sumud Filosu'ndan yardım çağrısı
Yolcuları Türkiye kurtardı
Özgür Özel'i darbeden sanığa tahliye kararı
Özel'in avukatları itiraz etti
'Tek çıkış yolu Atatürk'
BTP liderinden Kartal ADD'ye ziyaret
6 milyonda bir görülen olay gerçekleşti
İspanya'dan gelen kan hayat kurtardı
Hem tadı değişiyor hem de fiyatı artıyor
İklim değişikliği kahveyi kötü etkiliyor
Rekabet Kurulu 'ileri tarihli fiyat listesi' yöntemini yasaklamıştı
Piliç devlerine 3 milyar 700 milyon TL ceza
984 Milyon TL'lik vurgun
537 kişi mağdur, 41 tutuklama
Hamas'tan 'Tony Blair' açıklaması
"İstenmeyen bir şahsiyet"
Küresel Sumud Filosu tehlikede
İsrail saldırı hazırlığı yapıyor
'Federasyon defteri kapandı'
'Kıbrıs'ın geleceğinde 2 devlet var'
Otomobil ikiye bölündü
Manisa'da feci kaza: 5 ölü, 6 yaralı
Simav beşik gibi sallanıyor
10 saatte 127 sarsıntı
Can Holding soruşturması eski patrona sıçradı
Turgay Ciner hakkında tutuklama kararı çıkarıldı
Talisca bu sefer kaçırmadı
Topun ağzındaki Tedesco'dan kritik galibiyet
İşte yeni Suriye
'Suriye, İsrail'e tehdit oluşturmayacak'
Sumud Filosu'ndan yardım çağrısı
Yolcuları Türkiye kurtardı
Özgür Özel'i darbeden sanığa tahliye kararı
Özel'in avukatları itiraz etti
'Tek çıkış yolu Atatürk'
BTP liderinden Kartal ADD'ye ziyaret
6 milyonda bir görülen olay gerçekleşti
İspanya'dan gelen kan hayat kurtardı
Hem tadı değişiyor hem de fiyatı artıyor
İklim değişikliği kahveyi kötü etkiliyor
Rekabet Kurulu 'ileri tarihli fiyat listesi' yöntemini yasaklamıştı
Piliç devlerine 3 milyar 700 milyon TL ceza
984 Milyon TL'lik vurgun
537 kişi mağdur, 41 tutuklama
Hamas'tan 'Tony Blair' açıklaması
"İstenmeyen bir şahsiyet"
Küresel Sumud Filosu tehlikede
İsrail saldırı hazırlığı yapıyor
'Federasyon defteri kapandı'
'Kıbrıs'ın geleceğinde 2 devlet var'
Otomobil ikiye bölündü
Manisa'da feci kaza: 5 ölü, 6 yaralı
Simav beşik gibi sallanıyor
10 saatte 127 sarsıntı
Can Holding soruşturması eski patrona sıçradı
Turgay Ciner hakkında tutuklama kararı çıkarıldı
Talisca bu sefer kaçırmadı
Topun ağzındaki Tedesco'dan kritik galibiyet
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.