logo
01 TEMMUZ 2025

Pistlerin yönü yanlış mı?

İstanbul Havalimanı'ndaki pistlerin, rüzgâr yönü göz ardı edilerek yapılmasının verimi düşürdüğü iddia ediliyor. Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu ise inşaat başladıktan sonra yüklenici firmanın kendisinden rüzgar analizi istediğini, pistlerin 20 derece kaydırılmasını tavsiye ettiği, ancak bunun yapılmadığı açıkladı
 

11.01.2020 17:23:00
Pistlerin yönü yanlış mı?
Pistlerin yönü yanlış mı?

İstanbul'a yapılan üçüncü havalimanı, bölgede geçtiğimiz günlerdeki şiddetli rüzgâr yüzünden rötarlı gerçekleşen iniş ve kalkışlar nedeniyle bir kez daha tartışmaların odağında. Havalimanındaki pistlerin doğrultusunun, hâkim rüzgâr yönü dikkate alınmadan belirlendiği iddiaları gündeme gelirken, DW Türkçe'ye konuşan isminin açıklanmadığı bir THY pilotu da bu eleştirilere katıldı.
Deneyimli THY pilotu, "Bölgede hakim rüzgâr 45 derece çaprazdan, yani kuzeydoğudan geliyor. İstanbul Havalimanı'ndaki dört pist de kuzey-güney istikametinde yapıldı. Oysa pistler, kuzeydoğu-güneybatı istikametinde yapılmalıydı" dedi.
Uçakların kalkış ve inişlerde rüzgârı mümkün mertebe önden almaları gerekiyor. Rüzgâr yandan ya da arkadan alınarak yapılan iniş ve kalkışlarda ise kaza riski artıyor. THY pilotu, İstanbul Havalimanı'nın bu yıl içinde tamamlanması planlanan beşinci pistinin ise doğu-batı doğrultusunda yapılacağını hatırlatarak bu pistin yönünün de "tam olarak doğru olmayacağını" ifade etti.
Ancak bir başka pilot pistlerin kuzey-güney doğrultusunda yapılmasında, hâkim rüzgar yönü dışındaki faktörlerin de etkisi olabileceğini hatırlattı. Geçmişte THY'de görev yapan pilot, "Rüzgâr yönü esas tabii ama başka faktörler de devreye girmiş olabilir.
Pist doğrultusundaki engeller mesela. Örneğin, bölgedeki rüzgâr gülleri ya da tepeler" ifadesini kullandı. "Rüzgâr güllerini kaldırmanın, tepeyi tıraşlamanın maliyeti var" diye ekledi.

Rüzgâr analizinde geç mi kalındı?

İstanbul Havalimanı'nın bulunduğu bölgede sağlıklı bir rüzgâr analizi yapılması konusunda geç kalındığına dair tartışmalar da yapılıyor. İstanbul Teknik Üniversitesi (İTÜ) Uçak ve Uzay Bilimleri Fakültesi Meteoroloji Mühendisliği Bölümü Öğretim Üyesi Prof. Dr. Mikdat Kadıoğlu, İstanbul Havalimanı'nı inşa eden ve işleten İGA şirketinin, bölgede hafriyat çalışmaları başladıktan sonra kendisinden rüzgar analizi istediğini söyledi.
"Havalimanının yeri belirlendikten ve hafriyat başladıktan sonra İGA benden analiz istedi" diyen Kadıoğlu, kuzey-güney yönünde planlanmış olan pistlerin 20 derece doğuya döndürülmesini tavsiye ettiğini ancak fiziki durumdan ötürü pistlerin döndürülemediğini belirtti. Kadıoğlu, "Uluslararası Sivil Havacılık Örgütü'nün bir ideali vardır.
Buna göre, verimli bir pist, yılın en az yüzde 95'inde kullanılmalıdır. Yoksa hiçbir pist yüzde 100 kullanılmaz. Hava şartları zaman zaman problem yaratır.
Bizim hesaplarımıza göre İstanbul Havalimanı'ndaki pistlerin şu anki verimliği yüzde 82-83 çıkıyor. Yirmi derece doğuya döndürebilseydik bu oran yüzde 95'leri buluyordu" dedi.
HABER MERKEZİ

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne operasyon
Tunç Soyer gözaltına alındı
Hz. Peygamberin karikatürünü yayımlayan dergiye soruşturma
Gözaltı sayısı 4'e yükseldi
ABD, Suriye'ye yönelik yaptırımları kaldırdı
Trump, başkanlık kararnamesini imzaladı
İsrail'de 'maliye' ve 'savunma' birbirine girdi
Konu: Ek bütçe
‘Vatandaşın derdi geçim sıkıntısı’
‘Ne yeni anayasa, ne açılım...’
'Çeşitli sabotajlar var'
Erdoğan'dan açılım mesajı
Baba ve 3 çocuğu hayatını kaybetti
Otomobil tıra arkadan çarptı
Rusya'ya göre NATO çöküyor!
Rus Bakan Lavrov açıkladı
Mersin'de dehşet verici olay
Çalışır vaziyetteki otomobilin içerisinde 3 gencin cesedi bulundu
Gözler bu davaya çevrilmişti
CHP'nin kurultay davası ertelendi
CHP davasında karar
Dava 8 Eylül'e ertelendi
Dış ticaret açığı yükseldi
41 milyar 257 milyon dolar oldu
Mayıs ayı işsizlik rakamları açıklandı
Geniş tanımlı işsizlik yüzde 31 oldu
'Tarla fiyatı 2,5 TL, nakliyesi 3,5 TL'
Marketlerdeki fiyatı ise..!
İzmir'deki yangından duygu dolu görüntüler
Mahsur kalanları ekipler böyle kurtardı
İzmir Büyükşehir Belediyesi'ne operasyon
Tunç Soyer gözaltına alındı
Hz. Peygamberin karikatürünü yayımlayan dergiye soruşturma
Gözaltı sayısı 4'e yükseldi
ABD, Suriye'ye yönelik yaptırımları kaldırdı
Trump, başkanlık kararnamesini imzaladı
İsrail'de 'maliye' ve 'savunma' birbirine girdi
Konu: Ek bütçe
‘Vatandaşın derdi geçim sıkıntısı’
‘Ne yeni anayasa, ne açılım...’
'Çeşitli sabotajlar var'
Erdoğan'dan açılım mesajı
Baba ve 3 çocuğu hayatını kaybetti
Otomobil tıra arkadan çarptı
Rusya'ya göre NATO çöküyor!
Rus Bakan Lavrov açıkladı
Mersin'de dehşet verici olay
Çalışır vaziyetteki otomobilin içerisinde 3 gencin cesedi bulundu
Gözler bu davaya çevrilmişti
CHP'nin kurultay davası ertelendi
CHP davasında karar
Dava 8 Eylül'e ertelendi
Dış ticaret açığı yükseldi
41 milyar 257 milyon dolar oldu
Mayıs ayı işsizlik rakamları açıklandı
Geniş tanımlı işsizlik yüzde 31 oldu
'Tarla fiyatı 2,5 TL, nakliyesi 3,5 TL'
Marketlerdeki fiyatı ise..!
İzmir'deki yangından duygu dolu görüntüler
Mahsur kalanları ekipler böyle kurtardı
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.