"Müslümanlık şu beş (temel) üzerine kurulmuştur: Allah'tan başka ilâh olmadığına ve Muhammed'in Allah'ın peygamberi olduğuna iman etmek, namaz kılmak, zekât vermek, haccetmek ve Ramazan orucunu tutmak." (Buhari ve Müslim). Cenab-ı Hak âyet-i kerimede, "Ey iman edenler! Oruç sizden önce gelip geçmiş ümmetlere farz kılındığı gibi size de farz kılındı. Umulur ki korunursunuz" (Bakara: 2/183) buyurdu.Oruç; kelime-i şehadet getirmek namaz kılmak, zekât vermek, hacca gitmek, gibi İslam'ın beş esasından biridir. Her inananın üzerine farz-ı ayndır. İbâdetler imanın ispatıdır. Oruç ibâdeti de onun için mühim bir ibâdettir. Oruç, imsak vakti ile iftar vakti arasında bir mü'minin ve mü'minenin yemekten, içmekten, birtakım zevklerden uzak olma hâlidir. Kaba tarifi ile; avamın tuttuğu orucun tarifi budur. Bir de gözlerin oruç tutması, kulağın oruç tutması, organlarımızın oruç tutması vardır ki, asıl oruç budur.İmam Rıza (a.s.) buyuruyor ki:"Neden oruç tutmak emredilmiştir? diye sorulacak olursa şöyle cevap verilir: 'Açlık ve susuzluğun acısını bilip hissetmeleri, aynı zamanda ahiret fakirliğine de delalet etmesi içindir. Oruç tutanın açlık ve susuzluğuyla korkan, zelil, ihtiyacı olan, hesap eden, ârif, bilen ve sabırlı kimse olabilmesi içindir. Sevap almayı hak ederek şehvetin kırılıp önlenmesi, dünyada onlara ibret, nasihatçi olması, Allah'ın vazifelendirdiği şeylere alıştırma, belli bir zamana ölüme delalet etmesi içindir. Dünyada fakir ve yoksulların ne derecede acı ve zorluk çektiğini bilmeleri, dolayısıyla, Allah'ın, mallarında vermelerini farz kılmış olduğu şeyleri onlara (fakir ve yoksullara) vermeleri içindir.''Neden Ramazan ayı süresince oruç tutulması emrediliyor da, ondan az veya fazla olması emredilmiyor?' diye sorulacak olursa şöyle cevap verilir: 'Zayıf ve güçlülerin hepsinin bu ibadeti yapabilmesi içindir. Allah, farzları çoğunluğun yapabilme gücünü göz önünde bulundurur, daha sonra zayıflara kolaylık gösteriyor; güçlülerin ise fazilet için meyillenmelerini istiyor (başka günlerde tutmak istiyorlarsa tutsunlar). Eğer bundan daha az olması uygun olsaydı, Allah, azaltacaktı ve yine bundan fazlasına gerek duysaydı fazlalaştıracaktı.''Neden oruç diğer aylarda değil de sadece Ramazan ayında farz kılındı?' diye soracak olursa şöyle cevap verilir: 'Ramazan ayı, Allah'ın Kur'an-ı Kerim'i nâzil ettiği ay olup hak ile bâtılı bu ayda ayırmıştır. Bundan dolayı Allah, şöyle buyuruyor: 'Ramazan ayı öyle bir aydır ki, insanlara doğruyu bildiren, doğruluğa ait apaçık delillerden ibaret, hakla bâtılı ayırt eden Kûr'an bu ayda indirildi.'Bu ayda Hz. Muhammed'e (s.a.a.) vahiy indirilip nâzil olundu. Bin aydan faziletli olan Kadir Gecesi bu aydadır. Yine Allah, şöylebuyuruyor: 'O gecede ayrılır, takdir edilir her hüküm olunan iş.' (Duhan, 4).Bu, yılın ilk ayıdır. O gecede bir yılda olacak hayır, şer, zarar, fayda, rızık ve ecel takdir olup belirlenir. İşte bu sebepten dolayı, Kadir Gecesi diye adlandırılmıştır.'" (Prof. Dr. Haydar Baş, İmam Rıza, s.348).
Yeliz Yücel / diğer yazıları
- Üç aylar iklimi-4 / 20.03.2017
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016
- Üç aylar iklimi-3 / 19.03.2017
- Üç aylar iklimi-2 / 18.03.2017
- Üç aylar iklimi-1 / 17.03.2017
- Muharrem'in onuncu günü: Aşura / 11.10.2016
- Bayram namazı ve kılınışı / 11.09.2016
- Haccın tamam olmasının şartları / 10.09.2016
- 'Hac Arafat'tır' / 09.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?III / 08.09.2016
- Zilhicce ayında ibadet?II / 07.09.2016