Yanılmıyorsam 10 yıl kadar önceydi. Türkiye'nin en büyük holdinglerinden birisi hipermarket zincirlerinde bir kampanya başlatmıştı; 'Daha ucuzunu getirene aradaki fiyat farkının 10 katını veriyoruz' diye.
Tabi milletimiz; demek ki, ucuzlukta bu kadar iddialılar, diye seçimlerini o marketlerden yapıyorlardı. Yani lafa kanmışlardı.
Ben de iyi, güzel dedim. Madem kampanya yapmışlar, manen de bir sakıncası olmadığını öğrendikten sonra piyasaya bakalım, dedik. Baktık da! Bir zeytinyağı markası X markette 30 TL, kampanyalı markette 48,50 TL. 78,50 TL. verip ikisini de aldım. Fişi ibra ettim ve 185 TL aldım. 10 litre yağım ve 185 TL param vardı.
Bir kişi aynı üründen günde bir kez faydalanacağı için 5 arkadaşı 50'şer TL yevmiye tuttum. X marketten ayrı ayrı 5 zeytinyağı aldım. Aynı şekilde malum marketten de hepsi birer aynı ürünü aldı. Fişleri ibra ettiler.
Elimde 900 TL para, 60 litre yağ vardı. Çocukların yevmiyelerini verdim. Yağları 20-30 TL'den elden çıkardım. Yani iki günde bin küsur TL kâr ettim. Islak mendilde de aynı. X marketin 3 TL'ye sattığı mendili onlar 8,5 TL'ye satıyordu. Her 2 mendilde 50 TL kâr.
Epey para kazandım. Tabi bu olayı bütün arkadaşlara da anlattığım için arkadaşlar iş çıkışı market market fiyat incelemesi yapıyor ve malum marketten iyi para alıyorlardı.
Baktılar iş büyüdü, kampanyayı iptal ettiler. O sıralarda bir tartışma yüzünden malum marketin müdürüyle tanışmıştık. Müdür aynen şöyle demişti; "Akın Bey! Eğer bu kampanyayı çevrenize duyurmasaydınız çok daha büyük paralar kazanırdınız."
Müdür bey dedim, biz, 'kendisi için istediğini kardeşi için de istemeyen bizden değildir' anlayışı ile çevremize bakan insanlarız. Madem böyle bir kampanya yaptınız herkes faydalansın, dimi!
O günlerde malum hipermarketlerin sahibi olan holding sahibi ekranlara çıktı. Soru; "Efendim! Bu kampanyadan zarar ettiğiniz söyleniyor. Ne dersiniz?"
"Hayır, televizyonlara reklam için vereceğimiz paranın daha azını kampanya içinde verdik. Artı milletin ayağı alıştı ve tüm Türkiye'yi de kendimize bağladık."
Şimdilerde bu kampanya farklı versiyonda devlet eliyle yapılıyor. Nasıl? Enflasyonla mücadele kapsamında zincir marketlerin 50 üründe 2 ay süreyle yüzde 10 indirim yapması kararlaştırıldı.
Market zincirleri yani arkasında holdinglerin olduğu veya holdingleşmiş marketler 2 ay süre ve % 10 indirim yapacak.
Enflasyon rakamlarını aşağı çeker mi bilmem ama bu tablodan vatandaş için bir kazanç göremiyorum.
Sütten örnek vereyim. Kampanyaya katılan hipermarketler Temmuz'da 4 TL'ye sattıkları X marka sütleri kur artışıyla 5,25'e çıkardılar. Kampanya dahillinde % 10 indirim yaparak 4,75 TL'den satıyorlar.
Şimdi kazanan kim? Enflasyondan mağdur olan vatandaş mı? Enflasyon rakamlarından rahatsız olan hükümet mi? Marketler mi? Üreticiler mi?
Bir de şu yerli malı kullanımını teşvik için ürünlere logo koyma olayı var. Çok geç kalınmış bir adım. Ama çok soru işaretleri de olan bir adım?
Mesela! Coca cola yerli malı mı? Yani yerli malı dediğimiz şeyler Türkiye'de üretilen ürünler mi? Yoksa üretimi de, ambalajı da, patenti de yerli olan ürünler mi?
Sosyal medyada birçok görselli paylaşım yapılıyor. Malum kampanyaya katılan marketlerin ürünlerinden birinde 'yerli malı' logosu var ama ürünün patenti Kanada. Bu ürün Kanada'dan geldi de, burada mı paketlendi veya satışa hazır geldi de üzerine logo konuldu?
Valla % 10, yerli malı, 2 ay filan ile bu yama dikiş tutmaz.
Akın Aydın / diğer yazıları
- ‘Para milletin itibarıdır’ diyordu onu da kaybettirdi / 29.03.2024
- Siyasetçiler Yasak Elma ve Kızılcık Şerbeti dizilerini mi izliyor! / 28.03.2024
- Dünya lideri demek kolay, olmak zor / 27.03.2024
- Siyasette de hep masa kazanıyor / 25.03.2024
- Erdoğan neden sözlerinin esiri olmuyor? / 24.03.2024
- Erdoğan ‘seçimden sonrası tufan diyenleri’ not alıyormuş / 23.03.2024
- Müslümanların kan ile iftarı ve son fetva / 22.03.2024
- Erdoğan’a biat ve bozkurtların aklaşması / 21.03.2024
- Hüseyin Baş: 'Bunlarda hiçbir değer ve kutsal yok' / 20.03.2024
- Parası olan kaçırıyor, olmayan kaçıyor / 19.03.2024
- Siyasetçiler Yasak Elma ve Kızılcık Şerbeti dizilerini mi izliyor! / 28.03.2024
- Dünya lideri demek kolay, olmak zor / 27.03.2024
- Siyasette de hep masa kazanıyor / 25.03.2024
- Erdoğan neden sözlerinin esiri olmuyor? / 24.03.2024
- Erdoğan ‘seçimden sonrası tufan diyenleri’ not alıyormuş / 23.03.2024
- Müslümanların kan ile iftarı ve son fetva / 22.03.2024
- Erdoğan’a biat ve bozkurtların aklaşması / 21.03.2024
- Hüseyin Baş: 'Bunlarda hiçbir değer ve kutsal yok' / 20.03.2024
- Parası olan kaçırıyor, olmayan kaçıyor / 19.03.2024