Sürücüsüz araca en az 6 yıl var
Türkiye'nin sürücüsüz araçlar üzerinde çalışan tek teknoloji şirketi AVL Araştırma ve Mühendislik Türkiye Genel Müdürü Dr. Serkan İmpram, tümüyle sürücüsüz araçlar için öngörülen 2025 yılının erken olabileceğini belirtti
03.03.2019 00:00:00
M. YASİN ERKOL/İSTANBUL
Gelecekte hayatımıza girecek olan otonom araçlar birkaç yıl içinde yola çıkmaya hazırlanıyor. Büyük otomotiv üreticileri bu konuda yapılan hazırlıkların 2025 yıllına kadar tamamlanacağını ve otonom araçların aktif olarak trafikte olacağını belirtiyor. Ancak yapay zekâ sistemine sahip otonom araçların birkaç yıl içinde trafikte olmasının yaratabileceği sorunlar ise halen merak konusu. Özellikle kaza riski, güvenlik sistemleri ve siber saldırı riski en çok merak edilen konular arasında.
Bu konular üzerine görüşlerini paylaşan AVL Araştırma ve Mühendislik Türkiye Genel Müdürü Dr. Serkan İmpram, sorunların çözümüne yönelik geliştirilen yeni teknolojiler hakkında önemli bilgiler paylaştı.
Tümüyle sürücüsüz olan araçların (tam otonom) ilk kez ne zaman trafiğe çıkacağı en çok merak edilen sorulardan bir tanesi… Dr. Serkan İmpram, tam otonomlar için öngörülen 2025 yılının henüz erken olabileceğini belirterek, şöyle konuştu: "Burada otonomluk (sürücüsüzlük) seviyesini iyi belirlemek gerekir. Tam otonom anlamına gelen L5 (Level 5) seviyesi gerek altyapı ihtiyaçları gerekse de çok gelişmiş bir yapay zekâ gerektirmesi sebebi ile 2025'te mümkün görünmüyor.
Buna karşın aracınızın kendi kendine park alanına gidip ihtiyacınız olduğunda da sizin yanınıza gelmesi anlamına gelen L4 fonksiyonlar daha kısa bir süre içinde son kullanıcı ile buluşacak. Trafik sıkışıklığı asistanı gibi hala sürücünün arka planda güvenlik amaçlı bulunduğu L3 seviyesi fonksiyonlar pazara yakında girecek olgunluğa ulaşmak üzere. Birlikte kullanıldığında L2, tek başlarına L1 otonomluk sağlayan şerit takip asistanı ve adaptif hız sabitleme sistemi ise uzun süredir zaten kullanımda." Siber güvenliğin önemine değinen Serkan İmpram, bu alanda yapılan çalışmalarla araçların kendini gelecekte savunabileceğini söyledi.
Bu konular üzerine görüşlerini paylaşan AVL Araştırma ve Mühendislik Türkiye Genel Müdürü Dr. Serkan İmpram, sorunların çözümüne yönelik geliştirilen yeni teknolojiler hakkında önemli bilgiler paylaştı.
Tümüyle sürücüsüz olan araçların (tam otonom) ilk kez ne zaman trafiğe çıkacağı en çok merak edilen sorulardan bir tanesi… Dr. Serkan İmpram, tam otonomlar için öngörülen 2025 yılının henüz erken olabileceğini belirterek, şöyle konuştu: "Burada otonomluk (sürücüsüzlük) seviyesini iyi belirlemek gerekir. Tam otonom anlamına gelen L5 (Level 5) seviyesi gerek altyapı ihtiyaçları gerekse de çok gelişmiş bir yapay zekâ gerektirmesi sebebi ile 2025'te mümkün görünmüyor.
Buna karşın aracınızın kendi kendine park alanına gidip ihtiyacınız olduğunda da sizin yanınıza gelmesi anlamına gelen L4 fonksiyonlar daha kısa bir süre içinde son kullanıcı ile buluşacak. Trafik sıkışıklığı asistanı gibi hala sürücünün arka planda güvenlik amaçlı bulunduğu L3 seviyesi fonksiyonlar pazara yakında girecek olgunluğa ulaşmak üzere. Birlikte kullanıldığında L2, tek başlarına L1 otonomluk sağlayan şerit takip asistanı ve adaptif hız sabitleme sistemi ise uzun süredir zaten kullanımda." Siber güvenliğin önemine değinen Serkan İmpram, bu alanda yapılan çalışmalarla araçların kendini gelecekte savunabileceğini söyledi.
Türkiye'nin altyapısı zayıf
Otonom araç teknolojilerinin Türkiye'de gelişebilmesi için araçların saha testlerini gerçekleştirebileceği pistlerin yapılmasının önemini belirten Dr. Serkan İmpram gerekli yatırım yapılırsa ve doğru firmalar ile bir konsorsiyum kurulabilirse Türkiye'de de böyle bir uygulamanın mümkün olabileceğini söyledi. İmpram "Konvansiyonel araçların testleri gerçekleştirebilmek için gerekli olan test altyapısı Türkiye'de çok kısıtlı.
Sadece bir kaç büyük imalatçının kendi araçlarını test ettikleri test pistleri mevcut, bunlarda da otonom araç testleri için özelleşmiş bölümler yok. Benzer çalışmalar için Macaristan bu alanda ciddi yatırımlar yapıyor, tamamen otonom araç sistemleri için özelleşmiş, yapay şehir içi ve 10 kilometrelik akıllı otoyol ortamlarını barındıran entegre bir test pisti inşa ediyor.
Türkiye'de de benzer bir yapı kurulabilir, Türkiye'deki otomotiv imalatçılarının ve Avrupa'ya yakın olması açısından pist için en uygun yer Marmara Bölgesi olacaktır. Bununla beraber, TEM otoyolunun belirli bir bölgesi otonom araç testlerine destek olmak amacı ile akıllı çeşitli sabit sensör sistemleri ve V2X haberleşme sistemleri ile donatılabilir" dedi.