Avrupa Otomobil Üreticileri Birliği raporuna göre elektrikli ve hibrit araç teknolojileri ilerledikçe dizel araçların satış miktarı hızla azalmakta; öyle ki 2018 yılındaki dizel otomobil satışları Avrupa'da son 10 yılın en düşük seviyesine indi.
Ayrıca gerek Avrupa gerek Uzakdoğu menşeili pek çok otomobil üreticisi 2020 yılından itibaren dizel araç üretimini durduracağını açıklarken Avrupa'da bazı şehirlerde dizel araç kullanımlarına kısıtlama getirildi.
Hollanda ülke genelinde 2025 yılında itibaren dizel araç satışına yasak getirileceğini açıklarken Roma Belediye Başkanı, bu kısıtlamalara öncülük ederek 2024 yılından itibaren Roma'ya hiçbir dizel aracın kabul edilmeyeceğini açıkladı. Paris, Madrid, Atina da benzeri yasaklara şimdiden yeşil ışık yakan şehirlerden.
Açılan bir dava üzerine Almanya Federal Mahkemesi dizel araçların kullanımına kısıtlama getirilmesini kolaylaştırmak amacı ile yerel yönetimlerin başlattığı uygulamaları onayladı.
Türkiye'de durum ne?
Türkiye İstatistik Kurumu verilerine göre; 2017 yılı sonunda Türkiye yollarındaki dizel otomobillerin payı %33'ten %35'e yükselirken benzinli otomobillerin oranı ise %26 oldu.
Aynı kaynağın verilerine göre Türkiye'deki otomobillerin ortalama yaşı ise 13, başka bir deyimle standart sapma da gözönüne alındığında Türkiye'deki otomobillerin çoğunun 20 yaş altında olduğu sonucuna rahatlıkla ulaşılabilir.
Dizel sevdası!
Türkiye'nin bitmek bilmeyen dizel sevdası ise önümüzdeki 10 yıl içinde pahalıya patlayacak gibi görünüyor zira önde gelen Alman, Japon, Kore otomobil devleri 2020 yılından itibaren kademeli olarak dizel araç üretimini terk ediyor.
Anlaşmalar gereği dizel araçlara bir süre daha teknik bakım ve destek hizmeti verilmesi bir zorunluluk lakin zaman içerisinde oluşacak yedek parça arz/talep dengesindeki orantısızlığın fiyatlarda beklenmedik yükselmelere sebebiyet vermesi de muhtemeldir. Sonuçta dizel araçların daha henüz 20 yaşını bile tamamlamadan gerek yıllık bakım ücretlerindeki artışlar gerekse hızlı değer kayıpları sebebi ile piyasadan çekilmesi olası görünmektedir.
Türkiye'nin henüz milli bir otomotiv politikasının olmaması sebebi ile dizel araç sahipleri için zor kararların verileceği günler pek de uzak görünmüyor. Otomotiv sektöründe neredeyse tamamen dışa bağımlı ülkemizde ciddi oranda döviz kaybı yaşanacak olması da diğer bir üzücü durum.
Cem Kayalı / diğer yazıları
- Borsa İstanbul’da yeni düzenleme şart / 11.02.2021
- Borsa İstanbul’un küçük yatırımcıları / 06.01.2021
- Atı alan İngiltere sadece Üsküdar’ı geçmedi! / 05.01.2021
- Hemen barış, şimdi barış; savaşma barış! / 22.10.2020
- Buğdayda beklenmeyen düşüş / 31.08.2020
- Diyanet İşleri Başkanlığı çalışanlarına çağrı-III / 05.08.2020
- Türkiye, KKTC ve Doğu Akdeniz / 23.07.2020
- Tartus’u anlamadan Akdeniz’i anlamak / 12.07.2020
- Sadece ‘O’ bıkmadı! / 24.04.2020
- Kimdir Sayın Prof. Dr. Haydar Baş? / 17.04.2020
- Borsa İstanbul’un küçük yatırımcıları / 06.01.2021
- Atı alan İngiltere sadece Üsküdar’ı geçmedi! / 05.01.2021
- Hemen barış, şimdi barış; savaşma barış! / 22.10.2020
- Buğdayda beklenmeyen düşüş / 31.08.2020
- Diyanet İşleri Başkanlığı çalışanlarına çağrı-III / 05.08.2020
- Türkiye, KKTC ve Doğu Akdeniz / 23.07.2020
- Tartus’u anlamadan Akdeniz’i anlamak / 12.07.2020
- Sadece ‘O’ bıkmadı! / 24.04.2020
- Kimdir Sayın Prof. Dr. Haydar Baş? / 17.04.2020