logo
09 ARALIK 2025


Uçaklar havada da, yerde de onlardan soruluyor!


 
 
Hava yolu operasyonlarının görünmeyen yükünü üstlenen, havacılığın 'yer pilotları' olarak adlandırılan dispeçerler, planlamadan rotaya, kullanılacak yakıttan hava durumuna kadar her hesaplamayı yaparak uçuşların emniyetli yapılmasını sağlıyor. Dispeçerler uçağı anlık olarak yerden de takip ediyor.
 

09.12.2025 14:54:00
Haber Merkezi/AA
Uçaklar havada da, yerde de onlardan soruluyor!
Uçaklar havada da, yerde de onlardan soruluyor!

Bir hava yolunun işletilebilmesi için lisanslı pilotlar, uçuş harekekât uzmanı (dispeçer ya da ingilizcede flight dispatcher) ve teknisyenler ile kabin memuru, sertifikalı yer operasyon memuru ve load masterlara ihtiyaç duyuluyor. Halk arasında pilotlar ve kabin memurlarının bilinirliği yüksek olsa da hava yolu taşımacılığında dispeçerlere de büyük iş düşüyor. Bir uçuşun başlangıç aşamasından sonuna kadar etkin şekilde devamlılığını sağlayan dispeçerler, uçuş hakkındaki bilgilerin gerekli birimlere aktarılması için uçuşu izliyor, sabotaj, kaza kırım, uçak kaçırma gibi acil durumları gerekli birimlere ileterek süreci yönetiyor.

Pek çok görevleri var

Hava yolu şirketlerinin programlı bir uçuşunun sağlıklı ve ekonomik  şekilde gerçekleştirilebilmesi için gerekli tüm hazırlıkları yapan dispeçerler, söz konusu uçuşu sanal olarak yaşayıp meydana gelebileceğini tespit ettiği aksaklıklar için önceden önlem alıyor. Kaptan sadece kendi uçuşundan sorumluyken, dispeçerler filodaki tüm uçak ve uçuşlarda insanüstü performans gösteriyor. Dispeçerler, tüm bunların yanı sıra hazırladıkları her uçuş planında şirket için maliyet azaltıcı çalışmalar yaparak maddi kayıpları önlüyor.

Uçuşlar anlık olarak izleniyor

AJet Uçuş Harekat Müdürü Orhan Atmaca, 23 yıllık havacılık tecrübesi olduğunu belirterek, yolcuların A noktasından B noktasına güvenli gidebilmesi için tüm uçuş planlamalarının kendileri tarafından üretildiğini anlattı. Uçuş paketi şeklinde hazırladıkları planları kaptanlara teslim ettiklerini kaydeden Atmaca, "Kaptanlar uçağa gelmeden önce tüm ilgili meydanlar, hava durumu, yolcu ve ağırlık bilgilerini derledikten sonra uçuş planı üretiyoruz. Havada uçağın izleyeceği rotayı belirleyip buna göre yakıt planlamasını yapıp, uçulacak rotadaki izinleri temin edip ekibe sağlıyoruz. İşimiz burada bitmiyor, uçak varış meydanına inene kadar takip ediyoruz" diye konuştu. Yolcuları birer misafir olarak gördüklerini, emniyetli ve konforlu yolculuk yapmalarını hedeflediklerini dile getiren Atmaca, "Örneğin, buradan Berlin'e yapılacak seferde Orta Avrupa hattında 35 bin fit civarında türbülans bekleniyordu. Bizler uçağımızı optimum seviyede planlayarak 37 bin fite tırmandırdık ve yolcularımız bu türbülanstan etkilenmedi" diye konuştu.

Uçaklar neden rötar yapıyor?

Atmaca, uçakların rötar yapma nedenlerine değinerek, konuşmasını şöyle sürdürdü: "Rötarlarda yolcuların en çok kızdığı kişiler bizleriz. Yolcuların emniyeti ve uçuşun güvenliği için gerekli ötelemeleri yapıyoruz. İnişin emniyetli şekilde yapılabilmesi için varış meydanlarının sistemi var. Bu sistemlere göre de takip ettiğimiz hava koşulları var. Alçalacak uçak için bulutun dikey görünüşü ile park edeceği pisti yatay şekilde görebilmesi gerekiyor. Bunlar uygun olmadığı takdirde uçak kaza kırıma uğrayabilir. Hava durumu raporlarını kontrol ederek, ilgili meydanların meteoroloji birimleriyle iletişime geçerek inişe en uygun saati belirliyoruz. Hava durumu kötü olduğunda ve kar yağışı gibi sebeplerden pist inişe elverişli olmadığında uçuşu öteleyebiliyor veya iptal edebiliyoruz." Çok soğuk, fırtınalı ve karlı havaların yanı sıra çok sıcak havaların da uçuşlarda sıkıntılara neden olduğuna işaret eden Atmaca, Cidde ve Medine gibi seferlerde uçakların emniyetli şekilde kalkabilmesi için ağırlık kısıtlamalarına gidebildiklerini, nadir durumlarda valiz ve bagajları indirdiklerini söyledi.

Havacılığın karargâh merkezi

Atmaca, havacılığın mutfağının dispatcher ve operasyon kontrol birimi olduğunu belirterek, "Bizler bir hava yolunun karargah merkeziyiz. Bu karargah merkezinde havacılığın ilgili uçuş operasyonlarının beyni ve kalpleriyiz. Uçuş operasyonunun devam edebilmesi için havadayken de kaptanlarımızın gözü kulağıyız" ifadelerini kullandı.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Türkiye nasıl etkilenecek?
AB göç kurallarını ağırlaştırıyor
Soykırımcı barbarlardan da bu beklenir!
İsrail, bu yıl da dünyada en fazla gazeteci öldüren ülke oldu
Listede 5. sıradalar!
Paralı Türkler, Miami'den konut almak için yarışıyor!
Sadece 34 kişi yaralandı
Japonya'da 7.5 büyüklüğündeki depremde neden zayiat düşük kaldı?
İsrail, dünyaya meydan okuyor
Kudüs’teki BM ofislerine bastı, bayrağını indirip bayrak çekti
Oleg Cassini ani bir kararla Türkiye'den çekildi
Tazminatları alamayan işçiler ortada kaldı
'15 Temmuz'da Gürcistan hava sahasında 2 saat 15 dakika dolaştınız mı?'
"Gürcistan bunların merkeziydi, insan kaçacaksa da oraya kaçmaz"
Futbolda bahis soruşturmasında yeni detaylar
2 kulüp başkanının anlaştığı belirlendi
İsrail Lübnan'ın güneyine hava saldırıları düzenledi
Ateşkesi taktığı falan yok!
Bahis depremi
20 şüpheli tutuklandı
'Gazze'de 60 milyon tondan fazla moloz var'
Bunun 4 milyon tonu tehlikeli atık
AB, X'e 120 milyon avro ceza kesti
Trump: 'Avrupa çok kötü bir yöne gidiyor'
Beşiktaş'ta işler kötü gidiyor
Gaziantep FK ile 2- 2 berabere kaldılar
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Orban'ı kabul etti
Kabul, basına kapalı olarak gerçekleşti
İmamoğlu: 'Bu diploma davası değil!'
İmamoğlu'nun davası ertelendi
Türkiye nasıl etkilenecek?
AB göç kurallarını ağırlaştırıyor
Soykırımcı barbarlardan da bu beklenir!
İsrail, bu yıl da dünyada en fazla gazeteci öldüren ülke oldu
Listede 5. sıradalar!
Paralı Türkler, Miami'den konut almak için yarışıyor!
Sadece 34 kişi yaralandı
Japonya'da 7.5 büyüklüğündeki depremde neden zayiat düşük kaldı?
İsrail, dünyaya meydan okuyor
Kudüs’teki BM ofislerine bastı, bayrağını indirip bayrak çekti
Oleg Cassini ani bir kararla Türkiye'den çekildi
Tazminatları alamayan işçiler ortada kaldı
'15 Temmuz'da Gürcistan hava sahasında 2 saat 15 dakika dolaştınız mı?'
"Gürcistan bunların merkeziydi, insan kaçacaksa da oraya kaçmaz"
Futbolda bahis soruşturmasında yeni detaylar
2 kulüp başkanının anlaştığı belirlendi
İsrail Lübnan'ın güneyine hava saldırıları düzenledi
Ateşkesi taktığı falan yok!
Bahis depremi
20 şüpheli tutuklandı
'Gazze'de 60 milyon tondan fazla moloz var'
Bunun 4 milyon tonu tehlikeli atık
AB, X'e 120 milyon avro ceza kesti
Trump: 'Avrupa çok kötü bir yöne gidiyor'
Beşiktaş'ta işler kötü gidiyor
Gaziantep FK ile 2- 2 berabere kaldılar
Cumhurbaşkanı Erdoğan, Orban'ı kabul etti
Kabul, basına kapalı olarak gerçekleşti
İmamoğlu: 'Bu diploma davası değil!'
İmamoğlu'nun davası ertelendi
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.