logo
30 MAYIS 2025

2.5 milyon ton ürünümüz çöpe gidiyor

Ondokuz Mayıs Üniversitesi Ziraat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muharrem Özcan, yaklaşık 2.5 milyon ton bahçe ürününün pazarlama aşamasında çöpe gittiğini söyledi

 

19.01.2021 11:42:00
2.5 milyon ton ürünümüz çöpe gidiyor
2.5 milyon ton ürünümüz çöpe gidiyor

Ondokuz Mayıs Üniversitesi (OMÜ) Ziraat Fakültesi Dekanı Prof. Dr. Muharrem Özcan, yaklaşık 53 milyon ton bahçe ürünleri üretimine sahip Türkiye'de üretimin en az yüzde 5'inin pazara hazırlama ve satış aşamalarında ekonomik değerini kaybettiğini belirterek, "Yani kabaca 2,5 milyon ton ürün pazarlama aşamasında çöpe gitmektedir." dedi.

Özcan, sebze ve meyvelerin pazarlanması ile satışına standart getirilmesi gerektiğini söyledi.

Özellikle yeni tip koronavirüs (Kovid-19) salgını önlemleri kapsamında getirilen pazarda sebze meyvelerin satıcı tarafından verilmesi zorunluluğunun ürün kayıplarının ve bozulmalarının önüne geçilmesi açısından önem taşıdığına işaret eden Özcan, bunun çöpe giden ürün miktarının azaltılmasına da önemli katkı yapacağını vurguladı.

Büyük emekle üretilmiş ürünlerin çöpe atılmasının insanlık yönünden kabul edilebilecek bir durum olmadığının altını çizen Özcan, "Seçmece ürün satışının güvenli satış tekniği olarak kullanılabilmesi için standardizasyon çok önemlidir. Ürünün kalite, boy, ağırlık gibi özellikleri yönünden örnek hale getirilmesi önem taşımaktadır." ifadesini kullandı.

İhraç edilen ürünlerde uygulanan standardizasyonun artık iç pazara sunulan ürünler için de zorunlu hale getirilmesi gerektiğini belirten Özcan, bu sayede bozuk ve çürük ürünler nedeniyle tüketicinin perakendeciyi, perakendecinin hal esnafını, hal esnafının da üreticiyi suçlamalarının ortadan kalkacağını anlattı.

Standardizasyonun önemine değinen Özcan, şunları kaydetti:

"Bunlar sağlanmadığı sürece özellikle satıcı ile alıcı arasında tartışmalara varan sorunların yaşanması kaçınılmaz olacaktır. Yaklaşık 53 milyon ton bahçe ürünleri üretimine sahip ülkemizde bu üretimin en az yüzde 5'i pazara hazırlama ve satış aşamalarında ekonomik değerini kaybetmektedir. Yani kabaca 2,5 milyon ton ürün pazarlama aşamasında çöpe gitmektedir. Ürünlerin kilogram değerini 1 lira olarak ele alsak, pazarlama aşamalarındaki hatalar nedeniyle 2,5 milyar lira değerinde kayıp var demektir. Gelinen durum artık tüketici ambalajlı ürünlerin satış tekniğinde kullanılmasının yaygınlaşacağını göstermektedir. Bu satışta başarı için üretim aşamasında kaliteli üretimin, hasadın doğru ve ürüne uygun şekilde yapılması, ambalajın ürünü koruyan ve havalanmasını sağlayan özellikte olması, en önemlisi de ambalaj içindeki ürünün standartlaşması gerekmektedir. Ürünü üretenden tüketiciye ulaştırmaya kadar görev alan tüm kişi ve kurumların güven kaybı oluşturmayacak şekilde çalışmaları büyük önem arz etmektedir. Bu noktada önem taşımakla birlikte her şeyin kamu denetimiyle sağlanamayacağı da bir gerçektir."

AA

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
Saraçhane eylemlerinde tutuklanmışlardı
14 genç ilk duruşmada tahliye edildi
'Açık tehditler alıyorum'
'Bu partinin harim-i ismetinde boğmaya muktediriz'
Kartalkaya'daki yangın faciasıyla ilgili gelişme
İddianame kabul edildi
Bakan Fidan Zelenskiy'le görüştü
Buluşma Kiev'de gerçekleşti
Suriye'den çekilme sinyali
'Görevin yüzde 99'unu tamamladı'
Yeni faiz çıkışı!
'Faizi meşru göremeyiz'
Açlık sınırı 25 bin 92 lira
Yoksulluk sınırı 81 bin 734 lira
Meclis'te 'Terörsüz Türkiye' mesaisi
Kurtulmuş ile Özel görüştü
CHP lideri Özel'den, HAK-İŞ ve TÜRK-İŞ'e ziyaret
"Asgari Ücret Komisyonu toplanmalı"
Bayram ikramiyesi ödemelerinde
Tarihler belli oldu
İş gücü verileri paylaşıldı
İşsizlik geçen aya göre arttı
TÜİK 3 aylık büyüme verilerini açıkladı
Beklentilerin altında gerçekleşti
Ev ilanlarında yeni dönem
Fahiş fiyat artışına yaptırım geldi
İzmir'de otomobile silahlı saldırı
Aynı aileden 3 kişi hayatını kaybetti 3 kişi ağır yaralandı
Verim yarı yarıya düştü
Çiftçiye şimdi de kuraklık şoku
Saraçhane eylemlerinde tutuklanmışlardı
14 genç ilk duruşmada tahliye edildi
'Açık tehditler alıyorum'
'Bu partinin harim-i ismetinde boğmaya muktediriz'
Kartalkaya'daki yangın faciasıyla ilgili gelişme
İddianame kabul edildi
Bakan Fidan Zelenskiy'le görüştü
Buluşma Kiev'de gerçekleşti
Suriye'den çekilme sinyali
'Görevin yüzde 99'unu tamamladı'
Yeni faiz çıkışı!
'Faizi meşru göremeyiz'
Açlık sınırı 25 bin 92 lira
Yoksulluk sınırı 81 bin 734 lira
Meclis'te 'Terörsüz Türkiye' mesaisi
Kurtulmuş ile Özel görüştü
CHP lideri Özel'den, HAK-İŞ ve TÜRK-İŞ'e ziyaret
"Asgari Ücret Komisyonu toplanmalı"
Bayram ikramiyesi ödemelerinde
Tarihler belli oldu
İş gücü verileri paylaşıldı
İşsizlik geçen aya göre arttı
TÜİK 3 aylık büyüme verilerini açıkladı
Beklentilerin altında gerçekleşti
Ev ilanlarında yeni dönem
Fahiş fiyat artışına yaptırım geldi
İzmir'de otomobile silahlı saldırı
Aynı aileden 3 kişi hayatını kaybetti 3 kişi ağır yaralandı
Verim yarı yarıya düştü
Çiftçiye şimdi de kuraklık şoku
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.