Böyle giderse 3. Havalimanı büyük zarar edecek!
6 Nisan'da Atatürk Havalimanı'ndan gerçekleşen ve "Büyük Göç" olarak adlandırılan taşınma operasyonunun ardından İstanbul Havalimanı'nın ilk ay yolcu dataları da belli oldu.
Taşınması ardından ilk uçuşun başladığı 6 Nisan'dan 30 Nisan'a kadar İstanbul Havalimanı'nda toplam 26 bin 520 uçuşla, 4 milyon 113 bin 956 yolcu uçuş gerçekleştirdi.
Toplam yolcuların 2 milyon 095 bin 908'ini gelen, 2 milyon 018 bin 048'ini giden yolcu oluşturdu. Toplam uçuşların 13 bin 233'ünü gelen, 13 bin 287'si ise giden uçuş şeklinde gerçekleşti. Bu süre zarfında bagaj sayısı ise 3 milyon 3 bin 909'e ulaşırken, gelen yolcu bagajı 970 bin 622, giden yolcu bagajı ise 2 milyon 033 bin 287 oldu.
Yıllık 90 milyon yolcu kapasite ile yolcularını misafir eden dünyanın yeni havacılık merkezi İstanbul Havalimanı, tüm fazları tamamlandığında yılda 200 milyon yolcuya hizmet verecek. Hükümet İstanbul Havalimanı'nı yıllık 90 milyon yolcu garantisiyle ihale etmişti.
Nisan sonuna kadarki performans temel alınarak hesaplandığında yolcu sayısı bu şekilde devam ettiği takdirde yıl sonunda İstanbul Havalimanı'nı 59 milyon 240 bin yolcu kullanmış olacak. Bu durumda hükümetin garanti ettiği yolcu sayısından yaklaşık 30 milyon eksik kalacak.
Astarı yüzünden pahalıya geldi
İstanbul Havalimanı'nın işletme hakkına sahip Kolin, Limak, Kalyon, Cengiz ve MNG şirketlerinin oluşturduğu İGA, 25 yıl boyunca havalimanını işletecek.
Hükümet İGA'ya yıllık 90 milyon yolcu sayısı garanti etti. Buna göre devlet, İGA'ya eksik kalan her yolcu başına dış hatta 20 Euro, transit hatta ise 5 Euro ödeme yapacak. 6 Nisan-30 Nisan arası dönemdeki performansına göre hesaplandığında yıllık yolcu sayısının 60 milyona yaklaşabileceği görülüyor. Yolcu sayısında radikal bir artış olmadığı takdirde bu hesaplamalara göre hükümetin garanti ettiği yıllık 90 milyon yolcu sayısından yaklaşık 30 milyon yolcu eksik kalacak.
Bu eksik kalan yolcuların yarısının dış hatlar, diğer yarısının ise transit yolcu olabileceği üzerinden yola çıkarsak, hükümetin yükslenici firmaya 300 milyon euro dış hatlar için, 75 milyon euro da transit yolcular için yıllık ödeme yapması gerekecek.
Bu hesaplamalar, yolcu sayısı artmaz ise bu yıl hükümet İGA'ya Hazine garantisi kapsamında toplamda 375 milyon Euro kadar bir ödeme yapmak zorunda kalabileceğini gösteriyor.
Haber yayına hazırlanırken Euro kuru 6.68 TL seviyesindeydi. Bu hesaba göre İGA'ya yıllık ödenmesi gereken tutar 2.5 milyar TL'yi aşacak.