Türkiye'ye bu kazalarda ölenlerin ailelerine taziyelerini bizzat iletmek için geldiğini belirten Fernandez, beraberinde 6 kişilik bir uzman heyet de getirdiğini kaydetti.
İspanyol yetkili, CASA uçaklarının 1985'ten beri 25 ülkede yaklaşık bir milyon saat kadar uçuş yaptığını söyleyerek, bu uçakların uçuş emniyet rekorunun standartların üstünde olduğunu savundu.
TSK rastgele uçak almaz
TAI Genel Müdürü Ergenç de araştırmanın sonuçlanmasının zaman alabileceğine dikkati çekerek, kazaların nedeninin tam olarak belirlenebilmesi için beklemek gerektiğini söyledi.
Ergenç, CASA uçaklarına ilişkin spekülasyonların hatırlatılması üzerine, "Türk Silahlı Kuvvetleri'ndekiler uzman kişilerdir. Rastgele uçak almazlar" dedi.
Türkiye'ye kazada ölenlerin ailelerine taziyelerini bizzat iletmek için geldiğini ifade eden Fernandez, "Gerek bizim gerekse TAİ'deki herkesin kapleri kırık" dedi.
Casa uçaklarının Türkiye'nin yanı sıra İspanya, Fransa ve uluslararası platformlarda en üst düzey sınavlardan geçirildiğini savunan Fernandez, uçakların "uçuş emniyet rekoruna" sahip olduğunu bildirdi. Fernandez, Türkiye'nin uzman kişilere sahip olduğunu söyleyerek, kendilerinin yapımcı firma olarak araştırmalara yardımcı olacağını kaydetti.
Araştırmada 3 adım
Kazanın araştırılmasında 3 adım bulunduğunu ve bunları görgü tanıklarının ifadeleri, enkazın incelenmesi ve karakutunun çözümü olarak sıralayan TAİ Genel Müdürü Ergenç, gerek karakutunun çözümünün gerekse tüm bu unsurların biraraya getirilmesinin uzun süre alabileceğini kaydetti.
Ergenç, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Kaza için hayali nedenler ortaya koymanın burada bir anlamı yok, zamana ihtiyaç var. Aerodinamik bir ilimdir, uçmak bir sanattır, çok zor bir olaydır. İcra etmek de zordur, bir kazayı çözümlemek de zordur. Bir bakışta anlaşılmaz. Geçmiş tecrübelerden yararlanmak iyidir, ancak bu tecrübeleri şimdiki kazalara bir ceket giydirir gibi giydirmek kimsenin haddi değildir."
Ankara'da önceki gün düşen uçağın daha önce arızası olup olmadığının sorulması üzerine, Ergenç bu uçağın ilk kez kalktığını, bu nedenle arıza gösteremeyeceğini ifade etti.
Sokaktan tayyare toplanmıyor
Casa uçaklarından bazılarının Ege'de görev yapmasının uygun olmadığı yolunda 1998 yılında bir rapor hazırlandığına ilişkin haberlerin hatırlatılması üzerine Ergenç, şunları söyledi:
"Bunu, Savunma Sanayi Müsteşarlığı'ndan sormanız lazım, benden değil. Bizim görevimiz ortak üretim yapmaktır. O raporu ben almadım, o raporu benim adamlarım da yapmadı. Buna ancak devlet karar verir."
Ergenç, konuşmasını şöyle sürdürdü:
"Bizim insanlarımızı da lütfen küçümsemeyelim. Hava Kuvvetleri deTürk Silahlı Kuvvetleri de uzman insanlardır. Rasgele uçak almazlar, almaları mümkün değildir. Mutlaka harekat ihtiyaçlarına cevap veren en uygun, en emniyetli uçaklardır. Yoksa uzman mühendislerimiz, kurmay subaylarımız, komutanlarımız sokaktan tayyare toplamıyorlar. Milletin parasını elbette doğru harcıyorlar. Ama firmalar 'benimki iyi, seninki iyi' derken bazı ihtilaflara neden oluyorlar."