Prof. Dr. Meziyet Arı, "çocukların en etkin duyusu işitmedir, okulöncesi eğitimciler ile müzik eğitimcileri arasında işbirliği yapılması gerekir" dedi.
Anaokulu öğrencileri arasında yapılan araştırma, müziğin, çocukların dil gelişimini hızlandırdığını ortaya koydu. Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı'ndan Damlagül Denk'in yürüttüğü bilim uzmanlığı çalışmasına göre, çocuklar, dili, en iyi şarkı söylerken öğreniyor.
Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Gülveren Anaokulu'na giden 40 çocuk üzerinde yapıldı. 20 çocuğa, haftada 3 gün 40 dakikalık müzik eğitim programı uygulanırken, diğer 20 çocuğa hiçbir eğitim verilmedi. 5 haftanın sonunda müzik eğitimi alan çocukların, kelime haznelerinin geliştiği ve algı düzeylerinin arttığı tespit edildi.
Araştırmanın danışmanlığını üstlenen Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Meziyet Arı, yaptığı açıklamada, çocukların en etkin duyusunun "işitme" olduğuna dikkati çekerek, okulöncesi eğitimciler ile müzik eğitimcileri arasında işbirliği yapılması gerektiği belirtti. Okuma-yazma bilmedikleri için okulöncesi çocukların duyarak ve dinleyerek bilgi edindiklerini belirten Prof. Dr. Arı, "Çocuğun dil gelişimini sağlamak için ninni, tekerleme ve çocuk şarkılarından yararlanılabilir. Çocuk, şarkıyı doğru söylemeyi öğrenirken, dil gelişimini de ilerletir" diye konuştu.
Prof. Dr. Arı, müzik eğitiminde, zihin, kulak ve dilin beraber çalıştığına işaret ederek, yöntemin dil gelişimine etkilerini şöyle sıraladı:
Dil kullanma yeteneğini geliştirme,
Yeni sözcükler kazanma,
Sesini doğru şekilde kullanma,
Konuşmadaki ses iniş-çıkışlarını ritm aracılığıyla doğru zamanda yapma,
Dil çevikliği ve akıcı konuşma becerisini geliştirme,
Sözleri doğru ve anlaşılır biçimde söyleme.
Kısa şarkılardan başlamalı
Okul öncesinde, öğrenmenin diğer dönemlere göre daha hızlı olduğunu kaydeden Prof. Dr. Arı, bu dönemin iyi değerlendirilmesi için müzik eğitimine ağırlık verilmesi gerektiğini söyledi.
Eğitime kısa parçalarla başlanmasını ve eleştirel dinleme yeteneğinin yavaşça kazandırılmasını tavsiye eden Prof. Dr. Arı, "Daima sesle ve dille oynama, şarkılarla ritmik hareketler yapma fırsatları verilmeli. Bu sayede, dil ve müzik, çocuğun bir bütün olarak gelişmesi ve öğrenmesine karşılıklı destek sağlamış olur" diye konuştu.
Prof. Dr. Arı, hoşa giden melodiye sahip şarkı metinlerinin, daha çabuk öğrenildiğini ve kolay hafızada kaldığını belirterek, şiirsel metnin "anlaşılır olmasına" ve "dilbilgisi kurallarına uygunluğuna" da dikkat etmek gerektiğini kaydetti.
Anaokulu öğrencileri arasında yapılan araştırma, müziğin, çocukların dil gelişimini hızlandırdığını ortaya koydu. Hacettepe Üniversitesi Çocuk Gelişimi ve Eğitimi Anabilim Dalı'ndan Damlagül Denk'in yürüttüğü bilim uzmanlığı çalışmasına göre, çocuklar, dili, en iyi şarkı söylerken öğreniyor.
Araştırma, Hacettepe Üniversitesi Gülveren Anaokulu'na giden 40 çocuk üzerinde yapıldı. 20 çocuğa, haftada 3 gün 40 dakikalık müzik eğitim programı uygulanırken, diğer 20 çocuğa hiçbir eğitim verilmedi. 5 haftanın sonunda müzik eğitimi alan çocukların, kelime haznelerinin geliştiği ve algı düzeylerinin arttığı tespit edildi.
Araştırmanın danışmanlığını üstlenen Anabilim Dalı Başkanı Prof. Dr. Meziyet Arı, yaptığı açıklamada, çocukların en etkin duyusunun "işitme" olduğuna dikkati çekerek, okulöncesi eğitimciler ile müzik eğitimcileri arasında işbirliği yapılması gerektiği belirtti. Okuma-yazma bilmedikleri için okulöncesi çocukların duyarak ve dinleyerek bilgi edindiklerini belirten Prof. Dr. Arı, "Çocuğun dil gelişimini sağlamak için ninni, tekerleme ve çocuk şarkılarından yararlanılabilir. Çocuk, şarkıyı doğru söylemeyi öğrenirken, dil gelişimini de ilerletir" diye konuştu.
Prof. Dr. Arı, müzik eğitiminde, zihin, kulak ve dilin beraber çalıştığına işaret ederek, yöntemin dil gelişimine etkilerini şöyle sıraladı:
Dil kullanma yeteneğini geliştirme,
Yeni sözcükler kazanma,
Sesini doğru şekilde kullanma,
Konuşmadaki ses iniş-çıkışlarını ritm aracılığıyla doğru zamanda yapma,
Dil çevikliği ve akıcı konuşma becerisini geliştirme,
Sözleri doğru ve anlaşılır biçimde söyleme.
Kısa şarkılardan başlamalı
Okul öncesinde, öğrenmenin diğer dönemlere göre daha hızlı olduğunu kaydeden Prof. Dr. Arı, bu dönemin iyi değerlendirilmesi için müzik eğitimine ağırlık verilmesi gerektiğini söyledi.
Eğitime kısa parçalarla başlanmasını ve eleştirel dinleme yeteneğinin yavaşça kazandırılmasını tavsiye eden Prof. Dr. Arı, "Daima sesle ve dille oynama, şarkılarla ritmik hareketler yapma fırsatları verilmeli. Bu sayede, dil ve müzik, çocuğun bir bütün olarak gelişmesi ve öğrenmesine karşılıklı destek sağlamış olur" diye konuştu.
Prof. Dr. Arı, hoşa giden melodiye sahip şarkı metinlerinin, daha çabuk öğrenildiğini ve kolay hafızada kaldığını belirterek, şiirsel metnin "anlaşılır olmasına" ve "dilbilgisi kurallarına uygunluğuna" da dikkat etmek gerektiğini kaydetti.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.