Düşük kurun otomobil ihracatını etkilemesini değerlendiren ODD Genel Koordinatörü Hayri Erce, gerek Amerika gerek Avrupa merkez bankalarının krizi aşmak için çok fazla dolar ve euro basıp piyasaya sürdüğüne işaret ederek, bu durumun süreceğini söyledi
Global ekonomik krize rağmen üretimini ve ihracatını artırma başarısı gösteren Türk otomobil sektörü, Türkiye'ye yönelik sıcak para akışı sonucu ortaya çıkan düşük kura rağmen önümüzdeki yıl için de umutlarını koruyor. İhracatçıların düşük kurdan şikayetlerinin hatırlatılması üzerine Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, Türkiye'de serbest piyasa olduğuna dikkati çekti. Erce, "Diğer taraftan geçtiğimiz iki yıl içinde gerek Amerika gerek Avrupa merkez bankaları krizi aşmak için çok fazla dolar ve euro bastı, piyasaya sürdü. Bu likidite fazlası, faizi daha yüksek olan ülkelere akıyor. Onun için Türkiye'ye sıcak para akışı dediğimiz sermaye akışının, bir dalgalanma olmaması durumunda artma ihtimali var. Bu da ihracatçı açısından sıkıntılı bir süreç yaratabilir. TL'nin değerlenme süreci bir miktar daha devam edebilir" dedi.
2010 iyi geçti
2009 yılında dünya genelinde çok ciddi global kriz yaşandığını, bu krizin Türkiye'ye yansımaları olduğunu ifade ederek, sektördeki gerilemenin verilen teşvikler ve özel tüketim vergisi (ÖTV) indirimi sayesinde 2009 yılını toparlanarak kapattığını söyledi. Erce, şunları söyledi: "2010 yılına girerken aslında sektör oyuncuları bu kadar büyük bir büyüme beklemiyordu. Ocak - Ağustos 2010 döneminde geçen yılın sekiz ayına göre, toplam pazar yüzde 19,4 büyüdü ve satışlar 417 bin 531 adete ulaştı. Bu şekilde devam ederse 700 bin ile seneyi kapatma ihtimali yüksek. Avrupa'daki toparlanmaya paralel olarak Türkiye'nin ihracatında da ciddi artış söz konusu. İlk sekiz ayda ihracat yüzde 32 civarında artarak, 496 bin 626 adete geldi. Otomotiv sektörü, ihracatta Türkiye'nin lokomotif sektörlerinden birisi. Otomotiv ihracatının büyümesi, Türkiye'nin 2010 yılındaki ekonomik büyümesine önemli katkıda bulunuyor. Gerek iç piyasanın gerek ihracatın büyümesi, ülkemizin önemli problemlerinden olan istihdam problemini de çözmede önemli katkılarda bulunuyor. Yıl sonunda ihracat 1 milyon adetin üzerinde gerçekleşir."
Oyunun kuralları değişti
Ekonomik krizle birlikte dünya otomotiv sektöründe oyunun kurallarının değiştiğini ifade eden Hayri Erce, "2007'den itibaren yaşanan ciddi kriz neticesinde dünya genelinde ve Türkiye'de alım gücü düştü. İnsanlar önce alım kararlarını ertelediler. Eskisine göre daha ince eleyip sık dokuyorlar. Finansman imkanları çok büyük önem kazandı. Hem fiyat hem de kredi olarak en iyi şartlarda amaya çalışıyorlar. Rekabet hızla arttı. Dünya genelinde de ciddi bir konsolidasyon süreci oldu" diye konuştu.
Global ekonomik krize rağmen üretimini ve ihracatını artırma başarısı gösteren Türk otomobil sektörü, Türkiye'ye yönelik sıcak para akışı sonucu ortaya çıkan düşük kura rağmen önümüzdeki yıl için de umutlarını koruyor. İhracatçıların düşük kurdan şikayetlerinin hatırlatılması üzerine Otomotiv Distribütörleri Derneği (ODD) Genel Koordinatörü Hayri Erce, Türkiye'de serbest piyasa olduğuna dikkati çekti. Erce, "Diğer taraftan geçtiğimiz iki yıl içinde gerek Amerika gerek Avrupa merkez bankaları krizi aşmak için çok fazla dolar ve euro bastı, piyasaya sürdü. Bu likidite fazlası, faizi daha yüksek olan ülkelere akıyor. Onun için Türkiye'ye sıcak para akışı dediğimiz sermaye akışının, bir dalgalanma olmaması durumunda artma ihtimali var. Bu da ihracatçı açısından sıkıntılı bir süreç yaratabilir. TL'nin değerlenme süreci bir miktar daha devam edebilir" dedi.
2010 iyi geçti
2009 yılında dünya genelinde çok ciddi global kriz yaşandığını, bu krizin Türkiye'ye yansımaları olduğunu ifade ederek, sektördeki gerilemenin verilen teşvikler ve özel tüketim vergisi (ÖTV) indirimi sayesinde 2009 yılını toparlanarak kapattığını söyledi. Erce, şunları söyledi: "2010 yılına girerken aslında sektör oyuncuları bu kadar büyük bir büyüme beklemiyordu. Ocak - Ağustos 2010 döneminde geçen yılın sekiz ayına göre, toplam pazar yüzde 19,4 büyüdü ve satışlar 417 bin 531 adete ulaştı. Bu şekilde devam ederse 700 bin ile seneyi kapatma ihtimali yüksek. Avrupa'daki toparlanmaya paralel olarak Türkiye'nin ihracatında da ciddi artış söz konusu. İlk sekiz ayda ihracat yüzde 32 civarında artarak, 496 bin 626 adete geldi. Otomotiv sektörü, ihracatta Türkiye'nin lokomotif sektörlerinden birisi. Otomotiv ihracatının büyümesi, Türkiye'nin 2010 yılındaki ekonomik büyümesine önemli katkıda bulunuyor. Gerek iç piyasanın gerek ihracatın büyümesi, ülkemizin önemli problemlerinden olan istihdam problemini de çözmede önemli katkılarda bulunuyor. Yıl sonunda ihracat 1 milyon adetin üzerinde gerçekleşir."
Oyunun kuralları değişti
Ekonomik krizle birlikte dünya otomotiv sektöründe oyunun kurallarının değiştiğini ifade eden Hayri Erce, "2007'den itibaren yaşanan ciddi kriz neticesinde dünya genelinde ve Türkiye'de alım gücü düştü. İnsanlar önce alım kararlarını ertelediler. Eskisine göre daha ince eleyip sık dokuyorlar. Finansman imkanları çok büyük önem kazandı. Hem fiyat hem de kredi olarak en iyi şartlarda amaya çalışıyorlar. Rekabet hızla arttı. Dünya genelinde de ciddi bir konsolidasyon süreci oldu" diye konuştu.