Dahi çocuklara yapay zekâyla eğitim
Türkiye'de sayıları üç milyonu bulan üstün ve parlak zekâlı öğrencilere ülkenin her yerinden ulaşabilmeleri için online eğitim sistemi kuruldu. Türkiye'de ilk kez yapay zekâ tabanlı sanal öğretmenlerin bulunduğu ustunveyetenekli.com, üstün ve parlak zekâlı çocukların özel eğitimine katkı sağlıyor
04.01.2021 01:43:00
Dünyanın her ülkesinde eğitim sistemi normal zekâ seviyesindeki çocukların düzeyine göre tasarlandığı için normal zekâ seviyesinin üzerindeki çocuklar potansiyellerini gerçekleştirme, ilgi alanları ve yeteneklerine göre gelişme olanağı bulamıyor. İşte Türkiye'de bu açığı kapatmak için Dr. Ayşe Cilacı Tombuş ve Dr. Önder Tombuş tarafından kurulan Bisatek fark yarattı. Öğrenci, rehber öğretmen ve velilere yönelik yenilikçi bir eğitim platformu ve ekosistemi geliştirmek amacıyla yola çıkan Bisatek, üstün ve parlak zekâlı öğrencileri online aracılığıyla eğitiyor.
TÜBİTAK teknoloji desteği alan ve Teknopark İstanbul'da yer alan Bisatek'in kurucusu Dr. Ayşe Cilacı Tombuş, üstün ve parlak zekâlı öğrencilere yönelik Türkiye'de ilk olma özelliği taşıyan online eğitim ve rehberlik platformu ustunveyetenekli.com'u ve Bisatek'in çalışmalarını anlattı. Bu platformda öncelikli olarak ülkedeki üstün ve parlak zekâlı gençlerin gereksinimine yönelik hizmet ve içeriklerin yanı sıra veli ve öğretmenlere de destek olacak bir ekosistem tasarlandığına dikkat çeken Tombuş, şöyle konuştu:
'Toplumun yüzde 2'si üstün zekâlı'
"İstatistiklere göre toplumun yüzde 2'si üstün zekâlı, yüzde 15'i parlak zekâlı bireylerden oluşmakta. Türkiye'de bu sayı yaklaşık üç milyon öğrenciyi kapsıyor. Ancak ülkemizde bu insan kaynağının çok küçük bir kısmı ilave eğitim alabilmekte. Bu konuda tüm programlardaki içerik yeni kurulmaya başlanan özel kurslar ve destek odaları dahil olmak üzere dünya standartlarının çok gerisinde. Biz kendi çocuklarımızın ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yaptığımız araştırmalarda bu konudaki eksikliği görüp çalışmalara başladık."
Türkiye'de üstün ve parlak zekâlı çocukların eğitimi için yetişmiş uzmanların ve üretilen içeriklerin çok kısıtlı olduğuna dikkat çeken Tombuş, 81 ilde devletin ücretsiz hizmetinin Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) olduğunu ancak bu merkezlerden sadece 63 bin öğrencinin yararlanabildiğini dile getirdi. Okullarda da destek eğitim odası açılması ve bu çocuklara özel eğitim verilmesinin zorunlu olmasına karşın kapasite kısıtları, üstün zekâlı çocukların eğitimi konusunda uzmanlaşmış öğretmen ve malzeme sıkıntıları bulunduğuna dikkat çeken Tombuş, "Geriye özel kurslar ve yurtdışı online eğitimler kalıyor. Özel kurslar çok pahalı ve verilen eğitimin müfredatı MEB'e bağlı olmadığı için kalite ve yeterlilik açısından soru işaretleri taşıyor. Yurtdışı online içerikler ise İngilizce olduğu için çocuklar yanlarında ebeveyn olmadan faydalanamıyor. İşte biz üç milyon öğrenci için farklı bir alternatif sunma fikriyle yola çıktık" dedi. HABER MERKEZİ
TÜBİTAK teknoloji desteği alan ve Teknopark İstanbul'da yer alan Bisatek'in kurucusu Dr. Ayşe Cilacı Tombuş, üstün ve parlak zekâlı öğrencilere yönelik Türkiye'de ilk olma özelliği taşıyan online eğitim ve rehberlik platformu ustunveyetenekli.com'u ve Bisatek'in çalışmalarını anlattı. Bu platformda öncelikli olarak ülkedeki üstün ve parlak zekâlı gençlerin gereksinimine yönelik hizmet ve içeriklerin yanı sıra veli ve öğretmenlere de destek olacak bir ekosistem tasarlandığına dikkat çeken Tombuş, şöyle konuştu:
'Toplumun yüzde 2'si üstün zekâlı'
"İstatistiklere göre toplumun yüzde 2'si üstün zekâlı, yüzde 15'i parlak zekâlı bireylerden oluşmakta. Türkiye'de bu sayı yaklaşık üç milyon öğrenciyi kapsıyor. Ancak ülkemizde bu insan kaynağının çok küçük bir kısmı ilave eğitim alabilmekte. Bu konuda tüm programlardaki içerik yeni kurulmaya başlanan özel kurslar ve destek odaları dahil olmak üzere dünya standartlarının çok gerisinde. Biz kendi çocuklarımızın ihtiyaçlarını karşılamak amacıyla yaptığımız araştırmalarda bu konudaki eksikliği görüp çalışmalara başladık."
Türkiye'de üstün ve parlak zekâlı çocukların eğitimi için yetişmiş uzmanların ve üretilen içeriklerin çok kısıtlı olduğuna dikkat çeken Tombuş, 81 ilde devletin ücretsiz hizmetinin Bilim ve Sanat Merkezleri (BİLSEM) olduğunu ancak bu merkezlerden sadece 63 bin öğrencinin yararlanabildiğini dile getirdi. Okullarda da destek eğitim odası açılması ve bu çocuklara özel eğitim verilmesinin zorunlu olmasına karşın kapasite kısıtları, üstün zekâlı çocukların eğitimi konusunda uzmanlaşmış öğretmen ve malzeme sıkıntıları bulunduğuna dikkat çeken Tombuş, "Geriye özel kurslar ve yurtdışı online eğitimler kalıyor. Özel kurslar çok pahalı ve verilen eğitimin müfredatı MEB'e bağlı olmadığı için kalite ve yeterlilik açısından soru işaretleri taşıyor. Yurtdışı online içerikler ise İngilizce olduğu için çocuklar yanlarında ebeveyn olmadan faydalanamıyor. İşte biz üç milyon öğrenci için farklı bir alternatif sunma fikriyle yola çıktık" dedi. HABER MERKEZİ