logo
24 AĞUSTOS 2025

Dijital mecra açık ara önde

Türkiye’de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2019 Yılı Sonu Raporu’na göre, bir önceki yıla göre kıyaslandığında dijital mecralara yapılan yatırım yüzde 19 artarken, TV yatırımları yüzde 5, açıkhava yatırımları yüzde 2.5 arttı. Söz konusu dönemde basın yatırımları ise yüzde 25.9 geriledi
 

03.04.2020 11:44:00
 Dijital mecra açık ara önde
 Dijital mecra açık ara önde

Reklamcılar Derneği, Reklamverenler Derneği (RVD), İnteraktif Reklamcılık Derneği (IAB TR), Açıkhava Reklamcıları Vakfı (ARVAK), Ulusal Radyo Yayıncıları Derneği (URYAD) ve Mobil Mecralar Araştırma Pazarlama ve Reklamcılık Derneği (MMA) adına bağımsız danışmanlık şirketi Deloitte tarafından hazırlanan Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2019 Yılı Raporu yayımlandı. Rapora göre; Türkiye'de toplam medya ve reklam yatımları, bir önceki yıla göre yüzde 6.2 oranında büyüyerek, 11 milyar 49 milyon TL oldu. Bununla birlikte medya yatırımları ise 2019 yılı sonunda, 2018 yılının aynı dönemine göre yüzde 5.6 oranında artarak, 8 milyar 839 milyon TL olarak gerçekleşti. Rapor ile ilgili değerlendirmelerde bulunan Reklamcılar Derneği Başkanı Volkan İkiler, "Doğru ve verimli ölçümleme ve raporlama için çalıştık ve çalışmaya devam edeceğiz. Tüm sektör dernek üyelerine ve başkanlarına destekleri için teşekkür ederim" dedi. Koronavirüs salgınının sektöre olan etkileri hakkında ise İkiler şunları söyledi: "Türkiye'de de ilk vakanın açıklanması ile sektörümüzün etkilendiğini söylemek doğru olur. Ancak, bizim sektörümüzde çok önemli bir pratik var. Zor zamanlarda kenetlenmeyi çok iyi biliyoruz; zorluklarla başa çıkmanın formülleri bizim DNA'mızda var. Hem reklamverenlerin aldığı hızlı aksiyonlar hem de ajansların hızlı çözümleri ile bu durumdaki en doğru adımların kısa zamanda atılmaya başlandığını söylemeliyiz. Uzun vadede kazananlar bu dönemde iletişimde kalanlar, güne adapte olanlar ve yaratıcılık performans dengesini doğru kuranlar olacak."

En büyük pay TV'lerde

Medya yatırımlarında en büyük payı, 2019 sonu itibariyle sektörde yüzde 46 oranında pazar payına erişen televizyon kuruluşları aldı. Televizyonu yüzde 33.3 ile dijital mecralar takip etti. Üçüncü sırada yüzde 9.4 ile açıkhava yer aldı. 2019 yılında en büyük düşüş basın yatırımlarında yaşandı. Basın yatırımları toplamda yüzde 25.9 düşerek, yüzde 6.5 pazar payı ile dördüncü sıradaki yerini korudu. 2019 yılında televizyonlara yapılan medya yatırımı 4 milyar 68 milyon TL olarak gerçekleşirken, dijital mecralara 2 milyar 940 milyon TL'lik yatırım yapıldı. 2019 yılı genelinde medya yatırımları arasında dijital mecralara yapılan yatırımlar önemli ölçüde arttı. Dijital mecralara yapılan yatırım 2018 yılı ile karşılaştırıldığında yüzde 19 arttı. Medya yatırımları arasında en fazla paya sahip olan TV yatırımları ise yüzde 5 oranında artış gösterdi. Açıkhava yatırımları yüzde 2.5 artışla 831 milyon TL, basın yatırımları yüzde 25.9 düşüşle 578 milyon TL, radyo yatırımları yüzde 9.7 artarak 327 milyon TL olarak gerçekleşti. Sinema yatırımları söz konusu dönemde yüzde 7.1 arttı ve 95 milyon TL oldu. Radyonun toplam medya yatırımlarındaki payı yüzde 3.7 olurken, sinemanın payı yüzde 1.1'de kaldı.

Dijital mecralar yükselişte

2018 yılı ile karşılaştırıldığında 2019 yılında dijital mecralarda yüzde 19 büyüme ile birlikte, toplam 2 milyar 940 milyon TL'lik yatırım gerçekleştirildi. 2019'da dijital yatırım içinde en fazla payı 1 milyar 680 milyon TL ile display aldı. Display'deki artış yüzde 18.9 olarak gerçekleşirken, bu alanda gösterim/tıklama bazlı mecraların 2019 yılındaki payı yüzde 64, videoların yüzde 29, native'in payı yüzde 8 olarak gerçekleşti. 


2019'da gösterim/tıklama bazlı reklam yatırımları, bir önceki yıla göre yüzde 11.4 oranında artarak, 1 milyar 69 milyon TL oldu. Yine 2019 yılında video bazlı yatırımları bir önceki yıla göre 36.9'luk artışla 483 milyon TL, native reklam yatırımları da bir önceki yıla göre yüzde 26.7 artarak, 128 milyon TL olarak gerçekleşti.


Dijital mecra yatırımlarının yüzde 64'ü mobil ekranlar, yüzde 36'sı ise PC ve laptop üzerinden gerçekleşmiştir. Geçen yıla göre mobil ekran harcamalarının toplam dijitaldeki kırılımı artmış ve yüzde 35.6 oranında büyümüştür. 2019 yılında dijital mecra yatırımları içerisinde 2018 yılı ile karşılaştırıldığında en fazla yatırım artışı yüzde 20.2'lik artışla arama motorlarında oldu. Bu dönemde arama motorlarına, 1 milyar 110 milyon TL'lik yatırım yapıldığı görüldü. Arama motorlarını yüzde 10.5'lik artış ile ilanlar izledi. İlanlar için 2019'da 125 milyon TL yatırım yapıldı.

Reklamda gıda ilk sırada

Sektörel bazda bakıldığında ise, 2019 yılında reklam yatırımları en büyük sektörlerin başında; gıda ilk sırada yer aldı. Gıdayı, ikinci sırada perakende ve üçüncü sırada ise kozmetik ve kişisel bakım sektörü takip etti. Yine 2019 yılında reklam yatırımları en çok büyüyen sektörlerin başında ise; ev temizlik ürünleri geldi. Bunu sırasıyla perakende, kozmetik ve kişisel bakım izledi. Öte yandan, Türkiye'de Tahmini Medya ve Reklam Yatırımları 2019 Yılı Sonu Raporu'na göre dünyada medya yatırımları tahminen 640 milyar Dolar'a ulaştı. Sektörün 2020 yılı tahmini ise 668 milyar Dolar olacağı yönünde.

Yorumlar
Yorum bulunmuyor.
Yorumlarınızı paylaşın

--
İsrail, Gazze'de son 24 saatte 61 Müslümanı daha öldürdü
İslam devletlerini yönetenler ise batının ayağı kalkmasını bekliyor!
Barış konuşuyorlardı
Ukrayna, Rusya'ya İHA'lar ile saldırdı: 6 şehirde uçuşlar askıya alındı
19 gün sonra acı haber geldi
Teknesi batan iş insanı bulundu
Kadıköy’de yüzler gülüyor
Fenerbahçe, ligdeki ilk galibiyetini Kocaelispor’u 3-1 mağlup ederek aldı
Kamu Görevlileri Hakem Heyeti ilk toplantısını gerçekleştirdi
5 gün içinde karar verilecek
Sümela'da yine ayin yapıldı
Oysa Yunanistan, Batı Trakya Türklerine hayatı zehir ediyor
İşte depremin büyüklüğü
Balıkesir yine sallandı
Üstelik bunu söyleyen Trump'ın partisinden bir milletvekili!
Yahudi lobisi ABD'yi köleleştirmiş!
Tarihin tanık olduğu en cani millet
Vahşiler Gazze'de soykırımı hızlandırdı
Markalı perakendede işler kesat
AVM'lerdeki mağazaların patronları krizde
Çok çarpıcı araştırma!
Almanya'da ayrımcılık her yerde
Tokyo yönetiminden ‘felaket senaryosu’ uyarısı
Yaşanacaklar yapay zekayla hazırlanan video ile anlatıldı
İsrail Batı Şeria'da 300 dönümlük arazideki ağaçları söktü
Ağaçlara bile tahammülleri yok!
"Gazze'deki katliamlar 60 yıl önce Kıbrıs'ta yaşandı"
Tatar, Karpaz Bölgesi'nde konuştu
Gelibolu'daki yangın büyük ölçüde kontrol altında
Tamamen kontrol için mücadele sürüyor
İsrail, Gazze'de son 24 saatte 61 Müslümanı daha öldürdü
İslam devletlerini yönetenler ise batının ayağı kalkmasını bekliyor!
Barış konuşuyorlardı
Ukrayna, Rusya'ya İHA'lar ile saldırdı: 6 şehirde uçuşlar askıya alındı
19 gün sonra acı haber geldi
Teknesi batan iş insanı bulundu
Kadıköy’de yüzler gülüyor
Fenerbahçe, ligdeki ilk galibiyetini Kocaelispor’u 3-1 mağlup ederek aldı
Kamu Görevlileri Hakem Heyeti ilk toplantısını gerçekleştirdi
5 gün içinde karar verilecek
Sümela'da yine ayin yapıldı
Oysa Yunanistan, Batı Trakya Türklerine hayatı zehir ediyor
İşte depremin büyüklüğü
Balıkesir yine sallandı
Üstelik bunu söyleyen Trump'ın partisinden bir milletvekili!
Yahudi lobisi ABD'yi köleleştirmiş!
Tarihin tanık olduğu en cani millet
Vahşiler Gazze'de soykırımı hızlandırdı
Markalı perakendede işler kesat
AVM'lerdeki mağazaların patronları krizde
Çok çarpıcı araştırma!
Almanya'da ayrımcılık her yerde
Tokyo yönetiminden ‘felaket senaryosu’ uyarısı
Yaşanacaklar yapay zekayla hazırlanan video ile anlatıldı
İsrail Batı Şeria'da 300 dönümlük arazideki ağaçları söktü
Ağaçlara bile tahammülleri yok!
"Gazze'deki katliamlar 60 yıl önce Kıbrıs'ta yaşandı"
Tatar, Karpaz Bölgesi'nde konuştu
Gelibolu'daki yangın büyük ölçüde kontrol altında
Tamamen kontrol için mücadele sürüyor
logo

Beşyol Mah. 502. Sok. No: 6/1
Küçükçekmece / İstanbul

Telefon: (212) 624 09 99
E-posta: internet@yenimesaj.com.tr gundogdu@yenimesaj.com.tr


WhatsApp iletişim: (542) 289 52 85


Tüm hakları Yeni Mesaj adına saklıdır: ©1996-2025

Yazılı izin alınmaksızın site içeriğinin fiziki veya elektronik ortamda kopyalanması, çoğaltılması, dağıtılması veya yeniden yayınlanması aksi belirtilmediği sürece yasal yükümlülük altına sokabilir. Daha fazla bilgi almak için telefon veya eposta ile irtibata geçilebilir. Yeni Mesaj Gazetesi'nde yer alan köşe yazıları sebebi ile ortaya çıkabilecek herhangi bir hukuksal, ekonomik, etik sorumluluk ilgili köşe yazarına ait olup Yeni Mesaj Gazetesi herhangi bir yükümlülük kabul etmez. Sözleşmesiz yazar, muhabir ve temsilcilere telif ödemesi yapılmaz.