e-ticaret yapmanın püf noktaları
Koronavirüs salgınıyla birlikte e-ticaret'e ilgi gün geçtikçe artıyor. Peki ürünlerin internette satışını yaparken nelere dikkat etmek gerekiyor? Bu konudaki yasal zorunluluklar neler?
12.07.2020 19:08:00





M. YASİN ERKOL / DETAY HABER
Geleneksel pazarlama yöntemlerine ve satış faaliyetlerine e-ticareti de ekleyen firmaların sayısı her geçen gün artıyor. Küçük ve orta ölçekli işletmeler için de uygun bir ticaret sistemi olan e-ticaret, firmaların belirli bir satış noktasının dışına çıkarak satışların artmasına ve daha hızlı bir şekilde ödemelerin alınmasına imkân sağlıyor. Fiziki mağaza sahibi olan işletmeler için de önemli bir satış kanalı olan e-ticaret, az maliyetle ürünlerini tüketici ile buluşturmak isteyen herkesin ilgi alanında.
Hukuki altyapı
e-ticaret; Türk hukukunda 6563 sayılı Elektronik Ticaretin Düzenlenmesi Hakkında Kanun ile 2014'te resmiyet kazandı. Kanunun ana amacı, elektronik ticarete ilişkin esas ve usulleri düzenlemek şeklinde. e-ticaret yapabilmek için ilk öncelikle vergi mükellefi olmak gerekiyor. Vergi mükellefi olmak fatura kesebilmek gibi bir yükümlülük getiriyor. İkinci husus ise bir e-ticaret yazılımına sahip olmak şeklinde öne çıkıyor. Ayrıca kişisel verilere ilişkin Kişisel Verilerin Korunması Kanununa da (KVKK) titizlikle uymak gerekiyor.
Uyulması gereken temel kurallar
• e-ticaret firmaları, kullanıcıların kolaylıkla ulaşabilecekleri şekilde ana sayfalarda kendilerini tanıtan bilgilere yer vermek zorundadır. Merkez adresleri, iletişim numaraları, işletme adı ya da tescilli marka gibi bilgilere, ziyaretçiler tarafından kolaylıkla ana sayfadan ulaşılabilmelidir.
• e-ticaret sitesinin ara yüzünde alınan ürün, ek masraflar, toplam bedel gibi bilgilerin yer aldığı sipariş özetine yer verilmelidir. Ayrıca bu sayfada, kullanıcının alışverişten vazgeçmesini ya da siparişini değiştirmesine imkân tanımak da firmaların uyması gereken kurallardandır.
• Tüketicinin Korunması Hakkında Kanunda mesafeli sözleşmelere ilişkin mevzuatta düzenlenmeyen hususlarda kapıdan satış sözleşmelerine yaptığı atıf gereği hem ön bilgilendirme formunda hem mesafeli sözleşmede 'cayma hakkına ilişkin maddelerin' 16 punto olarak tüketicinin bilgisine sunulması gerekliliği uygulamada yer bulmaktadır.
• Ön bilgilendirme kurallarına uyularak yapılan online alışverişlerin ardından siparişin alındığına dair bilgi mutlaka tüketiciye verilmelidir. SMS, telefon, e-posta gibi araçlardan birini kullanarak tekrar bilgi verilmesi de zorunludur.
• Siparişin tamamlanmasının ardından onaylanan mesafeli sözleşme, elektronik ya da fiziki ortam aracılığıyla tüketiciye gönderilmelidir. Belli bir ciroyu aşan firmalar e-fatura uygulamasına geçmek konusunda zorunlu tutulurken, daha az ciroya sahip e-ticaret firmaları da e-arşiv ve e-fatura uygulamalarını tercih edebilir.
• Satış işleminin gerçekleştirilmesinin ardından, e-ticaret sitesinde belirtilen süre içerisinde ürün mutlaka tüketiciye teslim edilmelidir. Eğer herhangi bir teslim süresi belirtilmemişse sipariş tarihinden itibaren 30 gün içerisinde teslimat gerçekleştirilmelidir. Teslimat süresinin aşılması durumunda tüketici, sözleşmeyi feshederek yasal faiziyle birlikte ödediği bedeli talep edebilir.
• Tüketici, ürün ve hizmetin satın alınmasının ardından 14 gün içerisinde sözleşmeden cayabilir. Bunu yaparken de herhangi bir sebep göstermesine ya da cezai bedel ödemesine gerek yoktur.
• Cayma hakkını kullanmak isteyen tüketiciler, bu durumu e-ticaret sitesine bildirdikten sonra firmalar 14 gün içerisinde ücret ve kargo gibi bedelleri iade etmek zorundadır. Tüketiciler ise cayma hakkını kullandıklarını bildirmelerinin ardından 10 gün içerisinde ürünü, e-ticaret firmasına iletmelidirler.
Yorumlar
Yorum bulunmuyor.