E-ticarette de dükkanlar kapanıyor!
2014 yılından 2015'e online alışveriş yapılan sitelerin sayısı 989'dan 885'e gerilerken, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL'den 24.7 milyar TL'ye çıktı. Online pazarda en fazla para 8.9 milyar TL ile uçak biletlerine ve tatile harcanıyor. Bu arada gittikçe tehlikeli hal alan bahis sitelerinin pazar büyüklüğü ise 2.5 milyar TL'ye ulaştı.
16.09.2016 00:00:00
AHMET SAFA TERZİ /İSTANBUL
Türkiye'de faaliyet gösteren e-ticaret sitelerinin sayısı son 2 yıldır sürekli düşerken, pazarda havayolu şirketleri ile vergi daireleri sayesinde büyümeye devam ediyor. Bilişim Sanayicileri Derneği'nin aylık en az 15 bin ziyaretçisi olan e-ticaret sitelerini baz alarak 2014 ve 2015'te hazırladığı raporların karşılaştırılması, sektördeki büyümenin boyutlarını gözler önüne seriyor. Her iki raporun kıyaslanması sonucu dikkat çeken ana başlıklar şöyle:
Alışveriş sitesi sayısı 104 azaldı
Türkiye'de online alışveriş sitesi sayısı son 2 yıldır sürekli azalıyor. Site sayısı 2013 yılında bin 263 iken 2014 yılında 989'a geriledi. E-ticaret pazarında faaliyet gösteren site sayısı geçen yıl da 104 azalarak 885'e düştü. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin sayısı 272'den 385'e yükselirken, tatil-seyahat sitelerinin sayısı 326'dan 129'a, sadece online satış yapan mağazaların sayısı ise 384'ten 365'e geriledi. 6 olan bahis sitesi sayısı ise değişmedi..
Pazar yüzde 31 büyüdü
Site sayısı azalmasına karşın, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL'den 24.7 milyar TL'ye çıktı. Bu sonuçlarla Türkiye e-ticaret pazarındaki yıllık büyüme yüzde 31 oldu. Tatil-seyahat sitelerinin yüzde 36 olan pazar payı ile sadece online satış yapan sitelerin yüzde 34'lük pazar payı 2014'ten 2015'e değişmedi. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin pazar payı yüzde 1 artışla yüzde 20'ye yükselirken, bahis sitelerin pazar payı yüzde 11'den yüzde 10'a geriledi.
En çok para tatil ve seyahate gitti
2014'te 326 online tatil ve seyahat sitesinin olduğu pazarda, bu sayı 2015'te 129'a geriledi. Site sayısı yüzde 60'a yakın düşmesine karşın online tatil ve seyahat pazarının büyüklüğü 6.8 milyar TL'den 8.9 milyara ulaştı. Online tatil ve seyahatin e-ticaret pazarındaki payı yüzde 36 oldu. Özel alışveriş siteleri yeniden gözde
En yüksek büyüme oranına, 2.7 milyar TL'den 3.8 milyar TL'ye çıkarak yüzde 40 büyüyen sahibinden.com, gittigidiyor.com gibi online pazar yerlerinde erişildi. 2014 yılında en düşük büyüme oranına sahip (yüzde 10) online özel alışveriş (üyelik modelli fırsat siteleri) kategorisinde ise 2015'te yüzde 27'lik büyüme gözlendi. Online özel alışveriş sitelerinin pazar büyüklüğü 1.8 milyar liraya çıktı.
2.5 milyar TL'lik online bahis oynandı
Türkiye'de e-ticaret pazarı kapsamında değerlendirilen ve sayısı 6 olan online yasal bahis sitelerinin toplam büyüklüğü, yüzde 22 artışla 2.1 milyar TL'den 2.5 milyar TL'ye ulaştı.
Türkiye'de faaliyet gösteren e-ticaret sitelerinin sayısı son 2 yıldır sürekli düşerken, pazarda havayolu şirketleri ile vergi daireleri sayesinde büyümeye devam ediyor. Bilişim Sanayicileri Derneği'nin aylık en az 15 bin ziyaretçisi olan e-ticaret sitelerini baz alarak 2014 ve 2015'te hazırladığı raporların karşılaştırılması, sektördeki büyümenin boyutlarını gözler önüne seriyor. Her iki raporun kıyaslanması sonucu dikkat çeken ana başlıklar şöyle:
Alışveriş sitesi sayısı 104 azaldı
Türkiye'de online alışveriş sitesi sayısı son 2 yıldır sürekli azalıyor. Site sayısı 2013 yılında bin 263 iken 2014 yılında 989'a geriledi. E-ticaret pazarında faaliyet gösteren site sayısı geçen yıl da 104 azalarak 885'e düştü. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin sayısı 272'den 385'e yükselirken, tatil-seyahat sitelerinin sayısı 326'dan 129'a, sadece online satış yapan mağazaların sayısı ise 384'ten 365'e geriledi. 6 olan bahis sitesi sayısı ise değişmedi..
Pazar yüzde 31 büyüdü
Site sayısı azalmasına karşın, pazarın büyüklüğü 18.9 milyar TL'den 24.7 milyar TL'ye çıktı. Bu sonuçlarla Türkiye e-ticaret pazarındaki yıllık büyüme yüzde 31 oldu. Tatil-seyahat sitelerinin yüzde 36 olan pazar payı ile sadece online satış yapan sitelerin yüzde 34'lük pazar payı 2014'ten 2015'e değişmedi. Hem internetten hem de fiziksel mağazalardan satış yapan firmalara ait sitelerin pazar payı yüzde 1 artışla yüzde 20'ye yükselirken, bahis sitelerin pazar payı yüzde 11'den yüzde 10'a geriledi.
En çok para tatil ve seyahate gitti
2014'te 326 online tatil ve seyahat sitesinin olduğu pazarda, bu sayı 2015'te 129'a geriledi. Site sayısı yüzde 60'a yakın düşmesine karşın online tatil ve seyahat pazarının büyüklüğü 6.8 milyar TL'den 8.9 milyara ulaştı. Online tatil ve seyahatin e-ticaret pazarındaki payı yüzde 36 oldu. Özel alışveriş siteleri yeniden gözde
En yüksek büyüme oranına, 2.7 milyar TL'den 3.8 milyar TL'ye çıkarak yüzde 40 büyüyen sahibinden.com, gittigidiyor.com gibi online pazar yerlerinde erişildi. 2014 yılında en düşük büyüme oranına sahip (yüzde 10) online özel alışveriş (üyelik modelli fırsat siteleri) kategorisinde ise 2015'te yüzde 27'lik büyüme gözlendi. Online özel alışveriş sitelerinin pazar büyüklüğü 1.8 milyar liraya çıktı.
2.5 milyar TL'lik online bahis oynandı
Türkiye'de e-ticaret pazarı kapsamında değerlendirilen ve sayısı 6 olan online yasal bahis sitelerinin toplam büyüklüğü, yüzde 22 artışla 2.1 milyar TL'den 2.5 milyar TL'ye ulaştı.