Aslında yeni çıkan, "Şartlara uydurulmuş misyonerlik; DİNLERARASI DİYALOG" isimli kitabımda bu konu var. Ama okuyucuya ulaşana kadar ben yine yazayım.Ehl-i Kitab'ın İslam olabilmesi hangi şartlarda mümkündür.Büyük İslam alimi İmam Muhammed'in "Siyer-i Kebir" isimli eserindeki ifadelere geçmeden müellifi biraz tanıyalım. İmam Muhammed b. Hasan, mezhep imamımız İmam-ı Azam'ın "İmameyn/iki imam diye anılan iki büyük öğrencisinden biridir. Diğeri ise İmam Ebu Yusuf'tur. İmameyn'in görüşleri bir konuda ittifak ederse fetva bu görüşe göre verilir ve bu "ve bihî yüfta/yani fetva bu görüşe göredir" şeklinde ifade edilir. İmam Muhammed b. Hasan, büyük Mezhep imamı İmam Şafii'nin da hocasıdır. İmam azam'ın en etkili talebesi olan İmam-ı Muhammed b. Hasan Hanefî Mezhebi'nin dünya üzerinde yayılmasında en fazla katkısı olan zattır. İmam Muhammed'e ait olan Siyer-i Kebir'in İslam başlıklı bölümünde Ehl-i Kitab'ın Müslüman olabilmesi için bakın neler var."Hasan-ı Basri'den (ra), Rasullullah (s.a.v.)'in şöyle buyurduğu rivayet edilir:"Müşrikler, 'La ilahe illallah' deyinceye dek onlarla savaşmakla emrolundum. Bu sözü söyledikleri zaman can ve mallarını benden kurtarmış olurlar. Ancak hak ile alınanı hariç (içlerinde gizlediklerinden dolayı) hesaba çekilmeleri ise Allah'a aittir.Kitabın müellifi imam Muhammed der ki: Rasullullah (s.a.v.) Allah'ı birlemeyen putperestlerle savaşıyordu. Onlardan her kim 'La ilahe illallah' dediyse bu sözü İslam'ı kabul ettiğine delil sayılır.Netice olarak bir kimse, malum olan şirk itikadının hilafı olan tevhidi ikrar ettiği zaman İslam'ı kabul etmiş sayılır. Çünkü gerçek itikadını tespit etme imkanımız yoktur. Neyi ikrar ettiğini duyarsak o inançta olduğuna hükmederiz. Onlardan her kim, 'La ilahe illallah (Allah'tan başka ilah yoktur)' derse, daha önce üzerinde bulunduğu inancın muhalifini ikrar etmiştir. Onun için de bu, imanına delil sayılmıştır.Ateist olanlarla, yerde ve gökte iki ilah olduğunu iddia edenler de bu durumdadır. Bunlardan biri 'Lâ ilahe illallah' derse, bu, onun İslâm'ı kabul ettiğine delildir.Ama Yahudilerle Hıristiyanların durumu böyle değildir. Onların 'lâ ilahe illallah' demeleri, İslâm'a girmiş olmalarına delil sayılamaz. Rasulullah'ın peygamberliğine inanmıyorlardı. Onun için İslam'a girmiş olmaları için 'Muhammed'ür-Rasûlullah' demeleri de gerekiyor. Nitekim, rivayete göre, Rasulullah, hasta olan Yahudi komşusunu ziyarete gitti ve o Yahudi'ye telkin sadedinde: "Şahadet ederim ki, Allah'tan başka ilâh yoktur ve ben Allah'ın rasûlüyüm" buyurdu.Hasta Yahudi, babasına baktı. (Şahadeti getirmek için müsaade istiyordu) Babası da ona: "Ebü'l Kasım'a cevap ver" dedi. Hasta, şahadeti getirdi ve sonra da ruhunu teslim etti. Bunun üzerine Rasulullah şöyle buyurdu: "Sayemde bir kişiyi cehennem ateşinden kurtaran Allah'a şükürler olsun." Daha sonra ashabına da dönerek: "Din kardeşinizin cenaze işlemlerini" yapın diye emretti.İmam Muhammed dedi ki: Bugün ise Irak topraklarında yaşayan Ehl-i kitab'dan bazıları var ki, 'lâ ilahe illallah ve enne Muhammeden rasûlullah' derler, ama onun, Arapların peygamberi olduğunu, İsrail oğullarına gönderilmediğini ileri sürerler. Onlardan her kim, bu inançla Muhammed'in Peygamberliğini kabul ederse yine İslâm'ı kabul etmemiş sayılır. İslâm'a girebilmesi için kendi dininden tamamen uzaklaşması gerekiyor. Hatta Yahudi yahut Hıristiyan olan bir kimse: "Ben Müslüman'ım yahut Müslüman oldum" derse yine İslâm'ı kabul ettiğine hükmolunmaz. Çünkü batıl dinlerine İslâm ismini verip; "Müslüman, Hakka teslim olan kimsedir, biz de Hakka teslim olmuş kimseleriz" derler. Onun için sadece bu sözü söylemeleri, onları Müslüman kabul etmemizi gerektirmez. Mutlaka, tabi oldukları dini de terketmeleri gerekiyor.Yine onlardan biri: "Ben Yahudilikten beriyim" der, ama bununla birlikte "İslâm'a girdim" demezse, İslâm'ına hükmolunmaz. Olabilir ki, Yahudilikten çıkıp Hıristiyanlığa girmiştir. Ama "Yahudilikten çıktım" dedikten sonra "İslâm'a girdim" derse, o zaman Hıristiyanlığa girmiş olması ihtimali ortadan kalkar.Şayet Mecûsi "Müslüman oldum yahut ben Müslüman'ım" dese, onun İslâm'ına hükmolunur. (Devam edecek)
Müslim Karabacak / diğer yazıları
- Hz. Muhammed'den (saa) kim niye rahatsız olur? / 17.03.2024
- Metro Entelijansiyasi / 14.03.2024
- Aşık Neyanî'ce... / 10.03.2024
- Müslümanın Allah'ı "zengin" Ehl-i Kitab'ın tanrısı fakirdir ve Milli Ekonomi Modeli de "zengin Allah" inancının üründür / 09.03.2024
- Hak Teâlâ ayırmadı sana ne oluyor? / 29.02.2024
- Hak Teâlâ ayırmadı sana ne oluyor? / 28.02.2024
- Bir Kerbela mersiyesi... (Ahmed Edib Harâbî) / 23.02.2024
- Bohem hayat Necip Fazıl / 20.02.2024
- Kelimelerin ahenkle dansı / 17.02.2024
- Çok şeye tercüman, hayatımıza dair... / 16.02.2024
- Metro Entelijansiyasi / 14.03.2024
- Aşık Neyanî'ce... / 10.03.2024
- Müslümanın Allah'ı "zengin" Ehl-i Kitab'ın tanrısı fakirdir ve Milli Ekonomi Modeli de "zengin Allah" inancının üründür / 09.03.2024
- Hak Teâlâ ayırmadı sana ne oluyor? / 29.02.2024
- Hak Teâlâ ayırmadı sana ne oluyor? / 28.02.2024
- Bir Kerbela mersiyesi... (Ahmed Edib Harâbî) / 23.02.2024
- Bohem hayat Necip Fazıl / 20.02.2024
- Kelimelerin ahenkle dansı / 17.02.2024
- Çok şeye tercüman, hayatımıza dair... / 16.02.2024